Mars - Martin Högberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Oortcloud
spamtest: JA

Mars - Martin Högberg

Post by Oortcloud »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering: 1/370s ca 900 av 7200 bilder
Fotograf: Martin Högberg
Teleskop: Skywatcher Explorer-250PX
Kamera: TIS DBK21
Kommentar: Hej!
Detta är min första bild på Mars. Och det var knappt att den blev av. Var i gång vid 01:00 tiden i natt och tänkte köra ett par timmar. Men som vanligt kom molnen efter några minuter. Och efter 20 min var det bara och packa ihop och gå in. Mars stod på ca 29 graders höjd och jag har använt en 2X noname Barlow lins. Bilden är förstorad med hjälp av "Drizzle" funktionen i Registax.
Nu har jag bara en planet jag ej fått med på bild och det är Merkurius.

Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Frazze

Re: Mars - Martin Högberg

Post by Frazze »

Riktigt fin bild tycker jag!
Tydliga kontraster.

Mvh
Daniel
Lars L

Post by Lars L »

Kul för dig Martin! En fin bild med en "ren" polarkalott (som just nu lutar mot oss) som du måste vara nöjd med.
Det börjar hända saker på Mars.

Mvh Lars L
magnahrl

Post by magnahrl »

Martin!
Imponerande, jag gissar du hade tämligen hygglig seeing!? Kul du hann få en bild innan de sedvanliga molnen kom in :good:
Vänligen,
Magnus
PS Lycka till med Merkurius!!
jorand

Post by jorand »

Som alltid en välbearbetad och detaljrik planetbild med fina färger. Grattis!

/Jörgen
utas

Post by utas »

Hej, Martin!

Fin, detaljerad bild av Mars!
Ett bra resultat, speciellt med tanke på den låga altituden.

Ja, dessa moln... vi har dem hängande över oss mer eller mindre permanent, nu... :angry:
Hoppas på några dagars ledighet från dem snart, så man kan ut och plåta lite -det finns ju lite att göra nu, med både Mars & Saturnus på "G".

Mvh, Roger.
Olle E

Post by Olle E »

Riktigt bra Mars bild! Alltid en fajt mot dessa f bannade moln, enda gången de är klart är när man inte har tid tycker jag.
Ska bli intressant att se kommande bilder när mars är ännu lite större i apparent diameter.
skafar65

Post by skafar65 »

Härlig Marsbild! Ger vibbar från 2003 då planeten stod väldigt nära.

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Väldigt bra med tanke på att Mars bara är 11" i diameter, hälften mot en optimal opposition.
Hur många bilder/s har du tagit?
Ändå är det nu man ska passa på att fotografera Mars tack vare att den står högt. I kommande oppositioner, lite drygt vartannat år, växer Mars i synlig diameter men sjunker i höjd så det verkar inte bli några bra tillfällen förrän i oktober 2020. Snacka om att man ska ha tålamod som planetfotograf :D
Härlig Marsbild! Ger vibbar från 2003 då planeten stod väldigt nära.
2003 var väl egentligen inte så bra för oss i Sverige just på grund av den dåliga höjden jämfört med 2005.

/*Peter R
Oortcloud

Post by Oortcloud »

Tack så mycket alla!

Altituden var ganska låg som sagt så det kan ju kanske bli bättre när molnen håller sig borta och vi kommer lite närmare Mars. Vad skall jag säga om seeingen? Jag vet inte helt enkelt. Jag brukar kunna jämföra bra seeing med dålig genom att se hur svårt det är att få fokus samt hur hög förstoring jag kan använda. Men det kräver att jag kört objektet några gånger. Nu var det första gången. Det var inga problem med fokuseringen, däremot är väldigt många enskilda bildrutor jätte dåliga. Jag vet helt enkelt inte hur jag skall bedöma seeingen så att någon annan vet vad jag menar. Just nu pendlar det kanske mellan dålig, medel och bra. För det aktuella tillfället var det väl bra under några sekunder i alla fall. Direkt efter första tagningen var det moln nästan överallt. Kunde dock se Mars ytterligare en stund genom molnen men det var inget vidare.

Martin
Lars L

Post by Lars L »

Tror vi var ute nästan samtidigt - skulle ta en paus men sedan fick jag låna en Flea från mina släktingar i U.S.A. TISen köpte de, då de tyckte Flean var för komplicerad och gick för varm. Har tänkt vänta till senare med ett köp, men testade på Mars vid relativt god seeing. Kanske publicerar bilden på hemsidan, men har redan en Marsbild där. Nu får det i alla fall bli en paus!

Mvh Lars L
skafar65

Post by skafar65 »

2003 var väl egentligen inte så bra för oss i Sverige just på grund av den dåliga höjden jämfört med 2005.
För min del så lyckades jag ta min bästa Marsbild 2003 :) http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... 15&More2=1

Mvh //Micke
Lars L

Post by Lars L »

Ja, så var det då - inte speciellt rättvist att jämföra med dagens bilder. Den översta är helt o.k.

Mvh Lars L
utas

Post by utas »

Micke, håller med Lars!
Den översta är riktigt fin. :good:

Mvh, Roger.
Peter R

Post by Peter R »

För min del så lyckades jag ta min bästa Marsbild 2003 http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... 15&More2=1
Micke, den översta bilden är finfin och du skriver själv att den är från 2005-10-19 :D
Men det kanske inte är den du syftar på!

/*Peter R

Return to “Bilder”