Solen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
spamtest: JA

Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: WO Zenithstar 80 ED APO
Kamera: DMK31AU03.AS
Kommentar: Det här var tänkt som en mosaik över hela solen, men det var inte det lättaste. PS klarade inte av att fixa ihop bilderna, och inte jag heller. Så det fick räcka med en del av solen. Bilden är roterad 90 grader åt vänster. Lunt HA50, WO 80 och barlow x2. Stackad med Avistack.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by Robert »

Gillar din solhalva. Skarp och fin och härliga färger. Fina strukturer på solen med. :good:
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Finfin bild med läckra detaljer. Jag förstår att du gav upp när mosaiken strulade. Går det inte verktygen så blir det ohyggligt mycket jobb.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R

Post by Peter R »

Jag tycker också det är en fin solbild och du har undan för undan hittat en bra balans i bildbehandlingen.
När jag kör mosaiker på hela solskivan brukar jag fotografera även i mindre förstoring så att hela solen kommer med i en eller två bilder som är lätta att stitcha ihop.
Det finns ju sällan överlappande detaljer som på månen. Denna kan sedan användas som mall för den större och svårare mosaiken.

/*Peter R
Grinde

Post by Grinde »

Synd att stitchningnen tjorvade, men jag tycker den här presentationen ändå var en fullpoängare, riktigt läcker orientering och snyggt behandlat
Cristofer

Post by Cristofer »

Tackar för alla kommentarer och tips. Jag ska göra ett nytt försök så fort vädret tillåter.

Return to “Bilder”