Planetobservationer - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Planetobservationer - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Planetobservationer
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 24-70/2,8
Kamera: Nikon D3s
Kommentar: Igår fick jag äntligen lite tid under stjärnorna igen. Det har varit ett ovanligt långt uppehåll senaste tiden, men igår blev abstinensen för stor. Målet med kvällen var att observera lite planeter. I bilden syns en helikopter passera.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Planetobservationer - Göran Strand

Post by Peter R »

Så här har det sett ut några kvällar när jag har gått hem från jobbet (men med en Stockholmsslöja) och en timma senare är det molning.
Så jag får hålla till godo med din fina bild tills vidare.
I bilden syns en helikopter passera.
Kan vara Jonas Grinde som flyger förbi :D

/*Peter R
gost
spamtest: JA

Re: Planetobservationer - Göran Strand

Post by gost »

Tack Peter. Jag har sett denna vy flera eftermiddagar i rad och kände att det var dags att ge sig ut för att obeservera planeterna på närmare håll.

Jupiter är nästan för ljus för att obsa i denna 15x70 kikare, CA-fel visas väldigt tydligt och planetskivan blir i princip helt vit. Jupiters månar syns dock väldigt tydligt och fint. Kikaren lämpar sig bättre för lite ljussvagare objekt, då syns inte heller de optiska felen så tydligt.
Peter R wrote:Kan vara Jonas Grinde som flyger förbi :D
Det var inte Jonas som flög förbi, denna gång var det en ambulanshelikopter. Det hade dock varit lite roligt om det varit så. Jonas, vad säger du, kanske läge att arrangera en bild där du får vara med? Vi får realisera den där bildidén vi fick förra året :)

Return to “Bilder”