Hej,
Finns det någon på detta forum som upplevt problem (dålig låsning av rotation, glapp, nedhäng etc) med sin WO original DDG-fokuserare och istället bytt till annan, exempelvis Feathertouch. Se denna sida (ungefär två tredjedelar ner på sidan):
http://www.iankingimaging.com/show_prod ... ategory=65
Jag skulle i så fall vilja ha synpunkter, både positiva och negativa, på den fokuserare ni valt.
Bästa Hälsningar
Jonas
Byte till Feathertouch-fokuserare FLT98-110-132
Byte till Feathertouch-fokuserare FLT98-110-132
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Re: Byte till Feathertouch-fokuserare FLT98-110-132
Att det är urusel fokuserare på WO tuber håller jag med om. Har inte varit nöjd med en enda av de tre tuber jag ägt /äger.Glapp dålig låsning och nedhäng är problem som är ett faktum.Man får vad man betalar för.
Bytade på min takahashi fokuserare till moonlight.(även den tachahashi fokuseraren var för övrigt att önska dock inte lika kass som WO.) Helt andra grejor moonlight ..inget glapp och nedhäng där inte.
Bengt
Bytade på min takahashi fokuserare till moonlight.(även den tachahashi fokuseraren var för övrigt att önska dock inte lika kass som WO.) Helt andra grejor moonlight ..inget glapp och nedhäng där inte.
Bengt
Antar att du menar Starlight Instruments feathertouch? Dom är riktigt bra och är mycket nöjd med min.
Aldirg har problem med dålig låsning av rotation, glapp, nedhäng etc
Aldirg har problem med dålig låsning av rotation, glapp, nedhäng etc
Tack för era svar Bengt och Robert.
Vad jag förstår har Ian King utarbetat en anpassning av en Feathertouch-fokuserare till just FLT98 som intresserar mig.
DDG-fokuseraren fungerar bra vissuellt men jag är tveksam till att den klarar att hålla sig stabil vid fotografering.
Har du bytt fokuserare i efterhand Robert?
Vilken Moonlight-fokuserare satsade du på Bengt?
Hälsar
Jonas
(Som nu hamnat i refraktorträsket
)
Vad jag förstår har Ian King utarbetat en anpassning av en Feathertouch-fokuserare till just FLT98 som intresserar mig.
DDG-fokuseraren fungerar bra vissuellt men jag är tveksam till att den klarar att hålla sig stabil vid fotografering.
Vilken Moonlight-fokuserare satsade du på Bengt?
Hälsar
Jonas
(Som nu hamnat i refraktorträsket

Jag valde en helt motoriserad variant . Minns inte vad den hade för beteckning.Vill minnas jag gick via Hans på Ts när jag beställde den. Blir väl en liknande snart till min GSO RC om jag väljer fortsätta med den tuben en säsong till.
Bengt
Bengt
Bengt, har du redan sugit ut allt ur din 10"(!) R-C! Så kan väl ändå inte vara fallet? Vad ska det i så fall bli?
Angående fokuserare, har jag ingen större erfarenhet av 3,5".varianter men om jag bu har en originalflattener, tror ni då inte det är säkrast att gå på Ian Kings Featherlightversion speciellt utformad för FLT98? Dyr men hittar inga dåliga omdömen överhuvudtaget. Verkar vara en fokuserare att lita på
/Jonas
Angående fokuserare, har jag ingen större erfarenhet av 3,5".varianter men om jag bu har en originalflattener, tror ni då inte det är säkrast att gå på Ian Kings Featherlightversion speciellt utformad för FLT98? Dyr men hittar inga dåliga omdömen överhuvudtaget. Verkar vara en fokuserare att lita på

/Jonas
Nej jag är fortfarande helnöjd med min GSO Rc .Säkert mer att suga ur den ,men en dag blir det förmodligen en större reflektor av något slag.Tror dock det dröjer minst ett år till.
Bengt
Bengt
Jonas wrote:Tack för era svar Bengt och Robert.
(Som nu hamnat i refraktorträsket)
Nej den satt förmonterad. Det äär inte utan anledning som TMB har Starlights feathertouch förmonterad på ide flesta modeller.

Välkommen till ett nytt träsk

-
Har inte haft några större problem med fokuseraren på DDG FLT110. Använder den dock mest till visuella observationer. För CCD använder jag Ian kings Lakeside motofokus och har då naturligtvis inte behov av att låsa fokuseringen.