Här nedan följer en liten "berättelse" hur det gick till när vi fick se NGC 2976.
Vi gick igenom en stor mängd objekt under kvällen/natten, bland det första vi tittade på var M 81 och M 82. Relativt snabbt under kvällen så blev det väldigt dålig bild och vi började felsöka. Det visade sig att sekundären hade frostat igen men det avhjälptes lätt med en hårfön. När vi senare under kvällen skulle titta på M 81 och M 82 igen och han riktat teleskopet och hittat vad han trodde var M 81 sa han att den såg väldigt ljussvag ut mot vad den gjort tidigare under kvällen. Jag såg också att det var ljussvagare och jag la märket till en annorlunda form/struktur/storlek mot M 81 och en stjärna vid utkanten vid mitten av galaxen jag inte tyckte mig minnas från M 81. Jag trodde här att det måste vara någon annan galax vi tittar på än M 81. Vi kollade speglarna och okularen men ingen frost eller imma. Sedan började vi leta runt efter M 82 som precis ska rymmas inom samma bildfält med okularet vi använde men utan någon större framgång. Här kände vi oss så gott som helt säkra på att vi hade ett annat objekt i synfältet så jag började svinga runt teleskopet lite lätt i närheten. Efter en halvminut till någon minuts letande fann jag sedan M 81 och M 82. Det var enkelt att hitta tillbaka till den okända galaxen och jag pendlade fram och tillbaka och han lokaliserade vart det var i sökaren. Spända gick vi in för att värma oss en stund och började leta bland stjärnkartor vad det var för någon galax vi kan ha sett. Efter lite datastrul kom vi fram till att det var NGC 2976 vi tittat på. Det var en riktigt mäktig syn trotts urusel seeing med riktigt dålig transparens.
NGC 2976 har en magnitud på 10.20 och en storlek på 4 bågminuter och 54 bågsekunder.
Idag när jag tittade igen på bilder och vart den låg exakt i stellarium mindres jag att jag sett den förut någonstanns. Då kom jag på att jag fått med ett flertal galaxer när jag fotade M 81 och M 82 med 200mm objektivet i våras. Jag hade tom då gjort en bild där den var utklippt.

Gott Nytt år alla! Å må vädergudarna vara med oss