M101 Pinwheel Galaxy - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

M101 Pinwheel Galaxy - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101 Pinwheel Galaxy
Exponering: L: 18*5min, R/G/B: 4/4/3*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Fortsätter att gräva igenom mappen med data som jag hade tänkt komplettera vid senare tillfälle, men nu blir det för sent så jag framkallar ändå. Några passerande moln under natten gjorde att jag fick slänga data, totalt blev det 2h25m som gick att använda. Vid närmare eftertanke så räckte det fint då jag fotar med en f/5 tub. Notera att SN2011fe fortfarande syntes tydligt

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Image
Klicka på bilden för textad version i 100% upplösning

Image
Klicka här för en beskuren 150% närbild, för er som gillar att "komma nära"
Robert
Site Admin

Re: M101 Pinwheel Galaxy - Jonas Grinde

Post by Robert »

Vacker bild på M101. "närbildsbilden" 'r riktigt tjusdig på galaxen med massa färg men ändu utan att ha färgmättat för mycket.

Bilden med massa rymd är härlig med och ger en stor rymdkänsla. Många intressanta galaxer med på bilden. NGC 5474 vore intressant att se som mer högupplöst version tror jag.
Grinde

Post by Grinde »

Kul du gillade bilden, Robert. Som du märkte så finns det intressanta objekt utspridda i närheten, lätt att man missar sånt med mkt brännvidd. Just NGC 5474 vore trevlig att återvända till med lite större tub och se vad som går att gräva fram. Är det bara jag, eller har intresset för deepsky-foto sjunkit här på astronet den senare tiden...? Eller är det hög tid att gå i ide och vänta på nästa säsong? :)

Nu har jag "bara" 3 bilder kvar att behandla, sen är det slut för min del, nya tag i höst!
Tompa

Post by Tompa »

Fin bild igen! Bra vana det där med textad version, kul att se vad det är man ser, så att säga.
Vädret har nog gjort sitt vad gäller deepsky-fotot, i alla fall för min del. Det har varit väldigt grått i Dalarna denna vår. Och har det inte varit grått har det blåst småspik... Själv har jag en processning kvar av nålgalaxen. Vet inte riktigt vilka data jag ska använda, har tre serier med lite olika kvalité som jag mixtrar med. Men blir det regn i sommar har jag något att pyssla med. Förutom grävning...

Simma lugnt,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Grinde

Post by Grinde »

Tack!
Den textade varianten ger mer perspektiv tycker jag, normalt sett så är det ju bara en liten galax i mitten som är själva bilden, men det är så mkt mer som gömmer sig i bakgrunden med större bildfält, och då kan det vara trevligt med extra info med namn och position på alla bakgrunds-objekt, lätt att man missar det annars.

Klurigt när stackarna har olika ISO som ska samspela, jag tyckte det funkade bäst att göra en stack för varje ISO, och sen blenda ihop dom i photoshop, där lagrenas opacitet vägdes in beroende på hur mkt exponeringstid varje stack hade... En av de många roliga sakerna med astrofoto är att datan oftast är bättre än sin egen bildbehandlings-förmåga, så ofta går det att göra nya försök med gammal data allt eftersom man lär sig nya knep och metoder med bildbehandlingen. Vad är det för grävning du har på g, obsbygge kanske? :)
Tompa

Post by Tompa »

Jajamen, ett kompakt hemmaobs!
Grinde

Post by Grinde »

Jävlar vad roligt, jag tycker det är skitkul att det börjar byggas på så många håll. Ser fram emot nyheter från bygget, bara att säga till om du vill ha tips ang bygge och ev automation
Tompa

Post by Tompa »

Tackar! Jag ska försöka komma igång under maj. Väntar bara på att det ska bli varmare. Knappt så att tjälen har gått ur än.
Grinde

Post by Grinde »

Tompa wrote:Tackar! Jag ska försöka komma igång under maj. Väntar bara på att det ska bli varmare. Knappt så att tjälen har gått ur än.
Låter som en bra idé. Vänta inte för länge bara, jag fick ner obs-plintarna i backen dagen innan snön kom, och gjöt färdigt piren i februari , jobb jobb jobb :P

Return to “Bilder”