Saturnus -Ny bildbehandlingsrutin för färgdata! - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Saturnus -Ny bildbehandlingsrutin för färgdata! - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus -Ny bildbehandlingsrutin för färgdata!
Exponering: 1/19 sek, 15 fps x 6 min.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Orion Optics 200 f/6
Kamera: TIS DBK.21 USB
Kommentar: Hej!

Provade att utföra debayeringen av rådata tagen med min gamla DBK.21:a i "Firecapture" innan jag laddade datan i Registax 6.
Det blev en väsentlig skillnad, denna gången till det bättre! Jämför med denna, som är behandlad från samma rådata: http://astronet.se/view_image.php?id=11 ... =9&filter=

Visserligen är den "gamla" bilden behandlad i Registax 5 med "drizzle" funktionen, men skillnaden är stor även på en normalstor bild av tidigare behandling!
Detta innebär att jag nog får gå igenom de bättre av mina tidigare bilder och göra om, och göra rätt! Kan vara intressant för alla andra som har data tagen i Y800 codec och färgkamera att testa!
Tyvärr är inte 2010 års Saturnus lika spektakulär som idag, med de mer öppna ringarna... Väntar ännu på ett bra foto -tillfälle, men hittills har det varit tji...

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L

Re: Saturnus -Ny bildbehandlingsrutin för färgdata! - Roge

Post by Lars L »

Bra bildbehandling är oerhört viktigt - bilden ser "ren" och fin ut! :good:

/Lars L
Oortcloud

Post by Oortcloud »

Hej!

Jag kör (nästan) alltid mina avi'er genom Firecaptures Debayer program. Att tänka på är att om du använt IC Capture när du filmade planeten och filen är större än 1GB, så får du dela upp filen till delar som är max 1GB stora. Annars får du ej med alla frames. Filmar du i Firecapture så spelar inte storleken någon roll när du kör Debayer programmet.

Vilken algorithm har du använt?

Martin
magnahrl

Post by magnahrl »

Snyggt, som vanligt, Roger :good:
-Magnus
Peter R

Post by Peter R »

Väldigt fin Bild. Du borde kanske lagt upp båda sida vid sida i samma skala och orienterade åt samma håll så att det är lättare att se skillnaden.
I båda bilderna syns en liten mörk prick (nere till höger i denna bild med norr uppåt). Skuggan av Dione borde ha legat där c:a kl. 02:30 lokal tid) och syns tydligt här: http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/kk10/s100414z.htm .
Tyvärr är inte 2010 års Saturnus lika spektakulär som idag, med de mer öppna ringarna...

Jag tycker precis tvärt om att Saturnus var ovanligt spännande och vacker den korta och sällsynta tid som vi for igenom ringplanet.
Det blev på något sätt synligt hur något så ofantligt stort och tunt kan finna ett jämviktsläge tack vare mekanikens lagar.

/*Peter R
utas

Post by utas »

Hej!

Peter: Jag la inte ner någon möda på att lägga upp dem likvärdiga i skala bredvid varandra, konstaterar bara en stor skillnad i kvalitet och även i att det blev enklare att behandla datan i Registax, färdig -debayerad. Jag har bilder från den kvällen där Dione (har för mig att det var Dione, kollade med simulator då det begav sig) framträder mer eller mindre tydligt, såväl på, som vid sidan av planeten. Hade sinnesnärvaro nog, att även ta lätt överexponerade .avier med. Får väl gå igenom dem framöver och sätta ihop en "mån -komposit". Visst var Saturnus intressant och spännande 2009/2010 med ringarna rakt emot oss, men fotografiskt blir den mer spektakulär med öppnare ringar, kan jag tycka. Definitivt mer ljus att jobba med, också.

Martin: Och här trodde jag att man kom med nåt nytt! :green:
Laddade hem en uppdatering till Firecapture, och fick in alla 6000 "framesen", ca: 1,7 GB. Gör alla mina tagningar i IC capture. Testade lite olika algoritmer, denna är debayerad i "HQ linear". Däremot märkte jag att .avi:n som skall debayeras i Firecapture måste ligga på samma disk som Firecapture är installerat! Är det samma för din del?

Lars: Bilden blev renare och mjukare. Jag avskyr själv när bilderna blir gryniga och fulla med artifakter. Denna blev rätt ok. Behövde inte våldföra mig på wavelets och kontrast.
Inser mer och mer fördelarna med en "OSC" -kamera.... -smidigt! Nu vill jag bara ha lite fina förhållanden framöver, så man kan använda nya kameran fullt ut! Upplever att den öppnat nya möjligheter med sin känslighet och därmed möjligheten att använda snabbare slutartider och få även med fler frames.

Magnus: Tackar så mycket! Du var ju med den kvällen, och det var ju en toppkväll vad gäller seeing och transparens! Vill minnas att även Mars var spektakulär den kvällen, och varför jag inte tog några sekvenser på den, förbryllar mig än idag! :S

Mvh, Roger.
Oortcloud

Post by Oortcloud »

Hej!

Ok. Det kanske visar sig att jag har suttit och splittat avi'er i onödan. Jag vet att tidigare så var det så i alla fall och jag hade en kortare mail konversation med han som gjort programmet ang detta.

Har du kört själva programmet något? Jag har testat lite men har lite svårt och vänja mig. Ic Capture fungerar fortfarande bäst. Framför allt histogrammet är bättre med Ic. Men en funktion i firecapture som var bra var att man kan göra nån form à alignment live så att säga. Planeten driver inte alls på filmen när man tittar på den.

Martin
Oortcloud

Post by Oortcloud »

utas wrote: Laddade hem en uppdatering till Firecapture, och fick in alla 6000 "framesen", ca: 1,7 GB. Gör alla mina tagningar i IC capture. Testade lite olika algoritmer, denna är debayerad i "HQ linear". Däremot märkte jag att .avi:n som skall debayeras i Firecapture måste ligga på samma disk som Firecapture är installerat! Är det samma för din del?
Hej!

Nu har jag meckat runt lite. Tog bort allt och installerade allt igen. Verkar som det uppdaterats då jag fick version 1.1 av debayer verktyget nu. Och det var stor skillnad. Jag körde in en 3gb stor fil och alla utom 3 frames kom med. Verkar som det var så hela tiden, men jag kan nog leva med att missa 3 av drygt 10000 frames.... Det roligaste var nog dock att man kunde "croppa" och centrera avi'n direkt vilket gjorde att min 3gb Mars film blev 1,7gb stor. Annars brukar dem bli mycket större när man tillför färgen. Detta gör i princip ninox överflödigt.

Nej, jag behövde inte ha avi'n på samma disk som Firecapture. Det funkade bra ändå. Dock har jag en 2TB fysisk disk som partionerats till 2 1TB diskar. Firecapture ligger på ena och avi'erna på den andra.

Martin
utas

Post by utas »

Hej!

Jag får samma problem, Firecapture utesluter 3 frames hela tiden!
Men jag tror att det fixar sig ändå, det finns ju ett antal att ta av!
:green:

Det är dock lite märkligt att jag inte lyckas få programmet att läsa från vol "D", då den tillhör samma fysiska disk som vol "C" som programmet ligger på! Får trixa lite, så kanske jag får igång det!

Har inte haft tid att gå igenom de .avier som är värda att ombearbeta i Firecapture, än. Det har varit ett par fina nätter här, och då har man givetvis plåtat för glatta livet! Vad det blir för resultat, återstår att se, har iaf. tagit minst 150 GB rådata av Mars och Saturnus. Saturnus är en svår nöt, med lilla C8:an... Den har inte så hög ljussamlande förmåga som C9,25 eller 8" Newton. Det fick bli en kompromiss mellan exponeringstid och användbar bildskala! Helgens seeing var stundtals lysande, tyvärr var det ganska mycket turbulens, som fick Mars att skaka och Saturnus att "wobbla". Saturnus plåtade jag i f/20, Mars i f/20, f/25 och även övermodiga f/30. Skall ta tag i det så fort orken kommer åter, har legat i flunsan förra veckan, och fick uppbåda hela kraftreserven för att orka plåta i helgen. Jag inser också till fullo färgkamerans potetial på en trång balkong, då man måste sätta sig i ena hörnet av balkongen, för att inte överdosera C8:an med oönskad värmestrålning, vid bla. filterbyte och omfokusering!

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”