Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 1/30 sek. 30 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej!

En liten bild på Saturnus från 12-03-04.
Seeingen var bra denna natt, däremot var det kraftig turbulens som fick planeten att "svaja" och "skeva" sig. Det gick att kontrollera ganska bra genom att använda 1/30 sek. exponeringstid på röd och grön kanal, men på den blå kanalen fick jag sänka framerate till 15 fps, och öka exponeringstiden till mellan 1/23 sek, och 1/15 sek.

Jag skall framöver lägga samman alla frames från de ca: 10 rgb -set jag tog, och bara välja ut de bästa bildrutorna. Då kan jag få till det bättre vad gäller skärpa, men smetar då ut de detaljer som finns på det norra halvklotet, bla. rester av stormen som rasade 2010/11. Detta var nog på gränsen till vad C8:an klarar under de förhållanden som rådde, lite mer punch, vad gäller ljussamlandet hade inte skadat. Fick använda snuskigt hög gain för att iaf. få ett "halvt histogram"... Hoppas på fler fina tillfällen på Saturnus med bra seeing, då åker C9,25" med ut!!

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
utas

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Jag la på en monokrom röd kanal och fick en litet mjukare bild. Bättre eller sämre?

Mvh, Roger.
saturn 120304 r rgb.jpg
saturn 120304 r rgb.jpg (25.32 KiB) Viewed 3151 times
Lars L

Post by Lars L »

Bättre tycker jag, en trevlig bild på Saturnus och ganska bra detaljer.

Lars L
wilt

Post by wilt »

Stiliga bilder!

Jag höll på med amatörastronomi från slutet av 1970-talet till omkring 1990. Har nu kommit tillbaka. Mycket är sig likt i amatörvärlden men på vissa områden har det skett kvantsprång vad gäller vad man kan åstadkomma. Slutresultatet har helt enkelt blivit avsevärt mycket bättre givet jämförbara ekonomiska förutsättningar (eller så har helt nya områden öppnats upp).

Planetfoto är ett sådant område där digitalteknikerna helt förändrat kvaliteten. Det ni planetfotografer presterar är så imponerande jämfört med vad man kunde göra med de kemibaserade fotografiska tekniker som fanns tillgängliga förr.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
utas

Post by utas »

Ja, här talar vi om "teknikens under" i ordets rätta bemärkelse! Och fort har utvecklingen gått, också!
magnahrl

Post by magnahrl »

Roger!
Snuskigt vackert :good:
/M

Return to “Bilder”