NGC 2174 Apan (monkey nebula) - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 2174 Apan (monkey nebula) - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2174 Apan (monkey nebula)
Exponering: 2timmar h-alfa + 30min oIII
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Undrar om jag någonsin blir färdig med denna apa . Börja med denna för snart två veckor sen och behöver mer oIII tid på den . Men frågan är om jag hinner med den i år . Tycker den har ett festligt utseende . Lite som en blandning mellan apa och Kalle anka .:-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skygazer

Post by skygazer »

Ser mycket trevlig ut tycker ja :D
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Jag vet inte vad jag ska säga, men denna bild ger mig inga intryck! Väldigt lite detaljer, allt utsmetat till en röd difus gröt! Den ser inte naturlig ut om du förstår vad jag menar? Stjärnorna är lite päronformade, inte likt dig!

Hoppas inte du tar för illa upp, men jag vet att du kan bättre!

Mvh //Micke
Terje

Post by Terje »

stjärnorna ser väldigt rosa ut tycker jag
Bengt

Post by Bengt »

He he inte tar jag illa upp . Vore ju förskräckligt om inte sågarna var vassa här och man bara fick autosvar . Då kommer man inte vidare eller hur ?Ja tackar för er genuina uppriktighet Micke och Terje istället

Kan ju dessutum erkänna att den berömda apan syns när bilden är upp och ned har jag upptäckt .

Håller helt och hållet med detta är långt ifrån inte min bästa bild . Mitt stora problem med denna bild är att Jag inte har tillräckligt med oIII i den . Inte bästa följning i heller hade jag på den kanalen .

Prova på den bilden jag la ut star rounder men det var inte kanske bästa sättet det inser jag nu. Snarare blev det bara värre :-)
Bättre att sålla mer bland bilderna.

Testar här en annan version
och återgår nog till min första färgtoning på detta objektet så den blir mindre platt . Fick tips att man bör ta den i SII också .

Har letat som en dåre efter bra bilder på denna men gått bet . Alla ser lika "diffusa ut vad jag kan hitta . Den har visat sig efter lite undersökning inte vara en ren emissions nebuosa utan en hybrid av flera sorter . Kanske en del av svårigheterna att hitta en naturlig tuch på den .

Vad säger ni bättre ?

Annars är det kanske bara att lägga ut en ren svartvit ha bild för omväxlings skull
Enklast kanske att bara lägga denna i källaren och hoppa vidare på nästa projekt :-)

Bengt
Bengt

Re: NGC 2174 Apan (monkey nebula) - Bengt Svensson

Post by Bengt »

[Hej

Denna apa har faktiskt skapat en hel del huvudbry . Inga detaljer fick jag fram trots alla metoder jag prova . Bilden blev lika blurrig och diffus alla gången .

Jag tror till sist jag dock jag har löst problemet med denna blurriga tingest . Lösningen var att jag helt tog bort den allt för korta OIII . Och då blev det bättre. Första gången jag varit med om ett sånt fenomen . Så nu vände jag den rätt och rödfärga ha bilderna endast.

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Ser bättre ut nu tycker jag. Om den var upp eller ner kan jag dock inte utala mig om. Ser ingen liknelse med en apa på något håll :)
Peter R

Post by Peter R »

Mycket bättre teckning. Jovisst ser man en apa! Rotera bilden c:a 60° medurs så framträder ett apansikte som tittar rakt åt vänster. Trevligt och för mig totalt okänd. Kan du inte skicka en länk på de andra bilderna du hade hittat på nätet.

/*Peter
Bengt

Post by Bengt »

Hej Peter .

Jag har inte heller några bekymmer att se den .

Min hustru tyckte det likna den där gamla 80 tals muppen Alf :-)

De flesta bilder jag hitta på nätet ser inte mycket ut för världen tills jag hitta denna .

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap061208.html

Men det var också en bild som låg på på astronomy picture of the day :-)

Många pratar om the blobb när de snackar om denna tingest på nätet utomlands . Känns det bekant :D

Nytt ord i vår astronomiska ordlista . Man gör en blobb när man gör en oformbar suddig massa av en bild :D

Tror jag blobbar vidare på en galax nästa gång hur som helst . Börja kännas som vi får dras med detta lågtryck ett tag nu.

Bengt

Return to “Bilder”