Ny bild i galleriet Objekt: Exponering: L30x2min RGB 10x2 Fotograf: Mikael Skafar Teleskop: PlaneWave CDK 17" f 6/8 Kamera: SBIG STF8300M FW8 Kommentar: Ja då får jag väl komma ut till sist Jag lägger ribban lågt och kallar detta för en testbild då jag varken kan kameran, teleskopet eller monteringen än. Bilden är tagen oguidad vid 2939mm vilket i sig måste anses OK. 10Micron HPS2000 monteringen har verkligen inte gjort mig besviken! Att den ska kunna köra oguidad i alla riktningar ser jag som lite tveksamt. Provade på M81 i natt men det vlev inte lika bra. Kan vara inställningar, vet ej. Optiken i teleskopet verkar vara fantastisk? Tycker stjärnorna ser riktigt trevliga ut trots hög bräbnnvidd. Dåligt med spikes men det beror nog på för kort del-exponeringstid? Kameran SBIG STF8300 är en dröm! Inget mer att säga om den! Min första bild med ett riktigt filterhjul. Min första bild med LRGB uppdelat per kanal. Ovant att bildbehandla. L i 1x1 binning. RGB i 2x2.
Härligt du kommit igång igen . Du kommer verkligen nära med allt vad det innebär. Goa härliga detaljer med stora tuber.Men det ska det bli med en fototub som kostar ca 10x vad min tub kostar.
Kan förstå det tar ett tag att komma igång med bildbehandlings knepen. Tog ett tag även för mig efter min 2 års träda.
Nu är det ju en testbild men en sak slår mig direkt när jag ser den det är vilka hemska ljusföroreningar du har. Den är grön i ena delen av blå i andra.Har du tagit flats på denna bilden lär du få jobba hårt med dina bilder för att tvätta bort allt det framöver.
Skapligt runt för att vara oguidat men den kan bli säkert bättre på en sådan montering . Jag nog lagt ner ännu mer tid på drifta den monteringen.
Tycker det skulle kännas helt meningslöst binna 1x1 med en sådan kamera i bin 1x1 på den tuben . Den har väl samma chip som jag har?
Jo det är väl en del kvar att göra men jag tyckte den var så pass OK att man kunna lägga ut den. Ska man vänta på att få en perfekt bild kan det ta flera år (Tänker inte på någon speciell ) Inga flats på denna bild, bara Darks på L bilden. Du har nog rätt då det gäller 1x1 binning på L. Kör nog på 2x2 nästa gång. Monteringen kan man finlira lite till. Har kört Driftaligment i söder och öster under 5-10 minuter. Behöver nog trots allt en guider. Jag var väldigt osäker då det gällde färgbildbehandlingen då jag inte kört RGB innan via filter. Tyckte mig komma ganska rätt?
Nu är man igång i varje fall. Tog lite exponeringar i natt på M81 som jag bildbehandlar under helgen. Riktigt kul är det i varje fall
Jag tycker den har ett härligt ljus i de centrala delarna och bra detaljer, men tror den vunnit på mer tid för det känns som "armarna" bara är delvis ifyllda"
Körde inte du Qcam9 med samma (?) chip tidigare, vad fick dig att byta i så fall?
Bra början Micke !
Tror absolut du kan köra minst 5-10 min oguidat om du bara "orkar" drift aligna ordentligt. Det kan ta tid jag vet, men så mycket det underlättar i slutändan sen
Det enda jag inte gillar med din 106:a är färgerna. Varför drar du så hårt i det röda reglaget när galaxen egentligen bara har lite av den röda nebulositeten ?
Det blir spännade att se dina kommande bilder speciellt om du kör med full brännvidd och kommer nära objekten.
Mitt pågående objekt skulla man egentligen gjort med din tub/montering så hade den garanterat blivit ritigt sevärd.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Givetvis, längre exponeringstid är alltid att önska Kommer nog att köra 2x2 binning nästa gång även på L. Ja som vanligt går mina bilder lite åt det röda hållet? Nu med osäkerheten med filterfoto så trodde jag att det kanske skulle bli rätt om man hade lika långa och många exponeringar på var färg? Kanske är det inte så? Tycker det är lite trista att man alltid ska behöva ställa detta. Varför blir det inte rätt från början?
Driftaligmenten har jag kört två gånger mot Söder och Öster. Detta kan man ju göra hur många gånger som helst och jag kommer säkert att finlira detta vidare. Men att vänta tills man fått det 100% kan ta lång tid! Tyckte inte det var något problem med drift på denna bild i varje fall. Runda och fina stjärnor
Varför jag bytte kamera? Jag har väl inte bytt egentligen. Jag har båda. Jag testar lite olika via företaget (AstroSweden). Märker ingen skildnad då det gäller känsligheten.
Micke,
om du har viktade filter så bör det bli bra med samma exponeringstid för R,G och B.
Men det är inga problem att fixa till bilden som den är nu. Går t.o.m. göra det med den jgp,n du lagt ut.
Ja driften fininställer man flera gånger och då du fixat öster så har söder ändrats lite och vice versa, men du kommer närmare och närmare det rätta stället för var gång.
Stjärnorna här är bra men så är det också bara 2 min,s exponeringar och den monteringen klarar betydligt längre tider.
(Och nej, jag är inte köpt av Astrosweden för att göra reklam )
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Det stora problemet är allt jordbaserat ljus som gör att det inte bara är lägga ihop bilderna.Mycket mek för att hitta fram till rätt curves för platsen där man bor så bilderna blir så likt de som bor på mörkare plats.
Har tagit lite tid hitta fram till en gradient manual för just mina saker.Är säker du kommer fram till rätt för din plats också. Jag tycker också 2 minuter låter vara för korta subbar framförallt den dagen du ska köra med tex h-alfa.
Man blir lite förvirrad ibland här om det är Astrosweden smygspam inlägg eller gamla astroräven som snackar. Skönt veta var vi har dig Timo
Bengt
Här snackar vi detaljer!
Färg-gradienterna fixar du lätt i photoshop utan några stora ingrepp, jag rekommenderar verkligen Noel Carbonis photoshop-actions, riktigt prisvärda och bra som mall för att lära sig knepen själv.
Ang alignment, så ser jag ingen fördel med tidskrävande drifting nu när du har en hps-montering. Bara att köra en pekmodell med några extra stjärnor och sen utföra polar-align rutinen som ligger direkt i handkontrollen. Det gick väldigt snabbt för mig att komma en bra bit under en båg-minut i pol-fel. Enkelt att förfina om man vill det. Och om du gör en nogrann pek-modell så kompenserar monteringen för både polfel och flex i tub/kamera med dec-tracking.
Och ja, dina oguidade stjärnorna är rundare än många guidade stjärnor jag sett i den skalan, så det är bara att gratulera till ett lyckat "testresultat".