M81 - Magnus Dahlgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus_Dahlgren
spamtest: JA

M81 - Magnus Dahlgren

Post by Magnus_Dahlgren »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81
Exponering: 12*8min
Fotograf: Magnus Dahlgren
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Det blev Lite tid på M81 i går kväll. Varje exponering fic mörkare och mörkare bakgrund och jag blev jätteglad för jag trodde att det blev mindre atmosfärseffekt, men sedan såg jag att allt på bilderna var svagare. Kanske var det kondens på någon av speglarna. Det var väldigt mycket dagg på marken.
Sorry för de gröna stjärnorna, men jag fick inte riktigt till dem utan att få konstiga färger på M81. Bilden är hårt stretchad.

/Magnus

Bilden är beskuren.
Deepskystacker/PS
Skywatcher 200PDS
Nikon D3100 (Omoddad)
QHY5-M Oag

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: M81 - Magnus Dahlgren

Post by Lazze »

Som du skriver, frånsett de gröna stjärnorna så tycker jag det är en fin bild. Framförallt imponerande med 8-minuters exponeringar och så runda stjärnor med den belastningen om det är en HEQ-5:a du använt?
Och vad använder du för OAG? Är det T-S-modellen?

/Lasse
Magnus_Dahlgren

Hej Lasse,
Jo det är TS-OAG9 jag har och HEQ5 montering. Jag sökte en hel del info på nätet innan jag bestämde mig, eftersom jag har en Newton så är optiska väglängden viktig, därför tror jag att denna komponent var den bästa. Nu vet jag att så var fallet då focuserarröret är 2-3 cm in i tuben vid focus även med denna.

Jag tycker den fungerar bra, men det finns kompromisser i konstruktionen för att hålla nere den optiska längden. mest tänker jag då på att man inte kan rotera kamera/guidekamera särskilt mycket bara ett par tiotals grader. Har kört den ca 5 ggr nu. Första gångerna var det svårt, men då hade jag inte riktigt hittat focus mellan kamerorna (vilket är ganska svårt då man inte har något att skruva på utan en friktionsskruv man lossar och sedan får man justera längden som i en trombon och sedan dra åt friktionsskruven igen). De sista gångerna har jag haft ca 2-4 möjliga guidestjärnor vid 1s exponeringstid för guidekameran.
Funderade ett tag på att kapa focuseringstuben, men tänker att jag nog vill byta till ccd så småningom ändå. Då jag jobbar som chipkonstruktör har jag en vag plan att bygga min egen ccd-kamera som ett hobbyprojekt, har skissat på det och insett att det ccd:er inte är några lätta sensorer att jobba med. Räknar med att komponentkostnaden blir ca halva gentemot en färdig kamera, men utvecklingstiden blir lång..

/Magnus
Lazze

Post by Lazze »

Hej Magnus och tack för infon. Jag är alltid intresserad av att lära mig lite mer om olika utrustningar så det är bra med lite kött på benen.
Jag använder själv en OAG till en CCD-kamera, men den är passformad till mitt filterhjul och är krånglig att skruva ihop med min Canon som jag använder ganska ofta så därför sneglar jag lite åt en OAG för systemkameror.
/Lasse
Magnus_Dahlgren

Har samlat på mig mer och bättre rådata under kvällen och stackat/redigerat om bilden.

Tycker att den nu innehåller mer information och är mer naturlig. Fick inte till flats tyvärr..

/Magnus

Return to “Bilder”