Solen Månen Venus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Solen Månen Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Månen Venus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Månen och Venus såg ut som tvillingar i skymningsljuset med väldigt snarlika faser. Venus gick lätt att hitta och visade upp en tydlig skära i 10x50 kikare. Den tunna månskäran däremot var väldigt svår att få syn på.
Venus är på väg mot solskivan medan Månen har passerat den för två dagar sedan vilket resulterade i en ringformad förmörkelse.
Månen är 2 grader mindre än Solen, 30' mot 32' medan Venus har vuxit till hela 53".

Storleksförhållandena stämmer i bilden men givetvis inte de inbördes avstånden.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Solen Månen Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Och så Venus tunna skära i större format.

/*Peter R
Venus_120523-2H.jpg
Venus_120523-2H.jpg (35.43 KiB) Viewed 3979 times
magnahrl

Post by magnahrl »

Snyggt!
/Magnus
gost
spamtest: JA

Post by gost »

Vilken härlig illustration av dessa himlakroppar Peter! Det blir mycket mer närvarokänsla i bilden när man får se fler himlakroppar i relation till varandra.

Jag gillar månskäran väldigt skarpt med dess fina detaljer.
Timo

Post by Timo »

Spännade komposition Peter !
Jag gillar den skarpt.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Tack ska ni ha för positiva kommentarer.
Det var en av de svårare bildbehandlingarna på länge för månen låg bakom slöjmoln i skymningsljuset och hade extremt låg kontrast. Det är en stackning på 3 filmer.
På solbilderna fick jag gradienter åt alla möjliga håll så ytan blev väldigt ojämn när jag skulle lägga ihop 4 delbilder. Det kanske var något ljusinsläpp eller spegling men det måste rättas till innan 6:e juni :-)
En variant på den här bilden blev dagens LPOD http://lpod.wikispaces.com/May+25%2C+2012 där jag har uteslutit solen och lagt mer fokus på Månens och Venus snarlika faser.

/*Peter R
timokarhula

Post by timokarhula »

Peter, man slutar aldrig imponeras av dina foton av diverse solsystemsobjekt i olika konfigurationer. Grattis till din Lunar Picture Of the Day! Jag hade förhoppningen att spana in Venus skära ikväll, men tyvärr kom ett åskväder in och förstörde sikten och nu regnar det. Hann i alla fall se den tillltagande månskäran.

År 2004 kunde jag i samband med en observation av solens "Gröna glimt" den 3 juni se Venus en sista gång ovanför Indiska Oceanen innan förra solpassagen. Detta var 5 dygn innan transiten och observerad från en Jumbojet på 10400m höjd mellan Julön och Java, ovanför Indonesien, då jag var på väg hem inför förra venuspassagen.

/Timo K

Return to “Bilder”