Venus framför Solen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus framför Solen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Här i Stockholm var det rejält molnigt som synes men det skänkte även en trevlig inramning till passagen.
Däremot gick det tyvärr inte att se slutfasen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Venus framför Solen - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Högsta betyg från mig. Proffsig bild med fina naturliga färger. Moln är ju oftast amatörastronomens fiender men här har de blivit dina vapendragare genom att de bildar en lagom dramatisk förgrund till det celesta skeendet.

M v h
Hans Bengtsson
Robin Andersson

Post by Robin Andersson »

Håller med, den finaste bilden på passagen hittils!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
timokarhula

Post by timokarhula »

Jag och Rolf Petersson lyckades observera Venus framför solen under 6 timmar och 27 minuter från Abisko, Nuolja-fjället på knappt 1000 meters höjd. På kvällen flydde vi Kiruna och begav oss 100 km mot Riksgränsen till. Av en lycklig slump hade vi fått reda på att Abisko Aurora Sky Station skulle ha nattöppet idag och vi köpte biljetter upp till Nuolja-fjället. Linbanan skjutsade 15 personer upp till norrskens-kafeterian vid 23-tiden och där uppe på berget fick vi snällt vänta på att linbanan startades igen efter klockan 6. Jag hade bara sommarkläder med mig men jag byltade på mig fyra lager tröjor. Temperaturen var +1º.6 C och nästan vindstilla men ändå frös jag lite. Vi ställde våra instrument ca 50 meter högre upp och mer norrut så att sikten mot norr blev nästan fri. Endast de första 18 minuterna var Venus osynlig och bakom ett högt fjäll på andra sidan Torneträsk eller bakom låga moln. Från klockan 00:23, då solhöjden var 1º.1, kunde vi studera Venus obehindrat. Därefter var det i princip helt klar himmel.

Utsikten var makalöst vacker med midnattssolen rakt fram, Lapporten till höger och snötäckta fjälltoppar i alla riktningar. I kafeterian fanns vackra norrskensbilder tagna av Peter Rosén men fick veta att denna Peter bor i Abisko och inte i Stockholm. :D Jag videofilmade passagen en stund var 30:e minut. Med Canon 18x50 IS kikare och Baader Astro solfilter framför ena objektivet räknade jag till tjugotalet solfläckar under Venus-kulan. En tysk hade en 60mm Lunt H-alfa solteleskop och med ett Baader Hyperion 8-24mm zoom-okular blev Venus en stor svart boll som rörde sig framför de projicerade protuberanserna. Tredje kontakt skedde kl 6:36:11. Med ett stort mylar-filter kunde jag skönja Venus silhuett utan förstoring fram till kl 6:45. Med 30x optisk zoom på videokameran kunde jag se Venus till kl 6:50. Fjärde kontakt skedde tre minuter senare. Fick veta att mina kollegor i Västerås hade otur med vädret och såg ingenting varken från observatoriet eller från Skrapans översta våning. Passagens synlighet från "expedition norra Lappland", i detta fall Abisko, gick över förväntan! Fanns det fler i Sverige som såg i princip hela transiten?

/Timo K
Grinde

Post by Grinde »

Ruskigt stämningsfull bild, högsta betyg från mig!
ThomasK

Post by ThomasK »

Prognosen för norra Sverige såg riktigt bedrövlig ut igår, kul att du ändå lyckades se passagen så väl och inte fick åka förgäves. Var det nån mer som tog tiden för kontakterna? På sidan http://transit.telescope.org/ kan man registrera sina observationer och räkna ut storleken på solsytemet med uppgifterna från passagen.
Thomas Karlsson
Peter R

Post by Peter R »

Nu när resultaten har trillat in så verkar det som de allra flesta har haft tur med vädret och fått fantastiska upplevelser.
Så grattis Timo som lyckades undvika den enda platsen i landet där man inte skulle vara :D
Ja det är märkligt att jag har en namne i Abisko som har gjort sig känd som en duktig norrskensfotograf. Det har hänt att vi har haft bilder publicerade på SpaceWeather samtidigt men det har alldrig skapat några problem för mig i alla fall. En gång fick jag ett feladresserat mail men det gick lätt att rätta till.
På sidan http://transit.telescope.org/ kan man registrera sina observationer och räkna ut storleken på solsytemet med uppgifterna från passagen.
Spännande länk Thomas. Måste man ladda ner kalkylatorn eller går det att utläsa resultaten online?

/*Peter R

Return to “Bilder”