Objekt: M 87 med jetstråle från svart hål
Exponering: 15x5 L 4x5 RGB
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXVR-H18
Kommentar: Denna galax är nästintill en motpol mot ngc 4449 (http://astronet.se/view_image.php?id=1746&mode=large)
M 87 är en jätte till och med jämfört med vintergatan . Man tror den innehåller en biljon (1 + 12nollor) stjärnor jämför med vintergatans fjuttiga 400 miljarder stjärnor. Den har en diameter på fantastiska en halv miljon ljusår.
Det intressantaste med detta objekt är nog det fenomen som jag var ute efter att fotografera, dess jetstråle. Den kommer från vad som tros vara ett av de största svarta hål som man upptäckt. Man har beräknat att dess svarta hål har ca 3 miljarder stjärnor på en yta som vårt eget solsystem . När allt detta material når händelse skivan och faller i det svarta hålet avges massor av energi.
En del av de heta gaserna skjuts ut från det svarta hålet i denna process och det är den strålen som man ser på min bild.
Jag hoppas jag fått förstått rätt med denna starkt förkortade förklaring av detta märkliga fascinerande fenomen. Någon mer kunnig person här på svarta hål får gärna tillföra mer fakta kring jetstrålar från svarta hål.
Den bild jag tog här tog var mer av intresse för att se om det gick att se detta fenomen med en blygsam utrustning och det var inget problem. Svårare var att få fram finare detaljer. Jag exponera under ca 2 timmar och det var små förbättringar jag fick fram. Jag är dock mycket nyfiken på om någon sett denna jetstråle visuellt?
(Tacksam om vi skippar pretty picture fotobildbehandlingssnack på denna för den är inte processad för det ändamålet utan endast för fokusera på astronomifenomenet.)

Klicka for att se stor version av bilden