Första året som amatörastronom/betraktelse.

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

Första året som amatörastronom/betraktelse.

Post by gunnar »

Hej
Här kommer lite svammel från en färsk amatör under Uppsalas natthimmel. Det börjar bli ljust om kvällarna, vad göra i dag när man är ledig från jobbet? Skriva memoarer.. Om en vecka har man så varit amatörastronom i precis ett år. Det här blir inte någon memoar utan bara några reflektioner under året som gått från en glad amatör.

Allt är UAA:s fel! "Uppsala Amatör Astronomer"
1. Jag skulle inte ha gått till tisdagsvisningarna vid det gamla observatoriet i observatorieparken i Uppsala som hålles varje Tisdag av UAA.
2. Jag skulle inte ha gått dit så många gånger då detta gjorde att jag blev fast i träsket.
3. Baske mig, var det inte trevligt också att snacka med dessa amatörastronomer. Jo och det har varit mycket trevligt/lärorikt med alla torsdagsträffar mm. som anordnats i föreningen, jag har själv gått med i UAA nämligen.

Jag hade i.o.f.s funderat på ett eventuellt inköp av teleskop under en tid och skummat genom en del forum i ämnet. Dessa besök i gamla observatoriet gjorde mig allt mer sugen. En montering som dög att fotografera med var ett måste samt även ett teleskop som man kunde fotografera genom var krav om det skulle bli ett teleskopköp. Så den 15 April 2011 tryckte jag till sist på köpknappen och blev ett stort stycke fattigare så klart :S. En Skywatcher 190MN + NEQ6 pro Synscan GoTo montering beställdes.

I denna vecka för precis ett år sedan "JUBILEUM" anlände mitt teleskop och det var med stor spänning som dom gigantiska kartongerna öppnades upp och jag för första gången i mitt liv fick lägga händerna på ett riktigt teleskop. Vilken läcker tingest denna tub var och så snygg den var i sin svarta metallic lack! Jag hade aldrig sett något liknande i verkligheten. Tur som en tokig hade jag stjärnklara nätter hela veckan och hann med att lära mig polinställning och en del visuella observationer utfördes till stor förtjusning. GoTo funktionen var fantastisk! Sedan kom sommarens ljusa nätter och teleskopet vilade till Augusti innan det togs ut igen. Jag tog mitt allra första astrofoto 1:a September på Andromedagalaxen med min Canon EOS 500-D och blev häpen över resultatet som syntes i kamerans display! Sedan dess har det mest varit fotografering som jag försökt mig på och det är svårt och det är fantastiskt kul och fantastiskt kallt på samma gång. Jag har aldrig någonsin tidigare varit uppe så länge på nätterna så mycket som denna vinter. Aldrig tidigare hade min laptop varit täckt av frost, ej heller har jag tidigare haft frost på min Canon EOS 500-D! Men det är kul. Min fru störs inte av denna hobby alls, hon sover då. Det är så mycket intressant som hänt under detta första år med den nya hobbyn så att min gamla hobby, RC/flyg helt har kommit av sig. När blir jet modellen klar? kanske borde sälja gasturbinen till förmån för en astrokamera? Har hunnit med att lägga upp en handfull långt ifrån perfekta astrobilder för betraktelse på forumet, byggt egna okularvärmare, teleskopvärmare, batterilåda till teleskopdrivning mm. Sen allt som man behöver öva mycket mer på, bildbehandla astrofoton mm. Här finns så mycket att lära sig så man blir yr. Om inte för UAA så hade jag nog aldrig hamnat i detta "träsket"
Tack UAA!

Frågan är hur det här första året med hobbyn bör firas, Förslag mottages :?: .

Gunnar
hansg

Re: Första året som amatörastronom/betraktelse.

Post by hansg »

Fira med att göra sommarobsar, Månen ,Venus, Merkurius, Solen är idealiska mål under dagtid på sommaren..
då har du förstört helt och hållet för RC Flyg :green:
h-g
Tompa

Post by Tompa »

Kul! Känner igen mycket, fast man är mer ensamvarg här i Borlänge!

Mina RC-flyg grejor samlar också mest damm. Ska nog ladda grejorna och snurra på depronet nån gång i sommar :green:
Fira med ett bra solfilter, snart är det ju dags för Venus-passagen!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
HanssonJ
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

Post by HanssonJ »

Trots att jag bara hållt på sedan i augusti ;) känner jag igen mig i mycket. Framförallt kallt och sena nätter, men trots detta härligt många sköna upplevelser. Sedan jag börjat köra med autoguidning har fotoupplevelserna blivit nästan "magiska".

När man sedan får se bilderna från Skafar, Grinde, UAA, Bengt mm inser man som tur är att hobbyn aldrig kommer att ta slut, det finns alltid ett nytt objekt, mer exponering eller en annan/bättre bildbehandling att göra.

Tror att nästa säsong blir ännu bättre när mitt observatorium är färdigbyggt.

Härligt beskrivning på en härlig hobby.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
gunnar

Post by gunnar »

Tackar! Båda förslagen är ju jättebra.
LasseH

Post by LasseH »

Hej Gunnar,
riktigt kul att läsa. Och tack för att du ger cred till UAA. Som aktiv i UAA sedan starten 1980 känns det bra att höra att föreningen inspirerar vilket ju är ett av de tänkta syftena. Jag tycker alla som kämpar med att hålla igång föreningar ska ta åt sig lite av Gunnars ord då jag är säker på att Gunnar inte är ensam om att ha fått en skjuts i sitt intresse av en lokalförening.

Hälsningar,
Lasse Hermansson.
gunnar

Post by gunnar »

Hej Lasse,
Hmm.. funderar på vad ni ska få som straff för att ni drog in mig i "astro träsket" :green:

Hälsningar
Gunnar
gunnar

Post by gunnar »

HanssonJ wrote:
Tror att nästa säsong blir ännu bättre när mitt observatorium är färdigbyggt.

Jörgen

Det är jag övertygad om Jörgen! Blir riktigt avis när jag hör att du börjat bygga ett observatorium. Jag vill också bygga..

Hälsningar
Gunnar

Return to “Allmänt”