Ny bild i galleriet Objekt: Venus transit 12-06-06 Exponering: Fotograf: Magnus Ahrling Teleskop: Celestron C80ED Kamera: Olympus E450 dslr Kommentar: 1:a bilden när solen tittar fram mellan molnen.
Jag tycker det är en väldigt fin bild, där du lyckades fånga Solen med Venus, när den reste sig ur havet!
Detta är ju de första bilderna du lägger upp här på AN, och jag tycker att resultatet är väldigt trevligt.
Hoppas du fortsätter att plåta framöver!
Jag håller med Roger och vill gratulera till dina första astronomibilder.
Och det verkar vara många som har tagit sina första solbilder i och med Venuspassagen.
Är den här bilden tagen vid 5-tiden? Den verkar vara lite tidigare än många andra bilder som har lagts upp på Astronet.
Roger: Det var riktigt kul och enklare än jag trodde att fotografera med dslr kamera och refraktorn. Återigen tack för "snabb kursen", Roger! Detta gav mersmak. Fotograferandet förhöjde upplevelsen av transiten.
Nästa projekt blir när månen ockulterar Jupiter 15/7 om vädret samarbetar och Gud vill. Men det blir nog lite svårare med exp. tiden.
När höstmörkret äntligen är tebaks kanske jag kan få någon bild på något ljusare DS objekt med min 120mm f/5 akro refkrator.
Men någon riktig hängiven imaginer kommer jag nog aldrig bli; det här med laptop, sofistikerad montering och en helvetes massa sladdar i natt mörkret/kylan får yngre förmågor, som du, ägna sig åt
Peter: Enl. kameran är bilden tagen kl. 04:06. I Visby gick solen upp 03:50. Det är nog en av de tidigast tagna bilderna på forumet. jfr Venus och solfläcksgruppen just under planeten. Vid soluppgången var det i stort sett helklart förutom en jävulsk molnbank som låg nere vid östra horisonten som effektivt skymde solen.
Bilden är ett vådaskott skjutit från höften; väderprognosen för Gotland såg lite dyster ut så jag blåste av två bilder: denna och en som bara visar solens sydligaste pol. Tänkte detta är kanske enda chansen. (men sååå fel jag fick!) Sedan försvann solen inom några sekunder igen. Det är väl sådant som kallas nybörjartur?! Strax innan kl 05 blev det helklart och jag och morsan kunde i lugn och ro observera transiten i Lunt Ha35DX, och med C80ED i vitljus Baader filter. Då å då tog jag några bilder. Först när Venus närmade sig 3:e kontakt blev jag mer aktiv med kameran. Resultaten blev ömsom vin, ömsom vatten.
Nu har jag 04 transiten fotad med analog kamera och denna med digital dito. Kul!