m101 - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
mikael

m101 - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Ny bild i galleriet
Objekt: m101
Exponering: 23*300s
Fotograf: Mikael Mårtensson
Teleskop: Megrez 90 med 0.8 reducer
Kamera: Canon EOS 350D
Kommentar: Lite väl kort brännvidd för det här objektet men man får ju med massa "små" galaxer runt omkring.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Frazze

Re: m101 - Mikael Mårtensson

Post by Frazze »

Fin Bild!
Kul att se med så stort synfält, och som du säger, kul att se alla smågalaxer.

Mvh
Daniel
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Mikael

Jag gillar formatet på denna bild! Den ger ett perspektiv som man inte får annars! Snyggt bildbehandlad! Till minussidan måste tilläggas att bilden lider lite av en cirkulär coma effekt...

Mvh //Micke
mikael

Post by mikael »

Ja tyvärr har jag lite coma... Såhär ser det ut i de olika hörnen:
coma.jpg
coma.jpg (38.5 KiB) Viewed 3509 times
Kan det ha att göra med att kameran inte sitter rakt eller är det optiken som har brister?

Jag har ganska osymmetrisk vinjettering också, kan det vara relaterat?

Sä här ser det ut:
vinjettering.jpg
vinjettering.jpg (38.94 KiB) Viewed 3509 times
Bengt

Post by Bengt »

Du har ganska stort chip till den optiken.Blir sällan så plant så det funkar med så stort chip på dessa lågbudget tuber.
Det du kan laborera med är om avståndet är rätt mellan din reducerare och din kamera.I värsta fall får man köpa en bättre reducerare/flattner. Jag har aldrig hittat en reducerar/flatterner värd namnet med WO stämpel.

Det sista fenomet med ett ljusare centrum är jag nog tämligen säker du ganska lätt kan du få bort genom ta en bra flat med jämnt belyst synfält.

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Vilket F-tal har ditt teleskop? Så där såg stjärnorna ut i min F6 refraktor också när jag använde WO:s reducerare. Det billigaste är som sagt att prova med att ändra avståndet flattener/sensor och se om det funkar. I mitt fall hjälpte det inte utan jag bytte till en TS flattener som är bra men inte perfekt. Stellarvues lär också vara bra men är dyrare.
Lasse
mikael

Post by mikael »

Hur ändrar jag avståndet mellan reduceraren och chippet, någon form av mellanringar? Nu sitter den så nära den bara kan; reduceraren sitter direkt på kamerans T2-adapter.

Att göra en light-box är på min att-göra lista. Nu tog jag flats mot datorskärmen och det tog bort det oregelbundna i bakgrunden men lämnade en ganska rejäl gradient över hela bilden. Gradienten fick jag bort i Iris.

Det är f6,9.

Jag ska nog snart investera i en CCD-kamera med mindre chip än min nuvarande systemkamera, då kanske det plana synfältet räcker.
Lazze

Post by Lazze »

mikael wrote:Hur ändrar jag avståndet mellan reduceraren och chippet, någon form av mellanringar? Nu sitter den så nära den bara kan; reduceraren sitter direkt på kamerans T2-adapter.
Japp, man brukar använda mellanringar. Olika reducerare kan kräva lite olika avstånde till sensorn för att ge bästa resultat. T2-mellanringar finns i olika bredd så man kan prova sig fram. Baader har en variant som är ställbar inom ett område, men den har jag för mig är väldigt dyr. Det kan löna sig att kolla i lite olika nätbutiker eftersom priserna varierar en hel del.
I vissa fall ser man bara att vignetteringen ökar när man förlänger avståndet till kamerasensorn, men för vissa reducerare/flatteners gör det väldigt stor skillnad på stjärnornas utseende när man förändrar avståndet.

/Lasse

Return to “Bilder”