Månmosaik - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Månmosaik - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månmosaik
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Fotograferad med en 2,5x Televue Powermate och rödfilter.
Jag har gjort c:a 100 stackningar i Astro IIDC och lagt ihop dem manuellt i Photoshop.
Bilden är ca 1/3 av originalstorleken.

Edit: Lagt upp en ny bild som är i halva originalstorleken.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
LasseH

Re: Månmosaik - Peter Rosén

Post by LasseH »

Oj! Fantastisk skärpa och upplösning.
Har du funderingar på att bygga ut mosaiken ytterligare? Väggtapet kanske? :good:
Oortcloud
spamtest: JA

Post by Oortcloud »

Det är bara och buga och bocka åt en sån fin bild. Känns nästan som man åker i en rymdkapsel över månytan. En tredjedels storlek av original! Vore kul och se den i originalstorlek....

Grattis!

Martin
Peter R

Post by Peter R »

Har du funderingar på att bygga ut mosaiken ytterligare?
Den här delen av mosaiken är jag klar med, tror inte det finns något mera att bygga ut med.
Jag har en även en region som går från Gassendi ner till sydpolen som är påbörjad men det tar sin lilla tid.
Bara för den här mosaiken har jag haft en dator som har stått och stackat i stort sett hela förra veckan medan jag jobbade så det tar rejält med tid.
Jag hade inte planerat att fotografera månen över huvud taget men en snabbtest visade att turbulensen hade mikroavbrott som gav enastående detaljer så jag plåtade på i några timmar i -12° men tyvärr utan ett systematiskt upplägg. Men det räckte gott och fingertopparna var ömma i flera dagar efter. Inte värt att riskera dem.
En tredjedels storlek av original! Vore kul och se den i originalstorlek....
Jag har nu ersatt den med en version i halva originalstorleken. 100% är lite oversize men Aristarchus som jag la upp för några dagar sedan är i skala 1:1. http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... mode=large

/*Peter R
Timo

Post by Timo »

Verkligen fint arbete Peter.
Verkar som om du bara använt de allra bästa tagningarna men så ger det resultat också :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars L

Post by Lars L »

När man får så bra bilder är det bara att filma och möjligtvis sluta när en Ärkeängel knackar på axeln. Ömma fingertoppar?

Mvh Lars L
Peter R

Post by Peter R »

Ibland upptäcker man nya saker, dvs, nya för mig, när man är klar med en bild och detaljgranskar den.
Jag jämför ofta med månmosaiken tagen med LROs WAC-kamera och som går att ladda ner (24.000 x 24.000 pixlar!) men den starka kontrasten i den bilden gör vissa detaljer svårtolkade och på sätt och vis är det kanske skönt att allt inte hänger på upplösningen.
Vad som slog mig med den här bilden är bland annat den låga albedon på kratrarna Helicon och Le Verrier som står i stark kontrast till Aristarchus (den synliga sidans starkaste albedo). Kan troligtvis förklaras med att det omkringliggande stoftet i Mare Imbrium är ganska mörkt.
En annan sak jag noterade var en krater som ligger nära Plato, som nyligen döptes om från Plato A till Bliss och som verkar vara minst 50-70% djupare än andra kratrar i regionen. Jag har tidigare inte uppmärksammat det för det krävs att solen belyser kratern ur en viss vinkel, inte för låg eller för hög, för att det ska framstå tydligt.
Jag sökte på Google men fann inga mått eller uppskattningar på dess djup.
Nyligen släpptes LRO färgkodade höjdkartor som kunde ge en viss indikation. Bilden med frågeställningen är dagens LPOD ämne http://lpod.wikispaces.com/February+13%2C+2012 .

Vid den här fotograferingen testade jag några nya inställningar till kameran samt en ny firewire kabel och fick glädjande nog nästan inga problem med kant-studds (onion rings) vid bildbehandlingen vilket i normala fall är ett gissel för TIS-kamerorna. Inte ens på Jupiterbilder där det brukar synas tydligt var det något större problem. Sedan att bilderna inte blev så bra på grund av turbulensen är en annan femma.

/*Peter R
Jämförelse WAC höjdkarta.jpg
Jämförelse WAC höjdkarta.jpg (207.39 KiB) Viewed 3957 times
hansg

Post by hansg »

Exellent jobb Peter!!
h-g

Return to “Bilder”