Månen och Saturnus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

Månen och Saturnus - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen och Saturnus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Fotograferade med en Televue Powermate 2.5X. Månen är en mosaik av 23 bilder på 1/10 sek och Saturnus är 3 bilder på 1 sek.
En halvtimme innan bilden togs regnade det här i Stockholm.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skygazer

Post by skygazer »

Magnifik bild måste jag säga!!

Berätta lite vad du tycker om din Intes. Funderar själv på den sådan för planetfoto.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Fantastiskt spännande bild! Grattis till väderluckan! Här var det halv storm när det begav sig.

//Micke
Peter R

Post by Peter R »

Tack ska ni ha. Jag fick tipset på AstronomiGuiden om en polsk väderprognos-site som har visat sig extremt tillförlitlig (nu ligger ju AG nere så jag kan inte ge kred till rätt tippsare men du ska ha ett stort tack):
Prognoza Pogody ICM http://meteo.icm.edu.pl/index2eng.php
Där såg jag att det fanns en minimal chans att det skulle sluta regna och bli fint i Stockholm precis innan midnatt, och så blev det.
Teleskopet hann inte komma ner i temperatur (behöver c:a 1-2 timmar), men det blev bra ändå.

Skygazer, om du skickar mig din e-mail adress så ska jag ge dig mina synpunkter på Intes-teleskopet. Jag är rädd att det kanske blir för långt svar för att posta det här.

/*Peter R
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jätteläcker bild där man får en tydlig uppfattning om månens och Saturnus relativa storlek.

Det skulle vara kul att läsa om dina synpunkter om Intesteleskopet med. Du kan ju posta det i teleskopdelen på forumet så alla kan lära av dina erfarenheter av det teleskopet.
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag kan bara hålla med. Mycket fin bild med bra djup.

Hoppas du presenterar dina synpunkter om Intesteleskopet som Robert föreslår. Det hade varit intressant att ta del av dina intryck.

/Jonas
Bengt

Post by Bengt »

Kalas bild !

Grym skärpa du lyckats få också!!

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Jag återkommer gärna med en kort recension av mitt teleskop lite längre fram.
Jag är mitt inne i en långdragen kollimeringsprocess och vill gärna avsluta den först. Jag hade kollimerat sekundärspegeln och trodde att allt var frid och fröjd. En nattbild av Högalidskyrkans torn som befinner sig 2 km bort kunde upplösa hållarna till åskledarna, vilket jag tror är ganska bra... Men jag upptäckte samtidigt att skärpan försvann något på den nedre delen av bilden så jag hade altså inte ett bra skärpeplan!
Nu har jag satt igång att kollimera även huvudspegeln och är inte 100% säker på vad jag gör (':roll:') . Jag kör med en vanlig laserkollimator och min egen hallogenlampkollimator (som jag beskrev i en annan post på detta forum) i värmen i vardagsrummet, men slutjusteringen måste göras på en stjärna under riktigt bra omständigheter vilka är mycket sälsynta, och dessutom efter minst 2 timmars nerkylning av teleskopet... och mig själv!

Hälsningar
/*Peter R
Martin

Post by Martin »

Excellent bild med ett stort pedagogiskt värde.

Return to “Bilder”