Objekt: Ett försök i HA på Solen
Exponering: 1/3333 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Lunt LS 35
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej!
Här kommer ett hastigt påkommet och fullständigt opretentiöst försök på solen i HA.
Fick i all hast låna min vän Magnus lilla fina Lunt LS 35:a, i syfte att se vilka kombinationer av Barlows/linser som kunde hjälpa till att komma i fokus med DMK.21:an. En "påskruvs -lins" från en GSO 2 X Barlow gjorde jobbet, påskruvad på nosepeicen till DMK:n! Tyvärr blev bildskalan lite jobbig för den lilla 35 mm(!) refraktorn! Jag jäktade för att hinna med en komplett mosaik innan solen förvann över mitt tak... -Jag hann nästan i mål! Det går åt 9 x 2 delbilder (för ytan och protuberanserna) för att få med hela solskivan, med den bildskala Lunt:en ger med Barlowen.
Det var iaf. en kul form av foto, rena avkopplingen jämfört med att jaga planeterna i mörkret! Man såg ju vad man gjorde!
500 frames stackade per delbild, hastigt sammanslängt i PS CS3.
Nu är det som synes inte Göran Strand -kvalitet på bildbehandlingen, men jag tror att det kan bli ganska ok. när jag lyckas få ihop material till en HEL sol!
Jag är förbluffad över vad den LILLA 35:an kan fånga trots sin ringa apertur! Dessutom i knackig seeing!
Tack, Magnus, för lånet!
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden