NGC 2244 Rosett nebulosan - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 2244 Rosett nebulosan - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2244 Rosett nebulosan
Exponering: 90:20:20:20 i Ha RGB
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Projekt rosett är inlett . Igår tog jag inledan 15x5 minare i Ha.Dessa är i stort sett bara stackade ihop här Mer ska det bli innan jag är klar hoppas även få tagit de andra kanalerna i OIII och SII. Fortsättning följer....om vädret tillåter det

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättefin H-alpha bild av rosetten tycker jag. H-alpha kommer verkligen till sin rätt på detta objektet och jag ser fram emot med spänning på det färdiga resultatet med OIII och S2.
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Den är redan fantastiskt fin. Kommer att bli otrolig när du fått med det andra också! Ska bli kul att jämföra dit resultat med Jespers med sin Canon http://www.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1952 som jag tycker är ett av dom bästa amatör, amatör astrofotot på rosetten. Har väl börjat inse att jag också måste skaffa H-Alpha! :lol:

Provade också på den igår. Mest för att se hur mycket man fick med. Tyvärr så fick jag ett fokus släpp igen! Vad trött jag är på fokuseringen på denna tub! Meckade sen sönder resten av kvällen :cry: som ju för övrigt var fantastiskt fin. Det var länge sedan det bet i sinnet när man satt framför datorn. Konstigt nog en efterlängtad känsla! Termometern kröp ner mot 11 minus här! Fler sådana nätter vill vi ha!

//Micke
mikael

Post by mikael »

Tycker att det är en jättefin bild du har fått till! Kan knappt vänta på färgversionen :D
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Bilder”