M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 25 min
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Ja Micke, jag såg samma fenomen som du pratar om.
Jag har ökat den totala exponeringen som nu är uppe i 25 min. fördelade på 33 bilder.
Premiär för mitt IDAS LPS-fljusföroreningsilter. Jag kan exponera 2 till 3 gånger längre och slipper den bruna slöjan. Däremot vigneterar det och förvränger stjärnorna i hörnen. Jag ska försöka hitta en bättre placering för det längre ifrån kameran.
Jag har altid en upplyst himmel i öst på grund av DN-skrapan som lyser som ett fyrtorn. Det blir lite bättre efter kl. 1:00 då de dämpar belysningen. I sydväst har jag Essingeleden. Men bor man i en storstad som jag så får man nog finna sig i ljusföroreningarna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Snyggt Peter!

Suck! Jag önskar att vi snart kan få lite molnfri himmel. Detta börjar bli påfrestande....

/Jonas
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Snygg bild på vår vän i Orion. Bra färger och med lite mer tid skulle nog mer av röda nebulosan komma fram också.

PRecis som jonas saknar jag klara kvällar. Har varit en bra kväll sedan 1a december för mig och då var jag borta.
Bengt

Post by Bengt »

Några verkar ha lyckats bättre än andra. Även om din bild säkert hade mått bra av lite tid till så blev den snygg med bra centrumdel.Var själv på denna godbiten och fick ihop hela 35min i ha men sen kom molnen som sig brukligt gör. Får se om jag lyckas samla på mig lite tid jag med en kväll på denna juvel.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Ja ni säger att den skulle må bra av lite mera exponering men jag är trotts allt uppe i 25 minuter vilket är personligt rekord och jag tror att jag har nått taket för vad jag kan få fram i Stockholm, enda skillnaden är att jag dämpar bruset med flera exponeringar och att det är lättare att bildbehandla.
Jag hade faktiskt hoppats på bättre resultat eftersom det kändes ovanligt stjärnklart den natten även om det var väldigt blåsigt.
Jag hade minst lika mycket teckning på http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=202 och den bestod bara av 2 minuters sammanlagd exponering. Förvisso var den extremt hårt bildbehandlad.
Jag får fortsätta att vara avvundsjuk på er som (ibland) kan få riktigt stjärnklara himmlar.

/*Peter R
Robert
Site Admin

Post by Robert »

För att vara in i en storstad lyckas du riktigt bra och du kanske inte får med så mycket ,mer av de svagare pga din ljusförorening.

Return to “Bilder”