NGC6992 Nätverksnebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC6992 Nätverksnebulosan - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6992 Nätverksnebulosan
Exponering: 118min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Långt från mäster Bengts men mitt första och bästa försök på detta objekt. Alan Gee fokalreduseraren som jag använt har både för och nackdelar. Den har en tendens att dela upp färgerna. Nej Bengt, jag gjorde aldrig så med färgerna , detta är en normal LRGB bild.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Men hallå där...detta är ju en superb bild som enligt min uppfattning är en helt riktig bild av novaresterna! Vad finns att klaga på?? Snyggt arbete Micke!
Om man ser på gamla bilder tagna med enormt stora instrument och fotografisk film så är detta vad man ser!
Jag tycker som sagt att detta är en kanonfin bild och ser inga fel i den (utom lite blå troll på de största stjärnorna men vadå......???)

Roligt att se att du är tillbaka Micke!

/Jonas
Bengt

Re: NGC6992 Nätverksnebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Med tanke på senare månads disväder så får du nog vara nöjd Micke .

Men eftersom jag vet du vill ha lite konstruktiv kritik också så får jag väl ha lite sån med . :)

Det som stör mest på bilden är att den har lite väl mycket "warpeffekt i vänstra hörnen. Jag hade nog croppat den där .

Sen tycker jag du har fått den lite väl mycket grön.Hade nog även provat dra upp luminansen.

Skickar en bild hur jag fick den i din låda med de sist nämda ändringar körde till sist en runda i sgbnr.

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Tycker att den blev riktigt bra. Nebulosan blev jättefin. Kanske att bakgrundsstjärnorna sticker lite i grönt. Men totalt sett mycket bra.
Perran

Post by Perran »

Och vad är det för fel på denna bild då?
Jättefin tycker jag.

Vänligen
/Perran

Return to “Bilder”