M 87 med jetstråle från svart hål - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

M 87 med jetstråle från svart hål - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 87 med jetstråle från svart hål
Exponering: 15x5 L 4x5 RGB
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXVR-H18
Kommentar: Denna galax är nästintill en motpol mot ngc 4449 (http://astronet.se/view_image.php?id=1746&mode=large)

M 87 är en jätte till och med jämfört med vintergatan . Man tror den innehåller en biljon (1 + 12nollor) stjärnor jämför med vintergatans fjuttiga 400 miljarder stjärnor. Den har en diameter på fantastiska en halv miljon ljusår.

Det intressantaste med detta objekt är nog det fenomen som jag var ute efter att fotografera, dess jetstråle. Den kommer från vad som tros vara ett av de största svarta hål som man upptäckt. Man har beräknat att dess svarta hål har ca 3 miljarder stjärnor på en yta som vårt eget solsystem . När allt detta material når händelse skivan och faller i det svarta hålet avges massor av energi.
En del av de heta gaserna skjuts ut från det svarta hålet i denna process och det är den strålen som man ser på min bild.
Jag hoppas jag fått förstått rätt med denna starkt förkortade förklaring av detta märkliga fascinerande fenomen. Någon mer kunnig person här på svarta hål får gärna tillföra mer fakta kring jetstrålar från svarta hål.
Den bild jag tog här tog var mer av intresse för att se om det gick att se detta fenomen med en blygsam utrustning och det var inget problem. Svårare var att få fram finare detaljer. Jag exponera under ca 2 timmar och det var små förbättringar jag fick fram. Jag är dock mycket nyfiken på om någon sett denna jetstråle visuellt?
(Tacksam om vi skippar pretty picture fotobildbehandlingssnack på denna för den är inte processad för det ändamålet utan endast för fokusera på astronomifenomenet.)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: M 87 med jetstråle från svart hål - Bengt Svensson

Post by Hans Bengtsson »

Suveränt bra, tycker jag! Gillar verkligen detta upplägg att presentera bilder, med fokus på själva objektet och inte på tekniska detaljer.

Mer sånt!

mvh
Hans Bengtsson
Lazze

Post by Lazze »

Den där fanns däremot på min att-göra lista, så det var riktigt kul att se att du kunde få fram den :good:
Och jag har inget emot tekniska detaljer, men jag tycker ju att det är lika viktigt att få lära sig något. Speciellt på de här intressanta objekten som ligger lite vid sidan om motorvägen

/Lasse
Frazze

Post by Frazze »

Fantastiskt!

M87 är verkligen en gigantisk galax och jetstrålen från det supermassiva svarta hålet i centrum är otroligt fascinerande.
Kul att se att den gick att få fram på bild!
Peter R

Post by Peter R »

Riktigt spännande Bengt. Dina senaste objekt har fått mig att söka vidare på Google för att lära mig lite mera.
Bara så att jag förstår vad du visar. Detaljbilden upp till vänster, är det samma som den orange galaxen i mitten av huvudbilden?

/*Peter R
magnahrl

Post by magnahrl »

Magisk bild med en "liten" detalj som gör att tanken svindlar och får mej att förstå varför jag är så oändligt fascinerad av astronomi. Har kan man verkligen säga en bild säger mer än tusen ord. Alla fall för mej!
Tack Bengt :good:

Magnus
Tommy

Post by Tommy »

Fantastiskt att det går att få fram detaljer som du fått med på den här bilden. Det är riktigt roligt att se vad du kan göra med din nya utrustning :geek:
Timaoes

Post by Timaoes »

Fin bild på ett spännande objekt. CN har just nu en diskussion om visuella obsar av strålen. Kolla här: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ost5142602 Jag har den på min att-göra-lista men har inte hunnit prova ännu.

/Johan
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Riktigt spännande bild! Ställer samma fråga som Peter R bara. Vad är det vi ser på detaljbilden uppe till vänster. Var är objektet på den stora bilden? Kanske dum fråga men inte uppenbart? :D

Mvh //Micke
timokarhula

Post by timokarhula »

Det som sticker upp snett mot höger från (den gulaktiga) M87 är inte jetstrålen utan de två galaxerna UGC7652 och MAC1230+1221. Jetstrålens positionsvinkel från galaxens centrum är 260 grader och är kortare än 20 bågsekunder. Det är ca 5 gånger närmare centrum än den närmare av de två galaxerna. Här har man ett liknande problem som hos Sirius B, dvs att galaxens kärna är så pass mycket ljusare än jeten och blir lätt överstrålad i en längre exponering.Många visuella observatörer har på samma sätt felaktigt identifierat strålen för de två galaxerna.

Vid en närmare inspektion tycker jag mig se att det sticker ut något från galaxens centrum mot "klockan 11" som kan vara jeten.

/Timo K
Bengt

Post by Bengt »

Tack och kul att iniativet uppskattades!

Får väl förtydliga bilden lite till.Kommer kanske en java lösning på min hemsida med lite bättre bildtext. Var lite inne på göra en ruta runt centrala M87 med en pil upp till vänstra centrumbilden men vi får se hur det blir när den läggs in på http://www.astropixlar.com.

Mycket riktigt är det den stora gula "bollen" som är M87
Helt medvetet hade jag planerat att den skulle hamna i nedre högra delen av så jag kunde lyfta in en extra närbild med rätt streckning av centrala delarna av M87. Den blå nyansen på "svansen" kommer snabbt fram vid strechning och är alltså den riktiga färgen på "jetstrålen".

Många galaxer i detta område . Men de flesta ser ut som små gula tussar bla de du nämner Timo.Svansen är mycket riktigt helt överstrålad på den stora bilden. Valde presentera galaxen i uruppförandet som bla Gendler. Men jag orkade inte som han dra på 14 timmar på detta disiga objekt. :)
Mycket intressant läsning Johan. Verkar gå se den visuellt som jag misstänkte.Berätta gärna om du får syn på den.
Jonas

Post by Jonas »

Hej Bengt,

I like :good:
Mycket intressant bild i och med din beskrivning.
Det påminner mig om de gamla dåliga bilderna på liknade objekt i S&T som ändå blev intressanta pga beskrivningen av vad det handlar om.
Mer sådant!
Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Bengt

Post by Bengt »

Tack ska ha Jonas!

Apropå gamla tider .Läste i en gammal amatörastronomisk bok jag har som heter "Amatörastronomen" av Colin A Ronan tryckt 1981 . Där visste man inte de direkta orsakerna till detta fenomen hos M87. Man skriver om strålen att" den förmodligen uppkommer genom en inre explosion." Undrar när man fick klarhet över detta fenomen?

Bengt

Return to “Bilder”