agenda variabel träff 14/15 april

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
chrisastro64
spamtest: JA

agenda variabel träff 14/15 april

Post by chrisastro64 »

Snart är det dags att planera vår lilla variabel träff som äger rum den 14/15 april.

Som jag sa tidigare så är jag en ganska oformell person men någon slags agenda är kanske bra att ha!

Jag hade tänkte att hålla en kort presentation / diskussion om värdet av visuella observationer i den digitala eran- lite erfarenhet från min gamla förening, BAA VSS och AAVSO.

Och sedan kan vi diskutera det pågående arbetet med variabelguiden och förslag till program stjärnor.

Ni säkert har flera intressanta förslag- behövs inga långa föredrag tycker jag men istället förslag till diskussionsämnen.

Beklagar att jag är inte alltid så aktiv i forumet- den lilla tid jag har till astronomi har gått till observationer den senaste tiden.

Hälsningar från Öland,

Chris
Robin Andersson

Re: agenda variabel träff 14/15 april

Post by Robin Andersson »

En snabb fråga, vilken tid träffas vi den 14e? Det kanske kommer fram nu när vi diskuterar agendan.

En idé som nämndes innan av en annan var att kanske vi skulle kunna ha någon som pratar angående detta med fotometri då det har börjat bli en hel del sådant i variabelträsket.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa

Post by Tompa »

Jag kan inte vara med på variabelträffen, hela april är fulltecknad. Men vad är väl en bal på slottet...
Nån form av guide för fotometri skulle vara intressant, tycker jag. Hur man får till bra differentiell fotometri, användande av transformationskoefficienter och annat smått och gott. Finns mycket att läsa på utrikiska, men det kan vara svårt att greppa i början, så guider på svenska kan vara av värde för att hjälpa nya fotometrister. Framför allt kanske det är bra att enas om vilka metoder som är att rekommendera (differentiell fotometri, varianter på all-sky osv.). Det verkar finnas många sätt att fotometrera på...

Jag kan gärna vara med och försöka ta fram något.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Robin Andersson

Finns redan en bra guide för fotometri som Thomas K har skrivit (ifall du har missat), men den kanske inte täcker just det du önskar, men däremot är det något nybörjare rikta sig till.

-> http://var.astronet.se/
-> Länkar
-> "Guide - Fotometri för DSLR"

Men du kanske menar mer en guide för fotometri via teleskop(eller helt enkelt mer allmänt?) eller sådant? Jag vet inte riktigt, är långt ifrån en expert när det gäller fotometriområdet, men guiden (Thomas K's Guide) kanske inte täcker de processer som behövs göras när man sysslar med fotometri via teleskopet?

mvh
Robin Andersson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag har ingen agenda, men några tankar om hur ett upplägg i grova drag skulle kunna se. Kanske ungefär såhär:

Lördag 14 april, eftermiddagen (start kring 12?):
Tema: Visuella observationer av variabler.
Allmänt om variabla stjärnor, avsett även för nybörjare. Kanske även en del variabelhistoria?
Diskussionsledare: förslagsvis Chris A, Hans B, Robin A.

Lördagskvällen:
Social samvaro på lämplig restaurang/pub. Jag vet vilken pub som Chris förespråkar. Finns det också på något sätt utrymme för lite observerande från Slottsskogen, i händelse av klart väder?

Söndag 15 april, förmiddagen (kanske 09 - 13?):
Tema: Fotografiska observationer av variabla stjärnor.
Hur man med moderna fotografiska hjälpmedel kan studera variabler (även med fjärrstyrd utrustning).
Diskussionsledare: förslagsvis Thomas K, Gustav H, Robert W.

Söndagens eftermiddag, med start kl 14:00 (på observatoriet men utanför variabelmötet):
Föredrag av Ulrike Heiter: "Om konsten att mäta en miljard stjärnor".

Det vore mycket bra om någon från observatoriet/GAK (med nycklar, kunskap om larmen, osv) kan ställa upp som lokalvärd för dessa två dagar. Jag kan höra mig för om detta i samband med Kjell Erikssons föredrag om kolstjärnor den 18 mars, eller alternativt finns det kanske någon som känner sig manad som läser detta.

Jag vet tyvärr inte vilka som har möjlighet att komma (Tomas W: har du ingen möjlighet att byta pass på jobbet eller ställa in bröllopsbesöket eller liknande ... vi skulle väldigt gärna vilja ha med dig!), så ovanstående är bara ett försök att i någon mån staka ut ramarna. Synpunkter mottages gärna i denna tråd.

Länk till GAK:

http://www.goteborgsastronomiskaklubb.se/

mvh
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Intressant agenda! Skulle gärna varit med, men har lovat bort mig. Ska på grabbresa till Vemdalen, vilket bestämdes i höstas. Men jag är idel öra och vill gärna få referat från mötet (om jag överlever grabb-helgen...)

Ha det gott,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Robin Andersson

Jag tycker det ser riktigt bra ut!

mvh
Robin Andersson
wilt

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Jag har ingen agenda, men några tankar om hur ett upplägg i grova drag skulle kunna se. Kanske ungefär såhär:

Lördag 14 april, eftermiddagen (start kring 12?):
Tema: Visuella observationer av variabler.
Allmänt om variabla stjärnor, avsett även för nybörjare. Kanske även en del variabelhistoria?
Diskussionsledare: förslagsvis Chris A, Hans B, Robin A.

Lördagskvällen:
Social samvaro på lämplig restaurang/pub. Jag vet vilken pub som Chris förespråkar. Finns det också på något sätt utrymme för lite observerande från Slottsskogen, i händelse av klart väder?

Söndag 15 april, förmiddagen (kanske 09 - 13?):
Tema: Fotografiska observationer av variabla stjärnor.
Hur man med moderna fotografiska hjälpmedel kan studera variabler (även med fjärrstyrd utrustning).
Diskussionsledare: förslagsvis Thomas K, Gustav H, Robert W.

Söndagens eftermiddag, med start kl 14:00 (på observatoriet men utanför variabelmötet):
Föredrag av Ulrike Heiter: "Om konsten att mäta en miljard stjärnor".

Det vore mycket bra om någon från observatoriet/GAK (med nycklar, kunskap om larmen, osv) kan ställa upp som lokalvärd för dessa två dagar. Jag kan höra mig för om detta i samband med Kjell Erikssons föredrag om kolstjärnor den 18 mars, eller alternativt finns det kanske någon som känner sig manad som läser detta.

Jag vet tyvärr inte vilka som har möjlighet att komma (Tomas W: har du ingen möjlighet att byta pass på jobbet eller ställa in bröllopsbesöket eller liknande ... vi skulle väldigt gärna vilja ha med dig!), så ovanstående är bara ett försök att i någon mån staka ut ramarna. Synpunkter mottages gärna i denna tråd.

Länk till GAK:

http://www.goteborgsastronomiskaklubb.se/

mvh
Hans Bengtsson
Det ser mycket intressant ut!

Tycker det vore kul att prata lite variabelhistoria, gärna med bidrag från Hans också i ämnet!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
chrisastro64

Post by chrisastro64 »

Nu har jag bokat vandrarhemmet i Göteborg och ser verkligen fram emot mötet! Min lilla son Måns skall följa med. Han är född på västkusten!

Tycker Hans förslag låter jättebra men jag återkommer med lite tider när jag har pratat med Gunnar på observatoriet.

Gunnar, om du läsar detta, kan jag får ditt mobilnummer så att vi kan prata lite praktiska detaljer! Skall också ordnar det med projekten, dator osv.

Om det blir klar så kan vi självklart observera men jag tar inte med mig teleskop / kikar från Öland!

Vi kommer till GBG fredag den 13 och åker hem på söndagen den 15.

Hälsningar,

Chris

Return to “Variabla stjärnor”