M33 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M33 - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33
Exponering: LRGB 300min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Jag kunde inte låta bli! Trots en intressedipp från min sida den sista tiden så kunde jag inte låta bli igår. Vilken natt! Den svaga vinden gjorde att den värsta fukten och dimman höll sig borta. Nytt exponeringsrekord för min del. Hela 5 timmar, eller om man ska räkna som \\\\\\\"filterkillarna\\\\\\\" gör hela 20 timmar! Exponeringstiden gav verkligen effekt, mycket röda partier finns i denna galax.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M33 - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Härligt med lite mumma för ögonen igen från Hyllinge ! :D

Exponeringstidens längd gör verkligen nytta det ser man .

Det enda man kan klaga lite på är att galaxens centrum känns lite överexponerad samt den känns aningen översuturerad. Men det är bagateller på en förövrigt kanon bild .

Nu blev man sugen på att dra en runda igen på min gamla m33 med ha filtret på den för att få fram de röda delarna bättre :D

Bengt
Perran

Post by Perran »

Tjusigt värre!
Imponerande expo-tid!
5 timmar.....har du en fin himmel, lite ljusföroreningar?

Vänligen
/Perran
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Mste vara Svenskt exponeringsrekord? Och det gav resultat med. Tycker galaxen är jättefin med fina detaljer och du har fångat de röda nebulosorna i galaxen bra med.
skafar65

Post by skafar65 »

Tack ska ni ha!

He He, bra himmel! Nej du, jag bor 300 meter från NV Skånes största köpcentra. Helsingborg i söder och "vänliga" grannar gör allt för lysa upp tillvaron för mig. IDAS filter är min räddning.

//Micke
Perran

Post by Perran »

Ok,
Imponerande bild!
Det låter ju som min himmel där observatoriet ska vara, Stockholm 30km bort i söder och flera småstäder runt omkring. Då borde kanske även jag kunna ta lite längre expos utan h-alfa filtret?....spännande.

Vänligen
/P-M
skafar65 wrote:Tack ska ni ha!

He He, bra himmel! Nej du, jag bor 300 meter från NV Skånes största köpcentra. Helsingborg i söder och "vänliga" grannar gör allt för lysa upp tillvaron för mig. IDAS filter är min räddning.

//Micke
Terje

Post by Terje »

Tjusig bild och som jag alltid säger det skadar aldrig med massor av exponeringstid, antagligen sveriges hittills bästa M33 bild
Bengt

Post by Bengt »

Man blir lite nyfiken på ett framtida köp av ett idas filter.

Hur är det med de där optiska sakerna som du hade problem med innan när du använde ditt idas på din Meade . Funkar filtret bättre ihop med denna lilla tub Micke?

Ljusföroreningarna är märkbara även här trots jag har mycket bättre natthimmel det gör det allt svårare att få fina färger. Natthimmeln har tendens att bli brunaktig .

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Jag har kommit fram till att ju närmre chippet filtret sitter ju mindre blir problemen med stoppljus effekter. Vi har ju även konstaterat att dessa effekter även kommer utan filter men IDAS har en tendens att förstärka detta om man monterar det lite längre "fram" i kedjan.

Nu sitter mitt filter direkt på kameran och fungerar som synes ganska bra. Jag har fortfarande inte gjort någon test med/ utan filter. Skulle vara kul att se resultatet av det på låt säga en halvtimme på vardera. Men sådant "snor" ju värdefull exponeringstid :)

Ha det gott! //Micke

Ps ny version med lite mindre saturerade färger ligger nu uppe :D Ds
Bengt

Post by Bengt »

Ser lite bättre ut med suturationen nu på min skärm. Som Terje säger Bästa m33 än så länge. Min såg ut att ha fått albinosjukan i jämförelse så jag öka lite min suturation istället :D

Frågan är vad man ska satsa på i inköp nästa gång .

Det man borde investera i också förutom idas är en riktig flattener till wocen .Jag stör mig på hörnen med vår reduserare . Tycker det är rena skämtet att kalla woc reduserare även för flattener. Frågan är vad man ska kompletera med .

Bengt
Terje

Post by Terje »

Tja en 10" RC är väl ett bra komplement för de lite mindre objekten för dig Bengt, du kan ju skylla på 40års kris nu så det borde ju funka :) Skafar behöver ju något att byta ut sin soptunna mot :)

Return to “Bilder”