Mars - Johan Kärnfelt

Bilder från galleriet
Post Reply
Timaoes
spamtest: JA

Mars - Johan Kärnfelt

Post by Timaoes »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering: 10 timmar
Fotograf: Johan Kärnfelt
Teleskop: GSO 16"
Kamera: Naked eye 7mm
Kommentar: Så har jag till slut satt ihop alla Marsobsarna från våren till en enda världskarta. Sammanlagt handlar det om tio kvällar med vardera någon timmes ägnad åt Mars. Det har varit lika utmanande som lärorikt, och förstås en ständig kamp med seeingen. Jag har inte använt några raffinerade metoder för projektionen utan utgått från en liknande karta som jag hittade på nätet för att få till töjningarna rätt. Därtill lite piffande i PS för att snygga till det. När man ser andras kartor i samma genre -- kolla här till exempel http://www.asod.info/?p=2475 -- inser man förstås att det finns en del kvar att göra, men jag är nöjd för den här gången.

/Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
wilt

Re: Mars - Johan Kärnfelt

Post by wilt »

Intressant resultat!

Vilka förstoringar har du använt mest?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes

Post by Timaoes »

Ja, det borde jag ju ha sagt något om. De flesta kvällar har jag använt 225x, men ett par gånger har jag haft ovanligt bra seeing och kunnat gå upp till 360x. Sen har jag använt ett gult filter för att öka på kontrasten och dämpa skenet något. Egentligen är väl 16" för mycket för Mars. Jag läste en tråd på CN där de menade på att om seeingen inte är hundra så multipliceras problemet med aperturen. Mars är grymt svår att obsa och den kräver både erfarenhet och uthållighet.

/Johan
ThomasK

Post by ThomasK »

Härlig teckning Johan, riktigt mycket detaljer du fångat där. Jag lyckades se polarkalotten under VSP, men det är ungefär allt jag sett av marsytan den här apparationen.
Thomas Karlsson
jwarell

Post by jwarell »

Snyggt Johan, mer sånt! Denna apparition har inte varit lätt att följa visuellt och jag har bara gjort en visuell obs, förr har det blivit många fler. Är det första gången du följer planeten? Anders Wettergren gjorde en liknande karta baserat på visuella obsar från apparitionen 2003 då Mars visserligen var stor men stod mycket lägre.

Jag tar för övrigt gärna emot dina individuella teckningar för en kommande rapport från solaystemssektionen. Gäller alla observatörer, förstås!

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Timaoes

Post by Timaoes »

Jo, det är första gången jag försökt följa Mars för att obsa hela planetytan. Mars är verkligen en utmaning visuellt, dessutom av helt annan karaktär än djuprymdsobsandet som jag normalt håller på med, och det ska till både teknik, uthållighet, rätt prylar och bra himmel för att det ska ge full utdelning. Jag känner mig fortfarande och i allra högsta grad som en nybörjare på just detta område. Men kul har det varit. Speciellt som man kan obsa med fullmånen uppe och även när det är disigt.

/Johan
Peter R

Post by Peter R »

Det var ett fint utfört projekt.
Det är otroligt vad man kan träna upp ögat att se mycket när man tecknar. Jag tecknade mycket planeterna på 70-talet, mest Jupiter, men det var mycket små fina detaljer man kunde lära sig urskilja med en enkel 114/900-Newton.
Jag ville jämföra din skiss med ett av mina foton så jag tog in den i Photoshop (hoppas att du inte misstycker), gjorde om den till en sfär, roterade den och anpassade färgskalan efter bilden och tycker att det finns en bra överensstämmelse.
Här finns en sida med en Marskarta som man kan skriva ut och sedan klippa och klistra ihop till en liten rund planet :-) http://planetologia.elte.hu/vrml/makeyour.html

/*Peter R
Mars skiss+foto-2.jpg
Mars skiss+foto-2.jpg (59.08 KiB) Viewed 3968 times
Kroppefjäll

Post by Kroppefjäll »

Härligt Johan! Det är bara synd och skam att jag inte kunde deltaga i din föreläsning på VSP rörande tecknandet!
Kul att se hur väl det matchade sedan var när Peter lade den över fotot.

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Post by timokarhula »

Snyggt Johan! Du är Sveriges svar på Jeremy Perez. Hoppas inte du gått över från DS till planeter. :D

/Timo K
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen en fin karta! Mars är väl nästan det mest tålamodskrävande objekt man kan ge sig på.

M v h
Hans Bengtsson
Timaoes

Post by Timaoes »

Stort tack för alla glada tillrop. Och riktigt läckert montage du gjort Peter. Inser att jag har mycket att lära mig om PS, exv hur man får till färgläggningen på ett bättre sätt :-). Det ser ut att stämma ganska bra. Samtidigt är det ju klart att det finns en hel del mer att hämta. Detta har också varit det bestående intrycket ute i mörkret. Det flimrar ju hela tiden förbi detaljer på gränsen till uppfattningsförmågan. Nu passerar dock Mars snart förbi min husgavel om kvällar och sen är det kört för denna gången. Men Mars är kul just för att den kräver så mycket.

/Johan

Return to “Bilder”