Nymåne - 19 timmar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Nymåne - 19 timmar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Nymåne - 19 timmar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Idag lyckades jag fånga en 19 timmar och 9 minuter gammal månskära vilket är ett personligt rekord. Det tidigare var på 20 timmar och 40 minuter.
På de enskilda bilderna syntes ingenting men efter manuell stackning av 44 bilder och stretchning i Photoshop framträdde en tunn skära.
Speglingar i optiken av den närliggande Solen och en mängd partiklar i atmosfären försvårade ytterligare bildbehandlingen.
Avståndet mellan Solkant-Månkant är 9°15'.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Frazze

Re: Nymåne - 19 timmar - Peter Rosén

Post by Frazze »

Oj den var inte stor du.
Hur gör du för att hitta månen när den inte syns? Utgår du från Solens position?
Peter R

Post by Peter R »

Ja, jag utgår från Solen. Jag sätter på solfiltret, matar in Solens koordinat och sedan vrider jag stativet tills Solen är centrerad i okularet.
Polinställningen är långt ifrån perfekt men det räcker i bästa fall för att centrera objekt i närområdet.
Förra gången jag fotograferade Månskäran dagtid http://astronet.se/view_image.php?id=1741 låg den i ytterkanten av sensorn. Den här gången låg den mitt i prick men eftersom den var ännu tunnare och svagare, så var den ännu svårare att upptäcka. På vissa bilder syns den inte alls.

Så här ser den ut på en förbearbetad råfil (överst) och efter ytterligare kontrasthöjning och skärpning (underst). Det är altså innan retusch av alla partiklar som flyger förbi och innan stackning.
Den tunna skäran sväller en aning under stackningen så den är egentligen ännu tunnare som syns på bilden nedan.

/*Peter R
_MG_3721_obehandlad-behandlad.jpg
_MG_3721_obehandlad-behandlad.jpg (186.33 KiB) Viewed 5377 times
timokarhula

Post by timokarhula »

Intressant foto! Endast en gång har jag obsat en yngre månskära, den 25 april 2009, då månens ålder var 15 timmar 54 minuter. Det var ju efter solnedgången men jag har inte noterat hur pass unga månskäror som går att se visuellt på dagtid då kontrasten mellan måne och himmel är sämre.

/Timo K
Timo

Post by Timo »

Så du menar f-nskapet är på väg tillbaka igen :angry:
Annars, återigen, bra fångat Peter !
Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Timo wrote:Så du menar f-nskapet är på väg tillbaka igen :angry:
Annars, återigen, bra fångat Peter !
Timo N
Såja Timo, lugn nu... ;)
Så här års får man vara nöjd med det lilla. Jag njuter av kvällar med nattlysande moln. Det har faktiskt varit flera fina kvällar men det är först efter midnatt de börjar synas tydligare.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula

Post by timokarhula »

En extremt tunn månskära (Danjon-måne) har vissa likheter med solens utseende strax innan eller efter en solförmörkelses totalitet. Då kan man se att ljusets linje eller kurva är bruten och det beror på månens topografi, dvs på dess berg och dalar vid månranden. Precis som Bailys pärlor syns ögonblicken före / efter en totalitet så ser man ojämnheter i den tunna bågen av ljus kring månkanten på Peters fotografi, alltså taget i dagsljus!

/Timo K
magnahrl

Post by magnahrl »

Känner mig lite tjatig, men måste ändå få ge uttryck för min uppskattning av denna fina bild av en"spädbarnsmåne". Mycket skickligt fångat :good: Förutom solen finns det tydligen lite att pyssla med för oss amatörastronomer på självaste midsommartid!!
Glad midsommar, alla :)
Magnus
Peter R

Post by Peter R »

Intressant foto! Endast en gång har jag obsat en yngre månskära, den 25 april 2009, då månens ålder var 15 timmar 54 minuter. Det var ju efter solnedgången men jag har inte noterat hur pass unga månskäror som går att se visuellt på dagtid då kontrasten mellan måne och himmel är sämre.
Förra gången jag fotograferade en tunn månskära dagtid var den lika svår att upptäcka på bilderna och helt omöjlig visuellt. Men bara lite drygt 4 timmar senare efter solnedgången var den relativt lätt att få syn på visuellt och uppvisade dessutom en vacker jordskugga.
Men den gången låg Månen en bra bit ovanför ekliptikan och nu ligger den under.
En extremt tunn månskära (Danjon-måne) har vissa likheter med solens utseende strax innan eller efter en solförmörkelses totalitet. Då kan man se att ljusets linje eller kurva är bruten och det beror på månens topografi, dvs på dess berg och dalar vid månranden. Precis som Bailys pärlor syns ögonblicken före / efter en totalitet så ser man ojämnheter i den tunna bågen av ljus kring månkanten på Peters fotografi, alltså taget i dagsljus!
Det här tycker jag var en väldigt intressant jämförelse så jag tog med det i textbeskrivningen när jag sände in bilden till Chuck Wood och den blev dagens LPOD http://lpod.wikispaces.com/June+22%2C+2012 .
Känner mig lite tjatig, men måste ändå få ge uttryck för min uppskattning av denna fina bild av en"spädbarnsmåne". Mycket skickligt fångat Förutom solen finns det tydligen lite att pyssla med för oss amatörastronomer på självaste midsommartid!!
Tack Magnus :D
För 4 år sedan var jag ganska besviken efter att ha fått leverans av min nya astrokamera i juni när säsongen kändes över.
Dels som en ploj men också för att se var gränsen går försökte jag mig på M57 på midsommardagen inifrån centrala Stockholm. Det enda jag kunde se visuellt och kalibrera mot var Vega http://astronet.se/view_image.php?id=444

Glad midsommar

/*Peter R
gost
spamtest: JA

Post by gost »

Grattis till det nya personliga rekordet Peter! Som vi alla vet så är rekord till för att slås, så jag ser fram emot < 19 timmar ;)

Return to “Bilder”