Planetmaraton - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Planetmaraton - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Planetmaraton
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 10-22/3,5-4,5
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jag hade bestämt mig att försöka genomföra en planetmaraton på skottdagen eftersom så många av planeterna låg bra till.

Jag började med solen som visade en liten solfläck. Så fort solen hade gått ner var det väldigt bråttom att hitta Merkurius som dallrade i skymningsljuset.
Jag lyckades även fotografera Uranus som låg i närheten men i primärfokus med min FLT 110 så det är en betydligt mindre skala och därför har jag lagt den i en cirkel längst upp till höger.
Jorden är representerad av en bild på jordskuggan som är det mörka bandet vid horisonten.
Sedan fotograferade jag Venus, Jupiter med 3 månar, vår egen Måne och Mars innan det var dags för ett avbrott på några timmar.
Runt kl. 1 i natt var jag tillbaka för att fotografera Saturnus och jag hann precis få några korta sekvenser innan molnen drog in och täckte hela himmeln.
Hög turbulens, vissa av planeterna väldigt lågt på horisonten, moln... det var en riktig utmaning men jag är nöjd med resultatet. Det är bara Neptunus som saknas men den går upp nästan samtidigt med solen.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost
spamtest: JA

Re: Planetmaraton - Peter Rosén

Post by gost »

Snyggt Peter, vilket jobb, otroligt imponerande, väl genomfört och kul presenterat. Samtidigt blir jag oerhört avundsjuk, som småbarnsförälder drömmer jag om att kunna få genomföra en fotosession som är längre än 2-3 timmar :-)
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Fantastiskt snyggt!

Ser förresten att din blåblixtbild finns på Spaceweather, plus att där finns en norrskensbild av Peter Rosén - dvs den andre Peter Rosén, i Kiruna. Måste vara rätt ovanligt att två personer med exakt samma namn (som dessutom inte är särskilt vanligt) finns representerade där samtidigt!

mvh
Hans Bengtsson
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Fint jobb med att fånga dem alla på en gång. De ser fina ut med med fina detaljer.

Själv får jag heller inte så långt "fotovisum" liknom Görans strand :) Fast jag planerar att lösa det med att bygga ett observatorium i anlutning till huset vi snart köper.
LasseH

Post by LasseH »

Kul projekt och väl genomfört.
Planetmaraton får mig att tänka på en observationsresa till Teneriffa som några medlemmar i UAA gjorde 1999. Då obsade vi alla 9 planeter visuellt under en och samma natt. Vi upprepade planetmaran några nätter senare, delvis för att vara säkra på att vi inte misstagit oss på Pluto som då hade flyttat sig något.
Efter att Pluto nedgraderats lär det väl dröja innan nån mer kan se 9 planeter under ett dygn ;)
Den resan finns beskriven i en artikel här: http://uaa.saaf.se/doc/Ten_Astro.pdf
/LasseH
utas

Post by utas »

Hej!

Som sagt, bra planerat och utfört! :good:

Mvh, Roger.
skafar65

Post by skafar65 »

Snyggt Peter och inte helt enkelt att genomföra! Planering och timing krävs och det har du också lyckats fint med. Bra komponerat också!

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Kul projekt som du fick till att bli en snygg trevlig slutbild!

Bengt

Return to “Bilder”