M66 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

M66 - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M66
Exponering: 100:35:25:30
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXVR-H18
Kommentar: Tripletten är tagen åtskilliga gånger här på Astronet.
Alla känner kanske inte till vad man tror en gång har hänt här mellan m66 och dess granne Ngc 3628.
Enligt de källor jag har hittat står det bla att Toomre (1977) och Rots (1978) gjorde då simulering och har dragit slutsatsen att dessa galaxer kom inom 80.000 ljusår från varandra för ungefär 800 miljoner år sedan, och det mötet var ansvarig för de plymer och broar vi ser nu.
M66 visar en hel del störda funktioner tros vara relaterade till detta fjärr-möte.
Man har sett en fossil starburst i region nära kärnan i M66 som man tror har uppstått vid samma tid som den föreslagna samspelet för knappt en miljard år sedan.
Det finns en enorm gas koncentration av cirka 400 miljoner solmassor i centrum av M66. Mest troligt är att denna gas ansamlas vid tidpunkten för mötet av dessa två
Vidare bevis är att de yttersta södra gasmolnen i galaxen visar en säregen motrotation i förhållande till den inre gasen.

Detta var ännu ett exempel på hur det rörs om i den kosmiska grytan i vårt universum.M66 granne M65 som ligger strax ovanför min bild ligger bara 160.000 ljusår ifrån alltså samma avstånd som mellan vår Vintergata och dess granne Stora Magellanska molnet.
M65 tror man har levt ett betydligt mer stilla liv utan stora sammandrabbingar.
Hittat inget bra svenskt namn för starburst finns det ett sådant?
Någon kunnig här på galaxers krockar och samspel får gärna lämna ett bidrag i denna tråd.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: M66 - Bengt Svensson

Post by Robert »

Vacker bild på denna del av trippleten med. Kul att se dem var för sig med.

Rolig fakta om bilden med.!
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Kul projekt som sagt. Galaxen lyfts fram som en "individ" och man ser den för vad den är. Tycker om jag ska ge någon feedback att den är extremt mjuk, på gränsen till blurrig? Inget bett i detaljerna, dom är där men känns väldigt difusa. Färgerna är fina och det är runt och fint men som sagt, något med skärpan stämmer inte?

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke!

Orsaken är bad seeing och inte mycket göra något åt. Edit(Körde lätt unsharp på stjärnorna blev kanske lite bättre.)
Vissa kvällar är det bara välja att fylla på refererens bibilioteket för nova jakt eller fullfölja ett fotoprojekt.
Som tur är detta objekt ganska suddigt av sig själv. Lyckligtvis hade jag bättre tur med de båda andra.Fick riktigt små stjärnor i går på ngc 3628.

Bengt
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

Starburst översätts ibland med "stjärnbildningsutbrott" vilket väl beskriver vad det handlar om, till skillnad från "stjärnutbrott" som jag också sett men som är vilseledande. Galaxer med sådana utbrott kallar vi lämpligen starburstgalaxer, alternativt det omständliga men beskrivande "galaxer med stjärnbildningsutbrott".

M v h
Hans Bengtsson
Bengt

Post by Bengt »

Tack Hans för det klargörandet!

Tycker det är fascinerande läsa om dessa processer. Det jag har svårt förstå i just denna process är att dess beräkning på detta hände för bara 800miljoner år sedan. Låter som väldigt nyligen i dessa sammanhang.

Bengt

Return to “Bilder”