2011/12 blev inte så mycket deep sky fotograferat för mig. Inte så mycket tid för långa fotosessioner med 2 små barn och då man bodde i lägenhet och under vinter/vår försvann mycket tid vid flytt till hus.
Under det gångna året blev det oväntat mycket variabelfoto. Dels kul att prova på lite nytt men det passade även bra med begränsad tid med småbarn i lägenhet. Jag lärde mig verkligen att använda ACP där jag kan göra fotoplaner med massa objekt som fotograferas i den ordning jag har valt och helt automatiskt när man har fått det att fungera.
Den kommande säsongen ser jag fram emot.
Nu med villa blir det lättare att bära ut utrustning än från andra våning i lägenhet. Mycket snabbare samt att man har närmare in för att övervaka barn/umgås med fur och ändå ha koll på utrustningen i trädgården nära vardagsrummet

Planerar att blanda mer Deep sky foto projekt med variabler den kommande säsongen.
Parallellt med detta har det även blivit en del visuell astronomi i AAK's observatorium.
Investeringar för nya säsongen:
Har köpt ACP Scheduler ( http://scheduler.dc3.com/ ) som gör mitt "robot teleskop" i trädgården mer fulländat. MEd schedulern behöver jag inte bestämma när det skall fotograferas. Jag säger bara vad jag vill fotografera så gör den det vid lämplig tid. De flesta fjärrstyrda teleskop som tex iTelescope använder samma programvara.
Förutom detta har jag inte planerat något mer inköp för kommande året. Funderar på en ny motordriven fokuserare men vet inte om det blir kommande året.
Min långtidsplan är att bygga ett fast observatorium. Detta kommer troligen inte hända förrän tidigast hösten 2013 men jag kommer planera mer var och hur jag skall bygga. Har idag 3 alternativ som jag funderar på.
Ser fram emot att börja fotografera igen om bågra veckor.