ARP 27 - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

ARP 27 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: ARP 27
Exponering: L25*3min
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 16" LX200GPS-SMT UHTC
Kamera: QHY8
Kommentar: I lördags blev det en observation och fotosession. Gav mig på galaxen ARP 27 som man hittar utmed en tänkt linje som utgår från M 108 och fortsätter genom M 97 och ut på cirka 3x avståndet. Där finns galaxen ARP 27 som har en ljusstyrka av +11.1 magnituder. Galaxen är nästan cirkelrund och har en utbredning av 5 x 5 bågminuter. Bilden består av 25 delbilder som är exponerade 3 minuter vardera. Har använt teleskopets fulla brännvidd vid fotograferingen. Nådde aldrig en riktig skärpa. Måste nog skaffa mig någon applikation för autofokus. Jag lyckades bättre med fokuseringen för M 108 som jag gav mig på efter ARP 27. Stackade och gjorde den grundläggande bildbehandlingen i Nebulosity. Öppnade sedan upp bilden i PS och gjorde slutjusteringen där.

/Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: ARP 27 - Jörgen Andersson

Post by Bengt »

Såna närbilder kallar jag verkligen för deep sky bilder :D
Som du skriver inte den bästa skärpa men det är en grym brännvidd du kör på också. Det lär nog krävas en bra kväll för att få till det i denna bränvidd.

De man hittar på nätet är lite ljusare blå men det finns ju alltid lite konstnärlig frihet som tur är . :good:

Bengt
Timo

Post by Timo »

Härligt med fler bilder i dessa brännvidder.
Du har lyckats få in en hel del fotoner då armarna syns så tydligt.
Men den är väldigt överarbetad om jag får säga något utan att du tar illa upp :shy:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
jorand

Post by jorand »

Feedback är bra och jag tar aldrig illa upp av sådant :) Skulle jag ta illa upp så skulle jag inte publicera bilder på Astronet.
Syftet med publiceringen är ju att få återkoppling och att hela tiden utvecklas som astrofotograf :good: .
Jag misstänker att mina försök att bildbehandla bort den oskärpa jag drog på mig vid fototillfället orsakade det överarbetade resultatet. Så här i efterhand skulle det nog vara bättre att låta oskärpan bestå och inse att den i stort sätt är omöjlig att rätta till i efterhand :shy: .

Jörgen
Timo

Post by Timo »

Ja det är inte mycket att göra åt det om den är oskarp från början. Blir aldrig bra även om man försöker skärpa upp.
Ett "billigt" tips du kunde prova vad gäller skärpeinställning är att tillfälligt sätta upp ett kors av sytråd, eller annan tråd max. 1 mm tjock, framför korrektorn. Går lätt att tejpa på tuben bara för att ställa skärpan. Då får du spikes på stjärnan vilket gör arbetet betydligt lättare.
Jag har aldrig problem med det tack vare spiksen. Blir kanske inte 100 men 99 :D
Timo N.
jorand

Post by jorand »

Bra tipps, det ska jag testa :good:
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Jag ser att du har funderat på ett automatiserat motorfokus. Med så stora och fina prylar så är det nog inte en tokig ide att ta det steget. Vår erfarenhet i UAA säger att man får märkbart bättre fokus i praktiken med autofokusering. Delvis för att man kan fokusera om snabbt/ofta och därmed följa med när fokuset ändras och delvis för att autofokuset alltid prickar fokus nästan helt perfekt.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Timo

Post by Timo »

Hoppas det är OK att jag fortsätter med fokusering Jörgen ?
Speciellt för att fokusera om några gånger under kvällen så är nog autofokus utmärkt och både snabbt och smidigt.
Något jag märker, speciellt med de längre brännvidder jag kör med, är att när jag ställer fokus manuellt så blir varannan eller var tredje exponering oskarp p.g.a. atmosfärisk oro. Jag använder SBIG,s CCDops och 1-2 sekunders kontinuerliga exponeringar.
Spiksen gör ju att det är mycket lätt att se om det är skarpt eller ej.
Ovanstående tolkar jag som att jag aldrig når den fina skärpa som de bästa exponeringarna visar för att det finns i princip lika många som är oskarpa eller i alla fall märkbart sämre. Har inte haft en natt under dessa år då alla exponeringar under en fokusering har varit lika skarpa.
Tänker man sen på en 5 minutare så förstår man att det aldrig blir så bra som de bästa fokusbilderna är och det retar mig :angry: .
Till saken hör att jag låter observatorietaket stå öppet i några timmar innan fotosessionen och likaså tuben, som alltid står där, får stå utan skyddslock under lika lång tid. Betongpelaren är isolerad med isolering som används som ljuddämpning i bilar. (Biltema.)
Någon annan som provat och kommit fram till samma sak ?
Bör vara någon som har sekundärhållare för att få spikes som tydligt visar skärpeskillnaden mellan exponeringarna.
Timo N.
Bengt

Post by Bengt »

Finns säkert mycket att vinna på att gå över till autofokus. Märker precis som Timo att man många gånger får gå ut och fokusera om.Tidigare använde jag mycket av astroarts utmärkta fokusverktyg. Har aldrig riktigt fått kläm med maxim.dl fokus hjälp. Jag tycker den är svår att använda vid manuell fokus.
Nu ställer jag enbart på spikes vilket är överlägset bästa metoden efter autofokus.

Har sett det finns en del som klär in sin betongpelare med mylar för att slippa värmestrålning från den.

Bengt
Grinde

Post by Grinde »

Bara att du fått motivet på sensorn är en bedrift i sig, det kan inte vara lätt med den brännvidden! Spännande motiv, kul med små galaxer i så stort format som man sällan ser andra fota. Men ang skärpan så tror jag det blir svårt att få skarpa bilder oavsett hur bra du fokuserar, 4m brännvidd med så små pixlar lär kräva en ruskigt exakt montering och övernaturlig seeing för att nyttjas till fullo. Jag skulle nog föredragit en version där brusreducering/skärpe-filter hölls tillbaka lite mer?
Ang fokus så kan jag verkligen rekommendera autofokus med tex focusmax och steppermotor. Däremot vet jag inte hur det är med mirror-flop i din tub?
Vill du ha rätt fokus snabbt och enkelt när du kör manuellt, så är det bara att skaffa en Bahtinov-mask (går att klippa ut själv, kanske blir dyrt att köpa en färdiggjord för 16"), tror inte det kan bli lättare / snabbare än med en sån om man själv är på plats.

Mvh Jonas
jorand

Post by jorand »

Tack för alla tips och intressanta kommentarer. Jag ska experimentera lite och se vilken lösning det blir. Perfekt skärpa är nog svårt att nå. Det är ju inte många gånger som atmosfären tillåter en maximal skärpa/upplösning på de objekt man ger sig i kast med. Dock så lyckades jag bättre med M108 den kvällen. :) 108:an fotograferade jag efter ARP 27. Möjligtvis hade de atmosfäriska förhållanden blivit en aning bättre och/eller jag lyckades bättre med fokuseringen. Jag håller för tillfället med att bildbehandla dessa. Jag har inte så stort problem med mirror-flopp eftersom jag har spegeln låst och använder motorfokus att fokusera med. Utan att låsa spegeln blir det dock ett problem.

Mvh Jörgen
glappkaeft

Post by glappkaeft »

jorand wrote:Perfekt skärpa är nog svårt att nå. Det är ju inte många gånger som atmosfären tillåter en maximal skärpa/upplösning på de objekt man ger sig i kast med.
Perfekt skärpa är t.o.m. teoretisk omöjligt, om inte annat på grund av diffraktionsbegränsningen. Perfekt fokus (eller nära perfekt) å andra sidan är väldigt enkelt att uppnå med kombinationen autofokus och stegmotor. Programmet mäter nämligen fokus på en ordentligt defokuserad stjärna för att få ett bra mått (metoden är tex mindre känslig för seeingvariationer) på var någonstans på teleskopets v-kurva den befinner sig och räknar sedan ut var fokuset ligger (spetsen i V:et). Sedan flyttar den helt enkel till fokus. Då är man endast begränsad av omständigheterna, huvudsakligen seeing (atmosfärisk-, lokal-, teleskop-, dom-, etc.) samt optikens kvalitet och skick. Den enda anledningen till att man sedan behöver fokusera om är att teleskop byter fokus när de ändrar temperatur.

Rent allmänt så ger det bättre möjligheter att objektivt analysera teleskopet och dess utrustning, det var autofokuset som gjorde att vi kunde visa att vi fick ungefär 0,3-0,5 bågsekunder bättre seeing efter att vi vände på fläkten som sitter på huvudspegeln på Newton 45an.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”