NGC 3628, M65, M66 Leo Triplet - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

NGC 3628, M65, M66 Leo Triplet - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 3628, M65, M66 Leo Triplet
Exponering: L: 7*5min, RGB: 3*5min / kanal
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Här kommer lite "gammal" data då jag plåtade trots blandad molnighet, jag ställde in kameran mot Leo Triplet och lät den gå hela natten och sorterade ut de subs som lyckades bli relativt molnfria, skulle velat ha mkt mer data. Anledningen att jag fotade med bara 530mm brännvidd var att jag inte hittat min 2"-nosepiece till kameran för att köras med 190MN, så det fick bli widefield istället. Tycker ändå det blev fina detaljer, trots min lilla 4tums tub. Bilden är nerskalad till 50%.
Här finns en länk till galaxerna i 100% pixelstorlek: http://farm8.staticflickr.com/7206/6947 ... 7f1b_o.jpg

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Image
Klicka här för 100% crops
Frazze

Re: NGC 3628, M65, M66 Leo Triplet - Jonas Grinde

Post by Frazze »

Otroligt fin bild Jonas, och med "endast" 35 min exponeringstid!

Jag måste nog flytta hem igen så jag också får fota under mörk himmel istället för soppan här i Stockholm :)

/Daniel
LasseH

Post by LasseH »

Mycket tjusigt. Man kan ana den ljusaste delen av materiebryggan (tidal stream) neråt från NGC 3628 i din bild.
/LasseH
mikael

Post by mikael »

Väldigt fint! Riktigt härlig färgbalans har du fått till.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Grinde

Post by Grinde »

Frazze wrote:Otroligt fin bild Jonas, och med "endast" 35 min exponeringstid!
Jag måste nog flytta hem igen så jag också får fota under mörk himmel istället för soppan här i Stockholm :)
/Daniel
Helt rätt, dags att börja krafsa lite i jorden för obs-bygge i Ås? ;)
LasseH wrote:Mycket tjusigt. Man kan ana den ljusaste delen av materiebryggan (tidal stream) neråt från NGC 3628 i din bild.
/LasseH
Kul, tack så mkt för tipset! Jag hade ingen aning om den faktiskt, trots allt första gången jag plåtar de galaxerna. Jag sysslade inte med nåt inzoomat detaljarbete, mkt trevligare att jobba med helheten när man ändå har så mkt synfält... Det vore intressant att lägga på nån timme luminans och se hur mkt som går att locka fram.
mikael wrote:Väldigt fint! Riktigt härlig färgbalans har du fått till.
Tack Mikael
Just färgbalansen är jag speciellt nöjd med, gillar när stjärnorna finns i alla färger från varma till kalla toner ngt som jag tycker det slarvas med annars.
Tompa

Post by Tompa »

Ruggigt bra. Och med så pass lite tid (ja för mig som dslr-ar alltså...)!

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Grinde

Post by Grinde »

Tompa wrote:Ruggigt bra. Och med så pass lite tid (ja för mig som dslr-ar alltså...)!
Tomas W
Thx! Men det här är väldigt lite tid trots ccd, jag skulle föredragit minst en extra timme luminans och dubbelt så mkt färgdata för att börja bli nöjd med bruset. Om sanningen ska fram så blev jag inte så imponerad över prestandan när jag övergav min Eos 50D för QSI'n. Mångsidigheten med en mono-ccd är klart bättre, speciellt möjligheten att skjuta genom smalbandsfilter osv, men i överlag tycker jag dslr's har ett oförtjänt dåligt rykte, då jag hört många användare tycka att deras dslr's hade samma prestanda som tex färgversionen av kaf-8300 kamerorna de bytt till.
Men mkt av anledningen att jag tyckte min 50d funkade finfint var nog att jag fotade i riktigt kalla förhållanden.
Jag blir väldigt ofta imponerad av bilder tagna med "bara" dslrs, speciellt de nya modellerna.
Men tack vare reglerad kylning (darks-bibliotek, kan det bli bekvämare?) och möjligheten till smalband, så vinner ändå min QSI över 50D'n. Dock så är jag mkt nyfiken att pröva fota side-by-side med mono & dslr.
Frazze

Post by Frazze »

Grinde wrote:
Frazze wrote:Otroligt fin bild Jonas, och med "endast" 35 min exponeringstid!
/Daniel
Helt rätt, dags att börja krafsa lite i jorden för obs-bygge i Ås? ;)
Sätt inga idéer i mitt stackars huvud nu :)
Tompa

Post by Tompa »

Bra synpunkter, Jonas. Jag håller som bäst på att göda spargrisen för att köpa en ccd-kamera och man har ju en tendens att tro att en bra ccd-kamera är en "frälsare". Finns ju risk för att en viss besvikelse drabbar en, med tanke på förhoppningarna...
Jag kämpar vidare med min Canon tills vidare, mycket exponeringstid blir det, ska försöka få till guidningen så att jag hamnar på lite lägre FWHM vid långa exponeringar. Känns som att min halvtaskiga guidning blurrar bilderna ganska mycket.

Mvh,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com

Return to “Bilder”