Hej.
Satsade på lite deepsky & att splitta lite dubbelstjärnor med 5" reflektorn under kvällen. Kändes som om luften var ganska stabil och seeingen ganska så ok trots att man som vanligt dras med ljusföroreningar till f-rbannelse...
Här är de dubbelstjärnor jag kikade på:
-Eta Cas. Den trevligaste dubbelstjärnan för kvällen! Minstingen, dvärgen Eta Cas B, syntes väldigt distinkt i lite orange nyans. Efter att ha läst lite om detta system på Wikipedia slår mitt hjärta extra hårt för dessa stjärnor! Nykomling på favvo-listan och skall definitivt återbesökas nästa obs-pass. Separation enligt webben; 13"
-Psi Piscium. Lätt att splitta, 30" sep enligt någon sida jag tittade på.
-Zeta Piscium. Även denna lätt. Sep från sin följeslagare med 23"
-Lambda Ari. Lättaste för kvällen, sep 37.4" enligt internet.
-30 Arietis
sedan blev det tuffare...
-Gamma Arietis. Denna var nätt och jämnt urskiljbar med 5-tummaren. Med lite god vilja och en gnutta jäklar anamma så kunde man ana något, men ingen uppenbar separation. Enligt webben, sep 7.8" från sin följeslagare
-Sedan kvällens svåraste; Almach. Här hade jag väldiga problem att urskilja något överhuvudtaget. Möjligtvis kunde man skönja en endaste sammanslagen lite utdragen form av en stjärna. Den har större sep.vinkel än Gamma Arietis har jag förstått, 9,7". Förmodar att den ökade svårhetsgraden beror på Almachs starkare magnitud?
Bland DSO lade jag ikväll M31, M32, M33, M34, M74 och M110 i säcken. Försökte med några ljussvaga nebulosor men det var bara att glömma. Har alltid haft svårt för nebulosor annat än klassikerna!
Så till sist en fråga; vad har vi glada amatörer för hjälpmedel att mäta separeringen (och kanske positionsvinklar?) hos dubbelstjärnor? Enklast genom foto? Vet ju att där finns okular med laseretsade mätmarkeringar men de borde väl ha sina begränsningar på de med minst sep.vinkel?
Ha det!
Dubbelstjärnor den 30/12
- Kroppefjäll
- spamtest: JA
Dubbelstjärnor den 30/12
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
Gamma Leonis ( Algeiba ) är en trevlig och vacker dubbel som börjar stå fint till nu. Fin färgkontrast, gul-orange, sep 4,3" som jag med vid marginal upplöser i min 80ED refraktor i 160X. Gör ett försök!
/Magnus
Gamma Leonis ( Algeiba ) är en trevlig och vacker dubbel som börjar stå fint till nu. Fin färgkontrast, gul-orange, sep 4,3" som jag med vid marginal upplöser i min 80ED refraktor i 160X. Gör ett försök!
/Magnus
- Kroppefjäll
Re: Dubbelstjärnor den 30/12
Tjena, nej, det borde inte vara några problem tycker jag heller. Funderade dock i går kväll efter inlägget på om det kunde ha varit rök från villaskortstenarna i området som ändå lämnade lite spår just över denna delen. Om inte annat så kanske ljusföroreningarna spelat in.
Tack för tips. Ska ta mig till riktigt mörk himmel (vilket det ju finns gott om här i Dalsland) och testa igen.
Tack för tips. Ska ta mig till riktigt mörk himmel (vilket det ju finns gott om här i Dalsland) och testa igen.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
Kul med en rapport om dubbelstjärnor!
En väldigt avgörande faktor är hur god seeing man har vid obs-tillfället, det är samma sak som om man vill observera t.ex. Mars. Vissa tillfällen ser man nästan inga detaljer alls, vid andra tillfällen många detaljer.
Oftast innebär god transparens (som ger bra gränsmagnitud) att seeingen (och därmed upplösningsförmågan) är medioker. Så testa gärna en halvdisig kväll, eller ännu hellre tidig morgon - då brukar seeingen vara bäst, och det är lättast att separera dubbelstjärnor.
Ljusföroreningar är i sig inget som försämrar seeingen, däremot bör man förstås helst se till att man inte befinner sig nära uppvärmda hus. Balkongen är inget bra ställe om man vill få bra upplösning, däremot kan man få bra gränsmagnitud även från balkongen.
Dubbelstjärnor kan med mycket goda och exakta resultat mätas fotografiskt, i synnerhet par som inte är alltför täta. Googla gärna på "double stars"+CCD så hittar du ett flertal artiklar i ämnet.
mvh
Hans Bengtsson
En väldigt avgörande faktor är hur god seeing man har vid obs-tillfället, det är samma sak som om man vill observera t.ex. Mars. Vissa tillfällen ser man nästan inga detaljer alls, vid andra tillfällen många detaljer.
Oftast innebär god transparens (som ger bra gränsmagnitud) att seeingen (och därmed upplösningsförmågan) är medioker. Så testa gärna en halvdisig kväll, eller ännu hellre tidig morgon - då brukar seeingen vara bäst, och det är lättast att separera dubbelstjärnor.
Ljusföroreningar är i sig inget som försämrar seeingen, däremot bör man förstås helst se till att man inte befinner sig nära uppvärmda hus. Balkongen är inget bra ställe om man vill få bra upplösning, däremot kan man få bra gränsmagnitud även från balkongen.
Dubbelstjärnor kan med mycket goda och exakta resultat mätas fotografiskt, i synnerhet par som inte är alltför täta. Googla gärna på "double stars"+CCD så hittar du ett flertal artiklar i ämnet.
mvh
Hans Bengtsson
Jag observerar ganska ofta från min balkong med uppvärmda hus runtom. Trots detta har jag sett "e" och "f" stjärnorna i Trapetset stadigt och bra i min 8" f/6 Newt. Liksom stadig och fin sep. av eta Gem (Prophus) t.ex. Håller med dej att uppvärmda hus nära obsplatsen borde störa vad gäller upplösningen. Tydligen är det inte alltid så.....Öppnar däremot frugan balkongdörren för att fråga vad jag tittar på blurrar allting till sej å det vådligaste!
Gott Nytt,
Magnus
Gott Nytt,
Magnus
- Kroppefjäll
Kan det här vara någonting då, på tal om att mäta dubbelstjärnor? Allt man tycks behöva är lite kartong, en sax och en miniräknare. Funkar detta eller skämtar någon aprillo?
http://www.nyskies.org/articles/pazmino/diffmic.htm
Någon som har testat? Onekligen intressant om man skulle kunna tillföra ännu en dimension till sitt observerande!
Gott Nytt Astro-år hobbykollegor!
http://www.nyskies.org/articles/pazmino/diffmic.htm
Någon som har testat? Onekligen intressant om man skulle kunna tillföra ännu en dimension till sitt observerande!
Gott Nytt Astro-år hobbykollegor!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
COBS signatur MANad
För att uppskatta positionsvinkeln kan man använda stjärnor i närheten och försöka hitta såna som ligger i siktlinjen. Om man inte hittar nån som ligger exakt i linje med dubbelstjärnan kan man försöka hitta 2 som ligger nära och där siktlinjen passerar emellan och bedömma t.ex om siklinjen passerar halvvägs mellan dem eller 1/3 av avståndet från den ena och 2/3 från den andra. Sen kan man med ett planetarieprogram mäta positionsvinkeln mellan stjärnorna man såg. I t.ex. Cartes du Ciel får man fram PA genom att först klicka på den första stjärnan och sedan Alt+klicka på den andra. Med denna metod kan man vanligtvis få en noggrannhet inom 5 grader.Kroppefjäll wrote:Hej.
Så till sist en fråga; vad har vi glada amatörer för hjälpmedel att mäta separeringen (och kanske positionsvinklar?) hos dubbelstjärnor? Enklast genom foto? Vet ju att där finns okular med laseretsade mätmarkeringar men de borde väl ha sina begränsningar på de med minst sep.vinkel?
Det går lika bra att sikta "bakåt", alltså från den svagare till den starkare komponenten om det finns en bättre siktstjärna åt det hållet. Bara man tänker på att mäta från siktstjärnan till dubbelstjärnan i det fallet, eller lägga till/dra ifrån 180º.
Positionsvinkeln mäts moturs med 0º kl. 12 (norr), 90º kl. 9, 180º kl. 6 och 270º kl. 3.
Thomas Karlsson