m106 Grisgalaxen - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Bengt

m106 Grisgalaxen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: m106 Grisgalaxen
Exponering: 2h:45:45:45
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: EOS 18-55mm
Kamera: SXV-H9
Kommentar: Inte ofta jag säger det men denna bild blev en milstolpe för mig.
Trodde inte det var möjligt få fram en så små stjärnor på bild med 2 meters bränvidd på min natthimmel utan olika metoder tex ddp !!
Till och med svärtan blev helt ok med mina mått.En sådan klar kväll händer väl ca en gång per 100 nätter hos mig max . Man är inte så "PIG" idag men som sagt ändå grymt nöjd.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
LasseH

Re: m106 Grisgalaxen - Bengt Svensson

Post by LasseH »

Grattis Bengt. Den ser skarp ut. Och du har fått till en jämn och fin bakgrund. Har du ett mått på stjärnstorleken FWHM?
LasseH.
Lazze

Post by Lazze »

Att grisar kan flyga har jag för mig att jag sagt förut om den här galaxen. Snygg färg också. Och guidningen måste ha varit klockren. Bra seeing?

/Lasse
Blas
spamtest: JA

Post by Blas »

Du borde vara GRYMT (he-he) nöjd med denna bild. Imponerande! Alla tummar upp!
Detta är väll inget objekt man kan piggybacka va?
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Frazze

Post by Frazze »

Fin Bild Bengt. Kul också att se de många smågalaxerna i bakgrunden.
Jag var själv ute och fotade samma objekt igår kväll. Ska precis till att behandla bilderna nu.
Bra att du har lagt upp facit, så jag vet hur det skall se ut :)

Mvh
Daniel
Peter R

Post by Peter R »

Imponerande skala och riktigt snygg bild du har fått till Bengt. Dessutom behandlad med varsam hand.
Fantastiskt också att se alla smågalaxer som ligger utströdda i bilden och som ger en känsla för universums oändlighet.

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt! Ja det här var en riktigt bra bild måste jag medge! Jag vet hur svårt det här objektet är efter ett antal försök! Lite synd att du då kanske en gång för alla bekräftat att Galaxen inte är rosa! :) Jämn bakgrund som påtalas ger en helhet till hela galaxen som annars gärna försvinner delvis i ljusbruset.

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Tack ska ni ha för era positiva kommentarer!

Får inte de FWHM värdena att stämma jag får fram LAsse H. Ligger lite för högt i förhållande till hur råbilderna ser ut.Köper inte värdet på 5-6 jag fick fram så något fel gör jag troligen. Troligen är det någon liten inställning jag missat sen jag bytade ccd.Får klura lite i manualen.
Hur som helst det är det utan tvekan blev de bästa råbilderna jag fått fram sen jag började köra med min 10"RC. Med andra ord en natt man kan leva på ett tag.

Ja du Micke även jag har stångats med detta objekt ett antal gånger .Detta objekt har många gånger vållat mig mycket huvudbry få naturligt framförallt i färgerna
Vi kan nog slå fast en gång för alla att att rosa inte är färgen på denna galax. :D
Men det jag lärt mig sista åren är att man ska vara synnerligen sparsam med ddp.
Allt förstärkts framförallt blir de ljusföroreningarna man dras med i stort sett omöjliga tvätta rent från färg gradienter.
Använder numera det bara i yttersta nödfall. Finns bättre metoder att dra fram ljussvagare partier i tex PS.

Bengt
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Bengt wrote:Får inte de FWHM värdena att stämma jag får fram LAsse H. Ligger lite för högt i förhållande till hur råbilderna ser ut.Köper inte värdet på 5-6 jag fick fram så något fel gör jag troligen. Troligen är det någon liten inställning jag missat sen jag bytade ccd.Får klura lite i manualen.
Om du inte får till det så skicka en råbild så kan jag kolla om mätningarna fungerar bättre här. Min (Patrik Holmström) epost address står på UAAs hemsida eller så kan du PMa mig.
Hur som helst det är det utan tvekan blev de bästa råbilderna jag fått fram sen jag började köra med min 10"RC. Med andra ord en natt man kan leva på ett tag.
Jo riktigt bra material men nu kan du ju inte längre klaga på att seeingen aldrig är bra när man fotar med lång brännvidd. ;) Skämt åsido man blir ju mycket känsligare för stora luddiga bollar när dom tar så stor plats i bildfältet. Det är ju den största anledningen varför många APO- och telelinsbilder ser så skarpa ut.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Bengt

Post by Bengt »

Verkligen snällt Patrik!
Jag har skickat till din mejl.

Bengt
Bengt

Post by Bengt »

Tack vare Patriks eminenta hjälp har vi nu fått fram ett värde. Hade varit enklare om jag fått början lagt in i obs datorn rätt värde.
Men med manuellt inmatade rätt värde i headern blev det följande FWHM värde:

FWHM ligger på på 2.6-2.8" på osaturerade stjärnor.

Rekord siffor för mig som kommer bli svåra att klå på många år förmodligen.

Är inte jätteförvånad för när man sett ett antal råbilder, början man få känsla för när det är bättre och det blir mindre stjärnor än man någonsin sett innan.
Tror en sak som bidragit till det blev bättre är att jag skjutit fram exponeringen av huvudobjektet till tidigast kl 11 på kvällen så luften runt kvarteret hunnit stabilisera sig något från all värmestrålning från tex vägarna.

Bengt
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Grymt bra som sagt av andra :)

För de som inte förstår detta så kallar vi den grisgalaxen pga att den ofta hat fått en grisskär färg. Speciellt Skafar hade en väldigt rosa variant en gång som gav den detta namn.

Ser jättefin och skarp ut. Kanske lite väl återhållen i färger. Skulle vara intressant att se en variant med lite mer färgmättnad.
Bengt

Post by Bengt »

Tack Robert. Jobbade lite till med centrum delarna och öka lite färgmättnaden . Tror det blev lite bättre?

Bengt
Terje

Post by Terje »

ser bra ut, kultingarna bredvid framträder även de bra.

Return to “Bilder”