M51 - Gunnar Wilhelmsson

Bilder från galleriet
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

M51 - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: L 36x5min.
Fotograf: Gunnar Wilhelmsson
Teleskop: Skywatcher 190MN Astrograph
Kamera: Canon 500D(omoddad)
Kommentar: M51. Plats Sandvreten, med Skywatcher MN-190 och Canon EOS-500D. Sista bilderna med tuben innan nya fokuseraren ska monteras, (monterad nu)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
glappkaeft

Re: M51 - Gunnar Wilhelmsson

Post by glappkaeft »

Det där blev ju riktigt bra trots den stora månen. Du fick ju t.o.m. fram en del av de riktigt svaga stråken!
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Tog en tidig lunch och passade på att titta lite mer nogrannt på bilden. Jag vet att du tidigare har tyckt att du inte får till bakgrunden men den här ser ju riktigt bra ut. Du har lyckats dämpa DSLR bruset och har lagt bakgrunden på en bra nivå. Min tumregel när det gäller bakgrunden är att ligga mellan 15 och 30 beroende på vad det är man vill lyfta fram. Om ful(l)månen inte hade varit uppe så hade du nog kunna lyfta fram mer av de svaga stråken i galaxen och då hade det nog varit bra med en bakgrundsnivå på 20-25. Jag antar att råbilderna har en gradient från månen men den finns det ju inte ett spår av längre.

Kärnorna på galaxerna är bland det svårare att få till, du har fått en fin gradient (i motsats till en överexponerad blobb) men min personliga smak skulle gärna se en lite tydligare gulton där.
Tompa

Post by Tompa »

Tycker att du har lyckats väldigt bra med denna bild, mjuk och brusfri brakgrund. Kanske något mörk, men det är ju en smaksak och även beroende på ljusmiljön vid min skärm.
Hur går det med moonliten? Är den på plats? Var det krångligt? Kanske en ny tråd om detta?

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
gunnar

Post by gunnar »

Hej
Tack så mycket.
Faktiskt är detta en relativt snabbt behandlad bild enligt mina mått. Tog bara ca två timmar i photoshop, lite av ett hastverk kanske men jag tyckte jag skulle lägga ut den när jag var klar. Ska se om jag orkar finlira lite mer i kväll med den kanske. Har även reducerat stjärnornas storlek lite grann med som jag tycker lyckat resultat denna gång. Jag tror jag lär mig :green:

Ja Moonliten är på plats och jag håller på med kollimering av teleskopet nu. Har haft ur korrektorn med sekundärspegel och även primärspegeln från tuben för att kunna blåsa ur det lösa skräp som fanns med i tuben redan som ny, m.a.o helt ren tub.

Det kan bli en tråd om detta snart om intresse finns.

Gunnar
glappkaeft

Post by glappkaeft »

gunnar wrote:Faktiskt är detta en relativt snabbt behandlad bild enligt mina mått. Tog bara ca två timmar i photoshop, lite av ett hastverk kanske men jag tyckte jag skulle lägga ut den när jag var klar. Ska se om jag orkar finlira lite mer i kväll med den kanske. Har även reducerat stjärnornas storlek lite grann med som jag tycker lyckat resultat denna gång. Jag tror jag lär mig :green:
Det är mindre risk att man "skruvar bort sig" i bildbehandlingen om man inte håller på så länge ut gången. Det är inte en dum ide att vila ögonen ett tag och/eller låta någon annan titta på den mellan varven.
gunnar

Post by gunnar »

Tompa wrote: Hur går det med moonliten? Är den på plats? Var det krångligt? Kanske en ny tråd om detta?

/Tomas W
Tomas!
Min tråd ligger redan uppe men är inte färdig. Dock på ett annat forum då jag saknar funktionen där man kan skapa trådar med bilder inbakade i på ett enkelt sätt här på Astronet. Kanske jag har missat hur man gör? Nåväl länk här, om du vill se hur det gick till. Ursäkta om du hittar språkliga knasigheter i tråden (stapplande engelska :D ) men jag skäms int och bryr mig int heller. :)

http://stargazerslounge.com/discussions ... ost2209147
Grinde

Post by Grinde »

glappkaeft wrote:Det är mindre risk att man "skruvar bort sig" i bildbehandlingen om man inte håller på så länge ut gången. Det är inte en dum ide att vila ögonen ett tag och/eller låta någon annan titta på den mellan varven.
Håller med till 110%, det är ett av de bästa tipsen man kan ge när det kommer till bildbehandling. För mig brukar 2 timmar bildbehandling med några pauser(ibland vänta nån dag) ge mkt bättre resultat än tex 4-5 timmar i ett kör. Spara ofta så du kan gå tillbaka om det "spårat ur" vid för mkt bildbehandling.

gunnar wrote: Tomas!
Min tråd ligger redan uppe men är inte färdig. Dock på ett annat forum då jag saknar funktionen där man kan skapa trådar med bilder inbakade i på ett enkelt sätt här på Astronet. Kanske jag har missat hur man gör? Nåväl länk här, om du vill se hur det gick till. Ursäkta om du hittar språkliga knasigheter i tråden (stapplande engelska :D ) men jag skäms int och bryr mig int heller. :)
http://stargazerslounge.com/discussions ... ost2209147
Bra jobbat! Men det ser lite läskigt ut, vet du om det går att kollimera korrektorn eller får man helt enkelt hoppas på att den hamnar i rätt vinkel?
Jag har provkört med monorail fokuseraren från TS och den nådde tyvärr inte fokus, fattades nog runt en centimeter backfocus för min QSI med integrerat filterhjul och OAG. Så det kanske blir en moonlite för mig också, synd när säsongen snart är slut utan att jag kört något med min 190MN, blir verkligen sugen att fota med den, speciellt när jag ser dina bilder!
gunnar

Post by gunnar »

Hej Jonas,
Nej jag vet inte riktigt om det går att kollimera korrektorn, men det finns i alla fall 3 skruvar på 120 graders delning runt om på den vita kanten runt korrektorn. Jag gissar att dessa skruvar enbart kan flytta korrektorn radiellt åt olika håll. Jag har kännt mkt försiktigt på dessa och dom sitter mycket löst!, antagligen kan man även få problem med klämd korrektor på en Mak-Newt om dessa eller sekundärfästet är för hårt draget. Tror inte att det går att tilta korrektorn på annat sätt än att lossa dom 6 fästskruvarna och tilta lite på hela aluminiumringen som korrektorlinsen är infästad i. Det är rätt stora skruvhål i tuben så det går att rucka en del där. Jag märkte upp med tejpbitar för att få samma läge på den när jag monterade ihop allt igen. Har inte testat tuben ännu men om det spricker upp i kväll så..

Hälsningar
Gunnar
Tompa

Post by Tompa »

Vilken guide! Step by step, pedagogiskt och bra bilder! Jag ska försöka mig på byte till Moonlite under sommaren och funderar på ett motorfokusförsett alternativ. Känns alltid skönt när någon går före och spårar... :good:

Väntar med spänning på att läsa rapport efter first-light. Om man, som Du, märker upp korrektorlinsens läge noggrant bör det väl inte vara några problem. Men det är bara vad jag tror... Hur funkar det om man plockar bort korrektorlinsen på en SCT-tub? Det borde väl ge samma problemställning. Någon som vet?

Mvh,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
gunnar

Post by gunnar »

Hej,
Ny version av bilden uppsatt. Lite mer i curves, och har croppat bort defekten i vänsterkanten. Dom andra defekterna är kvar :S

Mvh
Gunnar

Return to “Bilder”