M81 & M82 Bodes - Magnus Dahlgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus_Dahlgren
spamtest: JA

M81 & M82 Bodes - Magnus Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 & M82 Bodes
Exponering: 11*8min + 10*8min
Fotograf: Magnus Dahlgren
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: En sammansatt bild av de separata råmaterialet på M81 och M82.

/Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Magnus_Dahlgren

Re: M81 & M82 Bodes - Magnus Dahlgren

Lite kompletterande information om objekten:
M81 är det dominerande objektet i den grupp om 34 galaxer som kallas M81-gruppen ligger ca 12 miljoner ljusår bort. M81 är en spiralgalax medan M82 klassas som ett "irregular object" dvs att det inte är "diskusformat". M81, M82 och NGC 3077 (ej synlig på bild) interagerar tyngdkraftsmässigt med varandra vilket frigjort inerstellära gaser som samlats i kärnorna på M82 and NGC 3077. Detta har gjort M82 och NGC 3077 till platser där nya stjärnor föds.

Om man i fotografier på dessa objekt ser ett blått bakgrundsbrus skall man inte vara för snabb att ta bort det då det påstås vara bredbandig blå bakgrundsnebulositet i detta område.

För mer info om objekten: http://messier.seds.org/m/m082.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Messier_81

/Magnus
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Magnus_Dahlgren wrote: Om man i fotografier på dessa objekt ser ett blått bakgrundsbrus skall man inte vara för snabb att ta bort det då det påstås vara bredbandig blå bakgrundsnebulositet i detta område.
Jo, området är mitt i ett av de tätare IFN (Integrated Flux Nebula) områdena och ger inte bara blått reflekterat ljus utan även bredbandigt rött ljus.

Om jag får komma med lite konstruktiv kritik så tycker jag att du har lyckats mycket bra generellt men att färgerna känns utfrätta på M81. Du har också fått en ganska stor överexponerad kärna på M81 vilket är lite tråkigt. Båda problemen är ganska svåra att lösa när man har både M81 och M82 i fältet och kräver i princip att man behandlar olika delar av bilden olika m.h.a. maskade bildbehandlingslager.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Magnus_Dahlgren

Hej och tack för dina kommentarer,
Har inte tänkt på det innan, men nu när du säger det ser jag också att kärnan är överexponerad. Får ge det en ny vända framöver där jag är försiktig med att mätta kärnan, ser att den är ok exponerad i min rådata (når upp till ca 200/kanal i RGB 8-bit utläsning) .

Håller med om att M81 är lite dassig i färgen, men har försökt hålla tillbaka färgerna lite för att ligga lite närmare en "naturlig" bild. Jag har lite svårt att få fram bra röd färg, beror nog delvis på att jag har "högt brusgolv" i den röda "kanalen" i rådatat, det är sedan svårt att få bort detta brus utan att förvanska fägbalansen. Behöver nog också mer övning i PS :D Lite mer färg skulle man nog kunna kosta på sig utan att det ser för onaturligt ut.

Sedan håller jag på och bygger en Flat box vilket borde hjälpa mot vinjetteringen och så finns en komakorrektor på önskelistan (dock lite oroad för att den äter optisk längd)

/Magnus

Return to “Bilder”