NGC 6888 Crescent Nebula - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

NGC 6888 Crescent Nebula - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6888 Crescent Nebula
Exponering: Ha:10*20min, O3:9*20min, RGB:1*5min/kanal
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Äntligen färdig med behandlingen av en väldigt otippad bild som togs några dagar efter den astronomiska nattens slut här i Östersund. Total tid 6h35m. Lyckades få till 1*5min i varje färgkanal till stjärnorna innan jag bytte till smalbandsfiltret och samlade O3 nästa natt. Den här bilden gör sig bäst i full storlek, många trevliga detaljer att utforska. Lägg märke till såpbubblan nere till vänster, den syns ännu bättre nu med O3 datan

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Inverterad version
Image
Klicka på bilden för full upplösning

Image
Klicka här för att se vart "bubblan" finns
gost

Re: NGC 6888 Crescent Nebula - Jonas Grinde

Post by gost »

Helt otrolig bild Jonas!! Man kan riktigt känna den tredimensionella effekten på nebulosan. Snyggt jobbat.
Frazze

Post by Frazze »

Riktigt bra bild! Hatten av...
Lazze

Post by Lazze »

Riktigt magiskt vackert!
OIII:n gör verkligen sitt till både för Crescentnebulosan och mer kontrast till såpbubblan.

/Lasse
Grinde

Post by Grinde »

Tack ska ni ha, grabbar!

Den här bilden blev verkligen en milstolpe för mig, en riktig bonus då jag trodde säsongen redan var slut, skam på den som lyssnar på gamla tumregler och ger sig innan matchen är slut! :D

Jag tycker jag börjar få fason på tekniken att lägga till äkta rgb-stjärnor till smalbandsbilder, och eftersom signalen i stjärnorna är så stark, så verkar det räcka med 1x5min i varje rgb-kanal för just stjärnorna(fler är självklart bättre, så man kan få till vettig sigma-reject i stacken)

Och det var verkligen hypnotiserande att se hur O3 datan svävade runt NGC 6888, riktigt 3dimensionellt, det svåra var att bestämma mig hur mkt som skulle blandas in, det var lätt hänt att det skenade iväg a'la Las Vegas, men resultatet blev en kompromiss mellan att låta datan flöda fritt, och att hålla en avstämd och lugn nivå.

Kom gärna med kritik
Mvh Jonas
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Det finns inget att kritisera! Bara magiskt bra! Härlig slutkläm på säsongen! Nu får vi börja se fram mot nästa som jag tror blir otroligt spännande då många av oss nog har fått rätt på alla pryttlar då det är dags!

Ha en skön sommar. Jag lär dyka upp med mitt försök på Venuspassagen. För övrigt blir det bara Rock n Roll :)

Mvh //Micke
Terje

Post by Terje »

Bara att ta av hattenoch gratulera!
Grinde

Post by Grinde »

skafar65 wrote:Hej Jonas
Det finns inget att kritisera! Bara magiskt bra! Härlig slutkläm på säsongen! Nu får vi börja se fram mot nästa som jag tror blir otroligt spännande då många av oss nog har fått rätt på alla pryttlar då det är dags!
Ha en skön sommar. Jag lär dyka upp med mitt försök på Venuspassagen. För övrigt blir det bara Rock n Roll :)
Mvh //Micke
Terje wrote:Bara att ta av hattenoch gratulera!
Tack så mkt för era kommentarer!

Jag håller med dig Micke, det har vart mkt tuning och pillande den här säsongen, men nu står grejjerna startklara inför hösten, då blir det verkligen dammsugning av natthimlen! Nästa säsong kommer verkligen bli spännande, med så många nya talangfulla fotografer som börjat visa sig här. Jag kommer försöka lära mig solfoto under sommaren och förhoppningsvis få en glimt av venuspassagen också, ev en resa norr om polcirkeln om vädret ser lovande ut. Och skönt att höra att du drar dit strå i stacken, för det är på tok för lite Rock'n'roll i det här landet :D

Return to “Bilder”