M45 Plejaderna - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M45 Plejaderna - Mikael Mårtensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 8*10min
Fotograf: Mikael Mårtensson
Kommentar: Så lyckades man hitta en klar natt i ruskvädret! Använde för första gången 10min exponeringar på iso 800 och det var första gången jag har använt Iris för stackning och bildbehandling. Iris verkar va ett väldigt kraftfullt program, men lite krångligt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M45 Plejaderna - Mikael Mårtensson

Post by Bengt »

Alltid lika kul att se den blåa hopen :)

Betydligt bättre än din förra bild. Imponerad du lyckats hitta en molnlucka !!

Bra fin blå färg

Lite konstruktiv kritik som jag vill ge . Hoppas du inte tar illa upp?
Med tanke på att du använt en refraktor av hyffsad kvalite gör det mig förvånad att du fått stjärnorna så blaffriga .Ser nästan ut som den varit lite off i fokus. Går det att dra ner de lite så hade det gjort att bilden sett lite skarpare ut .

Sen är det lite mysko att du fått så konstigt avlånga stjärnor i ditt vänsta hörn . Är du säker på att iris stackat rätt? Ser ut som när man stackat med endast en stjärna som align.

Bengt
mikael

Post by mikael »

Tack för svar! Tar verkligen inte illa upp:D. Det är konstruktiv kritik jag är ute efter när jag lägger upp bilden. Så kör hårt med mig :)

Angående blafforna så är det ju faktiskt som du säger att fokus inte är riktigt 100%. Perfekt fokus ligger inom en tollerans på +-0.01mm vid f/6.0 (har jag för mig). Fokus har alltid varit lite av ett problem eftersom jag fokuserar genom sökaren och sen kontrollerar på dispayen, jag har ingen bärbar dator. Teleskopets fokuserare är ganska grov, det känns svårt att flytta den korta sträckor, den har ingen mikrofokuserare. Sökaren är ju väldigt ljussvag så det är svårt att få till exakt genom att bara kolla igenom den. Jag har kört den metoden att jag gör en grov fokusering sen tar jag korta exponeringar och kollar på displayen, justerar, och tar en kort exponering igen etc. en ganska tidskrävande metod. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det bättre under förutsättningarna. Har testat hartsmannskiva och lite sådant utan vidare resultat. Tips är välkommna :wink:

Jag vet inte riktigt varför det är utdraget i kanten, har märkt det förrut :? . Det syns på råfilerna också så det är inte något med stackningen. Tänkte först att det kunde va filtret som satt lite snett men jag har samma effekt på bilder tagna utan det. Någon som har något uppslag?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättefin bild och mycket bättre än din förra version på M45.

Jag tror att de avlånga stjärnorna i en härnet berpr på dels att teleskopet inte har "flattfiueld"för hela ditt bildflätt Med en field flattner försvinner en del av den effekten.

Man ser lite av utdragna stjärnor pga inte flattfield i alla hörn. Dock är det mycket mer i ett hörn vilket kan bero på dålig koliminering av linsen eller att kameran inte sitter helt vinkelrätt monterad.
mikael

Post by mikael »

Det kan nog va som du säger Robert. Kameran är nog inte helt parallel med optiska axeln. Ska ta och kika på det!
Perran

Post by Perran »

Strålande!
Jag gjorde ett försök på 90min nyligen, men det var helt kört, jag såg bara stjärnorna ingenting annat :-(.

/Perran
mikael

Post by mikael »

Så nu har jag lagt till 40min exponering och bildbehandlat lite mer i iris. Använde funktionen modified equalization och resultatet blev mycket bättre än den förra bilden.
Den kanske är lite korning men men... Tycker att neat image gör att bilden kan se onaturlig ut, då har jag den hellre lite kornigare.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Blir bara bättre och bättre.

Färgerna tycker jag ser mycket bra ut. Jag gillar den färgbalansen.
mikael

Post by mikael »

Tackar :)

Return to “Bilder”