På SpaceWeathers första sida ligger det idag en bild på den nedgående solen tagen från NewMexico under en sandstorm http://spaceweather.com/archive.php?vie ... &year=2012 . Trotts att solen är alldeles vid horisonten så syns solfläckarna otroligt skarpt, faktiskt det skarpaste jag har sett. Dessutom är den alldeles vit och inte alls orangefärgad som vi är vana vid.
Men vad som förefaller riktigt konstigt med bilden är att det knappast finns någon effekt alls av refraktionen trotts att den är så nära horisonten.
Jag kollade upp en annan bild i samma serie där solen är på väg att försvinna bakom kullarna http://spaceweather.com/submissions/pic ... 217388.jpg och mätte upp hur pass tillplattad den var, höjd delad med bredd och fick fram 0,98 vilket borde motsvara en sol ganska högt upp på himmeln, gissningsvis 45-50°.
När jag tittar på en av mina egna bilder som jag tog häromkvällen när solen var nära horisonten så får jag en kvot på 0,81!
Han skriver :"Blowing dust from the Tularosa Basin is so very dense that observing the sun was possible with the naked eye this evening." Det borde väl inte påverka refraktionen nämnvärt, oct inte heller lufttryck eller temperature. Är get någon som ser en rimlig förklaring eller rör det sig om ett litet bildmontage?
/*Peter R
Solnedgång utan refraktion
-
- spamtest: JA
Re: Solnedgång utan refraktion
En sak vi inte vet är altituden för skogskanten. Den kan ju vara t ex 20 grader och i så fall blir avplattningen pga refraktion mycket liten.
Edit:
Förhållandet 0.98 mellan solens skenbara vertikala och horisontella diameter får man när solens mittpunkt ligger 5.9 grader över den teoretiska horisonten. Detta vid lufttryck 1000 hPa och temperatur +15 grader, enligt de vanliga refraktionsformlerna.
M v h
Hans Bengtsson
Edit:
Förhållandet 0.98 mellan solens skenbara vertikala och horisontella diameter får man när solens mittpunkt ligger 5.9 grader över den teoretiska horisonten. Detta vid lufttryck 1000 hPa och temperatur +15 grader, enligt de vanliga refraktionsformlerna.
M v h
Hans Bengtsson
Hej Hans,
Ja, nu har jag också gjort uträkningen och kommer fram till samma resultat. 6° kan vara en möjlig höjd för en solnedgång i ett kuperat landskap.
Man glömmer lätt hur exponentiellt refraktionen ökar de sista graderna närmast horisonten.
Jag kom också fram till att min sol ligger precis under 2 grader och att han bör ha tagit sin bild kl. 17:36 lokal tid för New Mexico :-)
/*Peter R
Ja, nu har jag också gjort uträkningen och kommer fram till samma resultat. 6° kan vara en möjlig höjd för en solnedgång i ett kuperat landskap.
Man glömmer lätt hur exponentiellt refraktionen ökar de sista graderna närmast horisonten.
Jag kom också fram till att min sol ligger precis under 2 grader och att han bör ha tagit sin bild kl. 17:36 lokal tid för New Mexico :-)
/*Peter R
-
- spamtest: JA
Den som vill kan googla på "Refraktion och extinktion" och får då träff på en gammal AG-tråd. Där ges bl.a. länken till en refraktionskalkylator.
Solens skenbara avplattning vid altitud 6 grader får man genom att kolla hur mycket refraktionen lyfter upp dels solens övre kant, dels dess nedre kant, och sedan jämföra den refraktionskorrigerade diametern med den icke refraktionskorrigerade diametern. Som bra värde för solens icke korrigerade diameter kan man sätta 32 bågminuter men det har bara marginell inverkan på slutresultatet ifall man skulle sätta 31 eller 33 bågminuter.
M v h
Hans Bengtsson
Solens skenbara avplattning vid altitud 6 grader får man genom att kolla hur mycket refraktionen lyfter upp dels solens övre kant, dels dess nedre kant, och sedan jämföra den refraktionskorrigerade diametern med den icke refraktionskorrigerade diametern. Som bra värde för solens icke korrigerade diameter kan man sätta 32 bågminuter men det har bara marginell inverkan på slutresultatet ifall man skulle sätta 31 eller 33 bågminuter.
M v h
Hans Bengtsson
Jag gjorde en liten animation med några bilder på månens uppgång förra året viewtopic.php?t=4798#p10347 .
Det som jag tyckte var riktigt intressant var att konstatera att brytningen precis vid horisonten är 35' dvs större än månen eller solens synbara diameter.
Det betyder med andra ord att när sol- eller månskivan ser ut att ligga synlig precis ovan horisonten så är den i själva verket helt under och borde vara osynlig vore det inte för atmosfärens brytning.
/*Peter R
Det som jag tyckte var riktigt intressant var att konstatera att brytningen precis vid horisonten är 35' dvs större än månen eller solens synbara diameter.
Det betyder med andra ord att när sol- eller månskivan ser ut att ligga synlig precis ovan horisonten så är den i själva verket helt under och borde vara osynlig vore det inte för atmosfärens brytning.
/*Peter R