Observationsrapport från jävan-stationen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
mikaelanderlund

Observationsrapport från jävan-stationen

Post by mikaelanderlund »

Hej!

Det är säker många som inte vet men ASTB har sedan ett år tillbaka tillgång till det gamla observatoriet uppe på Romeleåsen. Hur läng vi har tillgång till observatoriet är dock osäkert. men här följer en observationsrapport som jag skrev i våras.

Målen för den kvällens observation var följande;

1.Testa och kontrollera funktionen på domen och teleskopet.
2.Identifiera mörka och ljusa område på planeten Mars yta. Testa med olika färgfilter inklusive neodymium för att förstärka kontrasten mellan de ljusa och mörka områdena. Sekundärt mål var att få syn på dis och dimmoln vid gryningszonen som tidigare rapporterats av andra amatörer.
3.Studera gradienten mellan det ljusa och mörka området på Venus i förhoppning att se några strukturer i molen. Testa med olika färgfilter inklusive neodymium i hopp om att förstärka kontrasten mellan de ljusa och mörka områdena i molnen. Sekundärt mål var albedo förändringar i molnen. Ska tilläggas att jag aldrig har lyckats se några strukturer i den solbelysta delen av molnen.

In med prylarna i observatoriet, en Marskarta och tre egna Baader Hyperion okular 8, 13 och 17mm. Det är en fantastisk och nästan en surrealistisk känsla, att befinna sig i en mörk dom när spalten öppnas. Långsamt strömmar ljuset från stjärnorna in i observatoriet. Venus, Jupiter och månen lyste fantastiskt vackert på himlavalvet.

Domen tycktes slira en hel del när den rörde sig mot ett nordligt läge. Jag trodde ett tag att den skulle stanna helt. Här behövs underhåll. Mirror shift i det gamla C11 teleskopet är betydande och diagonalen minst sagt sliten. Så jag väntade mig ingen superklar vy i okularen.

Jag började med Venus och testade med flera olika färgfilter. Personligen tycker jag att blått och lätt grönt filter förstärker kontrasten i terminatorzonen. Jag kunde tydligt se den gradvisa övergången från ljust till mörkt område. Nästan en 3D känsla. Några strukturer eller albedo variationer i molnen kunde jag som vanligt inte se. Att observera planeter visuellt kräver tålamod. En timmes intensivt stirrande på planetens oroliga yta kanske ger några sekunder stabil bild och ytan framträder tydligt. Det är under dessa få sekunder alla strukturer syns klart.

Nästa objekt var Mars. Jag svängde runt domen (som slirade lite) och fick direkt in planeten i mitt 17 mm okular. Ändra snabbt till 8 mm okularet och så tydligt Mare Acidalium på den norra/östra delen av planeten. I söder syntes ett band av mörkt område som jag snabbt identifierade som Mare Erythraeum och Mare Meridiani. Den norra polarkalotten var liten men lyste intensivt vit. Perfekt läge för att leta efter kontrasten mellan moln och den mörka Acidalium slätten. Mare Acidalium låg också i gryningszonen kl 22 tiden på kvällen. Och visst såg jag dismolnen av koldioxid över Chryse- och Tharsis-slätten! Dismolnen sträckte sig från gryningszonen in över södra delen av Mare Acidalium. Testade gult och orange filter vilket förstärker kontrasten mellan mörka och ljusa område. Visst var det moln jag såg sväva över Mars slätter!

Slutsats: En härlig och lyckad vårnatt!

Clear sky!
Mikael Anderlund
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
spamtest: JA

Re: Observationsrapport från jävan-stationen

Post by Timaoes »

Mikael! Tack för en spännande rapport. Observationellt verkar vi ha följt varandra i hälarna under våren. Jag har också ägnat mycket tid och Venus och speciellt Mars. Men så långt som till Marsmolnen kom jag aldrig. Jag så att Warell och andra rapporterade om dem, men jag var själv så upptagen med att spåra albedo-strukturer att jag aldrig letade efter molnen. Kul att du lyckades.

Jag har aldrig prova ett Neodynium-filter. Hur tycker du detta fungerar och på vilka objekt kommer det till användning? Och hur står det sig i jämförelse med exempelvis UHC.

/Johan
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Hej Johan!

Tyvärr så missade jag ditt föredrag i Lund! Jag kunde inte komma loss från mitt jobb. Jodå, detta året har det varit mycket kring planeterna. Mars, Jupiter och Venus har studerats ingående. Venus har varit kul att följa från nästa full till tunn skära och nu går den snart in i solens ljus. Den 6/6 gäller det.
Neodynium-filtret köpte jag egentligen för att reducera ljusföroreningarna på min urbana observationsplats (min trädgård). Jag hade planer på att studera stjärnhopar från min trädgård men ljusföroreningarna var för jobbiga och jag tyckte att filtret funka dåligt. Tillsammans med Mars och Jupiter funkar dock filtret mycket bra eftersom kontrasten ökar påtagligt. Jämfört med UHC tycker jag att Neodynium släpper genom mer ljus samt att kontrasten är mer påtaglig. UHC fungerar bäst tillsammans med planetariska nebulosor och Neodynium tillsammans med planeter.

Nu hoppas jag på riktigt klart och torrt väder så jag kan studera några låga objekt i skytten under midnatts timman. Mitt mål är också några av de ljusstarka stjärnorna i Messier 7. M7 från Sverige hade varit häftigt men fönstret är minst sagt litet!

Ha det bra!
Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
spamtest: JA

Post by Timaoes »

Då kanske det är läget att införskaffa en filter till. Låter helt klart intressant. Jag önskar dig förstås lycka till med fönsteröppningen ikväll. Utgår från att det kommer en rapport vad det lider :-).

Clear skies

/Johan

Return to “Observationer”