NGC 4490 Cocoon Galaxy - Jörgen Hansson

Bilder från galleriet
Post Reply
HanssonJ
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

NGC 4490 Cocoon Galaxy - Jörgen Hansson

Post by HanssonJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 4490 Cocoon Galaxy
Exponering: 14*4 min
Fotograf: Jörgen Hansson
Teleskop: Celestron C8-SGT
Kamera: Canon EOS 400D
Kommentar: Håller på och fotograferar NGC-objekten i Canes Venatici - Jakthundarna. Idag var det NGC 4490 som stod på tur. Tog Darks och Bias men har fortfarande problem med mina Flats. Bara behandling i Deep Sky Stacker än så länge. Tänkte fotat 2-3 timmar men molnen dök upp efter 1 timma, så det vara bara att gå in.

NGC4490 "Cocoon Galaxy" och NGC4485. Två interagerande galaxer 40-50 milj ljusår bort. Galaxerna är på väg bortifrån varandra och avståndet är minst 24 000 ljusår. Den stora galaxen har förlorat sin spiralstruktur, men med bättre utrustning kan man se att den lilla galaxen har kvar sin struktur. Mars 2088 observerades en supernova - SN2008ax - i NGC4490.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Bengt

Re: NGC 4490 Cocoon Galaxy - Jörgen Hansson

Post by Bengt »

Kul galax som jag själv funderat på.Bra info du gett om objektet.
Tror du tappat en hel del detaljer på grund av dålig guidning. Förtjänar mycket mer exponeringstid tycker jag än du gett den.Det var synd de där molnen dök upp för det hade varit skoj se hur bra den blivit då. Jag hade gett denna intressanta galax en ny chans med mer exp tid.

Bengt
HanssonJ

Post by HanssonJ »

Bengt wrote:Kul galax som jag själv funderat på.Bra info du gett om objektet.
Tror du tappat en hel del detaljer på grund av dålig guidning. Förtjänar mycket mer exponeringstid tycker jag än du gett den.Det var synd de där molnen dök upp för det hade varit skoj se hur bra den blivit då. Jag hade gett denna intressanta galax en ny chans med mer exp tid.

Bengt
Hej Bengt.

Tänkte försöka ge mig på den igen när molnen lättar. Har lite problem med guidningen - monteringen är väl inte världens bästa - men det beror nog också på att tjälen börjar släppa. Ändå har jag bytt upp mig vad gäller OBS-plats se nedan. Men snart börjar grävningen för Observatoriet - blir Enkelboden från Svenskt Trä med skjuttak och en riktig pir i mitten.
Gammal OBS-plats
Gammal OBS-plats
Gammal-OBS-plats.jpg (138.35 KiB) Viewed 2639 times
Ny OBS-plats
Ny OBS-plats
Ny-OBS-plats.jpg (141.98 KiB) Viewed 2639 times
Canon EOS 400D, 650D
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Kul med lite annorlunda galaxobjekt. Finns mycket att hitta i jakthundarna och denna har jag aldrig tänkt på.

Kul att se din obsplats med. Ser fram emot rapporter från ditt observatoriebygge. SKall själv bygga något troligen nästa år.
HanssonJ

Post by HanssonJ »

Robert wrote:Kul med lite annorlunda galaxobjekt. Finns mycket att hitta i jakthundarna och denna har jag aldrig tänkt på.

Kul att se din obsplats med. Ser fram emot rapporter från ditt observatoriebygge. SKall själv bygga något troligen nästa år.
Hej Robert.

Har börjat på ett kanske överambitiöst projekt att fotografera alla NGC-objekt i Jakthundarna - men något skall man göra på nätterna :green: . Återkommer med bilder mm från bygget. Börjar nog gräva för piren i helgen förhoppningsvis.

Sedan tänkte passa på och besöka Alingsås-klubben någon gång när jag hälsar på föräldrarna i Alingsås. Men det skall ju passa in med molnfritt, att observatoriet är "öppet" mm - så vi får väl se.

Mvh

Jörgen
Canon EOS 400D, 650D
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Du får höra av dig när du kommer förbi Alingsås så kan vi nog öppna observatoriet för dig :)

Kul med ett sådant projekt som att fota alla ngc objekt i en stjärnbild.

Return to “Bilder”