Solen Premiär bild! - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

Solen Premiär bild! - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Premiär bild!
Exponering: 250 av 5000 frames
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Coronado SolarmaxII 90 DS
Kamera: DMK31 lånad av Göran(gost)
Kommentar: Hej!
Nu blev det äntligen dags att pröva på solfoto med nytuben, Göran Strand var så vänlig att han lånade ut sin DMK31 till mig eftersom jag inte fått min kamera än. Efter att sett Alessandro Bianconis mästerliga bilder från Sardinien med den här tuben, så var det väldigt spännande att se hur tuben presterar hemma i Sverige. Första gången jag på egen hand rattar teleskopet, kameran, stackingen, osv... Jag har prövat mig fram med många olika sätt att angripa bildbehandlingen, den här varianten blev med inverterad yta och "färgad" bakgrund, sett några såna varianter på nätet och tänkte att det vore kul att pröva själv.
Vilken skillnad att fota solen, 24°C plus, istället för minus :D

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Solen Premiär bild! - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Helt makalösa detaljer, och ändå var det var bara en testbild! Grattis till ett fantastiskt instrument som du (och vi) kommer att ha mycket glädje av.
Otroligt att Solen kan visa upp så olika utseenden i H-alpha jämfört med exempelvis min solbild som är tagen i synligt ljus bara några timmar efter din och där det inte verkar hända något på ytan bortsett från en del lugna solfläckar.
Om något så känns möjligtvis kanten lite för luddig liksom protuberanserna som påminner om fjäderlätta sommarmoln, främst jämfört med skärpan och energin i din solyta.
Ser fram emot en lång solig sommar. :good:

/*Peter R
gost

Post by gost »

Grattis till en fantastisk bild Jonas och välkommen in i solklubben :) Det skall bli spännande att följa din utveckling under sommaren.

Som en kul jämförelse bifogar jag en av mina första Ha-solbilder, tagen genom min lilla PST med en Nikon DSLR, inte mycket att skriva hem om, men man ser en protuberans i alla fall :)
GS_20090929_Solen_800.jpg
GS_20090929_Solen_800.jpg (47.29 KiB) Viewed 5381 times
Timo

Post by Timo »

Detaljrikedomen imponerar oerhört !
Trodde jag sett "alla" solbilder redan men denna ger en ny dimension vad gäller fotograferandet av solen.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Ja det ante mig! :) Givetvis blev dina Solbilder lika imponerande som dina andra Astronomifoto! Helt suveränt, jag gilla verkligen den varianten av bildbehandling. Man riktigt ser hur fluffig och varm Solen är på denna bild :)

Högsta betyg... som vanligt! :good:
Frazze

Post by Frazze »

Riktigt bra bild Jonas!
Kul att få till ett så bra resultat på en gång. Ser fram emot att få bevittna dina bilder på venuspassagen om vädret inte ställer till det!
Vad är det för kamera du har på G?

Mvh
Daniel
Cristofer

Post by Cristofer »

Hur bra som helst, härlig 3d-känsla i bilden.
Johansson

Post by Johansson »

Spitzenklasse !!
Olle E

Sv: Solen Premiär bild! - Jonas Grinde

Post by Olle E »

Oj va bra! Otroligt skarp på ytan. Fantastisk lyster i bilden. Har själv gjort ett litet prov pass på solen och de är riktigt spännande och kul.
lalle

Post by lalle »

Jävlar (ursäkta språket)! Vilken bild! Helt fantastisk känsla i den. Man riktigt ser den oerhörda energin som ligger samlad i solen.
Grinde

Post by Grinde »

Stort tack för era kommentarer, solfoto gav verkligen mersmak! Hypnotiserande att både observera och fota genom tuben...

Return to “Bilder”