ESO 577-14 - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

ESO 577-14 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: ESO 577-14
Exponering: L40*3min
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 16" LX200GPS-SMT UHTC
Kamera: QHY8
Kommentar: Jag laddade hem ASCOM drivrutiner och de fungerade alldeles utmärkt med kameran. Initialt upplevde jag Maxim:s användargränssnitt mer komplicerat jämfört med Nebulosity. När man väl hade blivit mer van så var det dock inga problem. Jag upplevde Maxim fokushjälp mer användarvänlig jämfört med Nebulosity. Jag började med att ta några testexponeringar mot olika stjärnor. Resultatet såg bra ut och det brukar vara ett tecken på att de atmosfäriska förhållanden är bra. Klockan var strax halv 2 och Jungfrun och Saturnus var på väg att kulminerade i söder. Jag tog upp min observationsbok. Hittade en galax med beteckningen ESO 577-14. Galaxen har en magnitud av +13,4 och en skenbar utbredning av 5,6 x 5 bågminuter. Matade in dess koordinater och lät teleskopet förflytta sig mot galaxen. Justerade teleskopet en aning så att galaxen kom i centrum av synfältet. Kunde urskönja svaga armar från centrum. Monterade på kameran och fokuserade med hjälp av Maxim "fokusfönster". Aktiverade autoguiden och ställde in 40 stycken tre minuters exponeringar. När sessionen var slut så tog jag med mig den bärbara hårdisken och begav mig in för att sova. Jag har sedan stackat och bildbehandlat råmaterialet i Maxim. Det som slog mig var att programvaran känns betydlig proffsigare än Nebulosity. Det finns ett otal inställningsmöjligheter och rutiner för stackning. Riktig roligt :) . Jag bildbehandlade i stort sett hela tiden i Maxim. Jag gjorde dock några småjusteringar i PS innan jag sparade den slutgiltiga bilden. Hela bildbehandlingsprocessen var roliga med flera valmöjligheterna samt Maxim många filter, färg och processmöjligheter. Tack Bengt för tippset!

/Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula

Re: ESO 577-14 - Jörgen Andersson

Post by timokarhula »

Galaxen i Virgo är även mer känd som NGC5247 och är en "spegelvänd-S dubbelarmspiral". Jag observerade den med 10-tums Dobson den 23 april ifjol då himlen var mycket transparent och mörk. Enligt mina anteckningar är galaxen så ljus som V=10.0 men den har en ytljusstyrka på 14.0 B-magnituder per kvadratbågminut.

/Timo K
jorand

Post by jorand »

Jaha, det var ju ett lättare namn än det som fanns i min observationshandbok :) Det var kanske den senare magnitudangivelsen som återfanns i min bok.

/Jörgen
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Vacker galax med fina armar du har fotograferat. Kul att du verkade komma igång snabbt med MAximDL. Bra program men lite svårt att komma in i då det finns så mycket saker som göra användargränsnittet lite nedkluttrat ibland.

Plus för tt du har lyckats behålle färgerna på stjärnorna med :good:

Return to “Bilder”