NGC 2403 - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze

NGC 2403 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2403
Exponering:
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: Celestron 9,25
Kamera: Atik 383
Kommentar: NGC 2403 är en av våra närmaste galaxer - 8 miljoner ljusår bort - och ligger i M81-gruppen men fotas nästan aldrig. Hittade faktiskt inte en enda bild i galleriet på den så jag tyckte det var läge för ett skott.

Det blåste riktigt ordentligt natten när jag tog bilderna så det blev en del subbar kasserade och lite blaffiga stjärnor, men den här vintern får man vara glad att man fick en klar natt.

Lum 42x4 min Bin 1
R 19x4 min Bin 2
G 22x4 min Bin 2
B 26x4 min Bin 2

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grinde
spamtest: JA

Re: NGC 2403 - Lars Zetterlund

Post by Grinde »

Fin upplösning med tanke på hård vind, vid den brännvidden lär det hända en hel del när en vindpust får tag i tuben!
Vad har du för åsikter om binning för färgkanalerna? Hur väger fördelarna mot nackdelarna vid din brännvidd? Gillade din lugna färgsättning också, kändes väldigt naturlig

Mvh Jonas
Lars L
spamtest: JA

Post by Lars L »

Svarar på rätt ställe bilden förtjänar uppmärksamhet!

Kul att du fortsätter att ta bilder på ovanliga objekt, fin bild på NGC 2403.
När får vi se bilder tagna med Dräparteleskopet?
Timo

Post by Timo »

Fint och mjukt bildbehandlad Lars, det gillas :good:
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze

Post by Lazze »

Tack för kommentarerna!

Jonas,
Till att börja med får jag säga att jag inte har nog mycket erfarenhet av att binna för att ge ett riktigt bra svar, men ett par funderingar har jag i alla fall.
Nu är den här bilden bara tagen med 1500 mm brännvidd eftersom jag hade reduceraren på, men samtidigt är den ganska beskuren eftersom jag inte passade galaxen rätt mellan de 2 delfotograferingar jag gjorde den natten, så synfältet kanske motsvarar 2000 mm.

Av allt jag läst är det fördelaktigt att binna vid längre brännvidder eftersom man ändå är översamplad, men när man har stora stjärnor med och förstorar upp RGB-bilderna till samma format som lumbilden så tycker jag att yttre delen ser fyrkantig ut. Det brukar man få vid undersampling, men så är inte fallet här. Jag har inte lagt märke till fenomenet när jag provat med kortare brännvider.
Det går ju garanterat att fixa i processningen, men det tangerar vad jag vill göra vid en bildbehandling.

Sen sparar man ju absolut inte inte in en faktor 4 av exponeringstiden som man skulle kunna tro, men hur mycket man spar reellt vet jag inte.
Det har nog du mer erfarenhet av?

Lars,
Dräparn vägrar att sätta sig i sadeln förrän det kommer en montering värdig nog att bära den, och det händer nog inte förrän (typiskt nog) till våren. Mer seriöst har jag provat den på CGE:n med blandat resultat, men det är mer än lovligt känsligt.

Timo,
Jo, jag brukar ta det lite försiktigt när jag bildbehandlar. du vet det där svenska "lagom" ;)

/Lasse

Return to “Bilder”