M51 Whirpool galaxy - Aaron Urquhart

Bilder från galleriet
Post Reply
Aaron
spamtest: JA

M51 Whirpool galaxy - Aaron Urquhart

Post by Aaron »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Whirpool galaxy
Exponering: 30 x 120 sek
Fotograf: Aaron Urquhart
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Nästan som man våga inte vissa upp bilder, jag antar bilder kund ha varit bättre men längre fl? Har har jag använt 1000mm f5.3

Jag har samlat 14.5 timmars data på M51 men det bli inte bättre än så har med 60 minuters total exponerings tid. Jag har prövad med 25 minuters subs 20 mintuer, 15 minuter, 5 minuter, 2 minuter och 1 minut... Tips någont vad gör jag fel?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Frazze

Re: M51 Whirpool galaxy - Aaron Urquhart

Post by Frazze »

Hej Aaron.

Jag tycker du har fått till en fin bild!
Du skriver i beskrivningen att det är 30 x 60 s exponering, men i texten 60 minuter totalt, om det bara är 30 minuter så är det ett bra resultat tycker jag.

Dina stjärnor ser dock lite ut som påskägg med ett färgmönster i dem. Har du kört någon PS-action eller liknande för att boosta färgerna? Där kanske man kan gå tillbaka och prova sig fram lite grann och se vad som orsakat detta.

I övrigt, bra jobbat!

Mvh
Daniel
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Aaron

Jag vet inte hur du tänker eller vad ni andra tycker men att lägga upp 15 bilder så på raken resulterar ju inte i något? Ingen orkar ju gå igenom alla dessa och ge någon vettig feedback på var och en? Att slarva med info om kamera teleskop och sen ställa luddiga frågor med egna svar i gör inte heller saken bättre?
Nästan som man våga inte vissa upp bilder, jag antar bilder kund ha varit bättre men längre fl? Har har jag använt 1000mm f5.3 OSC Atik314L+ att -15 4 darks Jag har samlat 14.5 timmars data på M51 men det bli inte bättre än så har med 60 minuters total exponerings tid. Jag har prövad med 25 minuters subs 20 mintuer, 15 minuter, 5 minuter, 2 minuter och 1 minut... Tips någont vad gör jag fel? Är det ljusföändringar från Stockholm jag bo i Sthlm..
Bilden på M51 är på 30x60 sekunder men du skriver att du har totalt 60 minuter? De andra bilderna du pratar om skulle man ju helst se resultat på innan man kan uttala sig om vad felet är? Den lilla information du skrivit på de andra bilderna antyder på att du använt 60 sekunders subbar vilket jag anser vara för lite. Ingen guidning nej det är också ett tydligt problem. Skicka gärna in dina bilder men lägg lite mer tid på att fylla i information och gör det i ett mer sansat tempo så får både du och vi andra mer ut av det!

Mvh //Micke
Cristofer

Post by Cristofer »

En sak som jag reagerar på är att bakgrunden (rymden) är alldeles för mörk, och det på de flesta av dina bilder. Bakgrunden bör inte vara helt svart. Om du använder photoshop så använd pipetten på bakgrunden och se vilka värden du har. mellan 20-30 brukar fungera bra. Gränsen mellan galaxen och rymden är alldeles för skarp.
Aaron

Post by Aaron »

Frazze wrote:Hej Aaron.

Jag tycker du har fått till en fin bild!
Du skriver i beskrivningen att det är 30 x 60 s exponering, men i texten 60 minuter totalt, om det bara är 30 minuter så är det ett bra resultat tycker jag.

Dina stjärnor ser dock lite ut som påskägg med ett färgmönster i dem. Har du kört någon PS-action eller liknande för att boosta färgerna? Där kanske man kan gå tillbaka och prova sig fram lite grann och se vad som orsakat detta.

I övrigt, bra jobbat!

Mvh
Daniel
Tack så mycket
Jag menar 30*120 sek, CCD -15 men tror nog 90 sekunder över tre timmer att 2000mm skulle bli bättre. återkommer på Söndag om vädret tillåter.

Jag har använt 2 x drizzle i DSS.

Return to “Bilder”