Astronostalgi

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Starsoft

Astronostalgi

Post by Starsoft »

Hej
Herrarna får skapa en nostalgi tråd istället för att sväva ut i denna tråd om " good old days"
Hoppar på Bengts förslag om en nostalgitråd, tycker det passar bra när man tar fram julglöggen och funderar framför brasan.

Själv hade jag en första kort karriär inom astrohobbyn i början på 70-talet, köpte en 50mm refraktor med bildvändande prisma från Hobbex som faktiskt var riktigt bra, tyvärr har jag den inte kvar. Tittade på planeterna som jag kunde hitta, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus, hittade så vitt jag kan minnas inte ens orionnebulosan. Köpte böcker om astronomi och teleskopbyggande, intresset varade i ca ett par år sedan hamnade intresset i dvala tills att internet och de nya kamerorna gjorde att jag fick upp intresset för hobbyn igen.

Finns det andra mer spännande historier?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Re: Astronostalgi

Post by Bengt »

Minns när man i början av på 80 talet ringde SAAF telefonsvarare som pratade upp månadens händelser.Man satt med penna och papper i högsta hugg med luren i örat, minns ni det?
Man satt och drömde och bläddrade i teleskop kataloger med snygga tjejor i alla vinklar i från tex celestron.
Marknadsföringen har minst sagt ändrats inom branschen.Kanske är inte dagens amatörer lika lättlurade. :D
Hobbex teleskopen blev för många första "riktiga" teleskopet. 0.96 okular var det man letade efter att köpa:-) ofta såg man inte ett smack genom de eftersom bilden såg ut som att titta igenom ett kalejdoskop:-) Man hade noll koll på förstoring och brännvidd :D
Det har blivit enklare med internet bedriva denna hobby.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Jag blir osäker nu, kanske var det inte ett Hobbex-teleskop jag hade, det hade i alla fall inte utbytbara okular, hade Clas ohlsson teleskop på den tiden?

Anders
Bengt

Post by Bengt »

Jo vad jag minns hade Claes Ohlsson 60 refraktorer på träben i sitt sortiment.

Bengt
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

Det teleskop som Anders H köpte var möjligen detsamma som jag skaffade 1969. Minns inte om det var Hobbex eller Clas Ohlsson men postorder var det. Refraktor med 5 cm objektiv, fast okular och bordsstativ. Förstoringen var 40x eller 45x eller 50x, kan minnesvägen inte säkert separera förstoringen från priset som var antingen 40 kr eller 45 kr eller 50 kr. Inte alldeles dåligt teleskop, hur konstigt det än kan låta! Jag nådde den gränsmagnitud av 10.5 som en 5 cm refraktor borde ha enligt Norton's Star Atlas. Var faktiskt nere och nosade på magnitud 11.0 ibland, under mörk småländsk himmel. Mina första variabelobservationer gjorde jag med detta teleskop.

SAAF:s telefonsvarare, som Bengt nämner, ligger mycket närmare i tiden. Det började med att jag insåg att jag ofta hade tillgång till senaste info om kometer och novor och annat som väldigt få andra amatörastronomer i landet kände till. Internet fanns ännu inte, åtminstone inte i den form vi känner idag. Men från tidskriften The Astronomer i England fick jag "elektroniska cirkulär" till min dator när något spännande hände. Och de senaste IAU-cirkulären i original kunde jag hämta genom att logga in mig på Lunds observatoriums dator. Dessutom hände det ibland att jag ringde till Guy Hurst i England (som hade regelbunden kontakt med Brian Marsden på IAU) för det allra senaste.

Emellanåt kom det ljusa kometer, det känns som om det hände betydligt oftare då än nu. I början fanns då enbart banelementen, inga förutsagda positioner. Men jag hade skrivit ett basic-program som beräknade positionerna utifrån banelementen, så därför kunde jag fixa bra positionsdata redan innan sådana blev mera allmänt tillgängliga.

Idén föddes då i mitt huvud att jag skulle skaffa ett andra telefonnummer och en telefonsvarare där jag kunde tala in 3 minuter "Astronomiska nyheter". Omnämnde detta på SAAF:s astrobas. Någon snappade upp saken, och efter ett antal dagar började det ringa och ringa och ringa. Det visade sig att numret publicerats i tidningen Ny Teknik. Sedan kom det i Forskning och Framsteg och notiser fanns även i Expressen och Aftonbladet, och inte minst en tidningskoncern av landsortstidningar uppmärksammade saken. GAK hade en förlängd arm på GT, och under ett tag fanns numret dagligen längst upp på tidningens sistasida. Jag tror dock att allra största ökningen inträffade efter en publicering i Land, som är en av de tidningar i landet som har allra störst upplaga.

Med denna helt och hållet oförutsedda publicitet är det inte så konstigt att det ringde mycket. På telefonsvararen kunde jag se antalet samtal som kommit in, och ibland var det närmast osannolika siffror. Även mitt i natten hände det ofta att en ny uppringning påbörjades så snart den gamla 3-minuters-intalningen hade avlyssnats. Telefonsvararen gick periodvis nästan konstant dygnet runt.

Långt ifrån alla visste att det handlade om astronomi, många trodde att de skulle få "dagens horoskop", och det var nog en av anledningarna till uppringningsfrekvensen. De intalade meddelandena varierade alltifrån "Jag förstod ingenting men tack ändå" till "Här är gårdagskvällens fotoelektriska mätningar av ..."

Efter något år kom verkligheten (läs: internet) ifatt, och många amatörastronomer kunde snabbt och effektivt skaffa samma info via sina datorer. Jag överlät då verksamheten (som kostade mig åtskilliga tusenlappar per år) till SAAF och Slottsskogsobservatoriet, men det blev väl inte riktigt samma frekvens på inspelningarna, och det blev ockå mera allmänna rapporter om vad som skullle hända på himlen, inte färska data för de senaste kometerna eller den senaste novan.

Detta var mitt lilla bidrag till tråden, i all hast här och nu.

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:GAK hade en förlängd arm på GT
Även G-P gillade amatörastronomi på den tiden. Jag växte upp med Göteborgs-Posten vid frukostbordet (trots att jag inte bodde i Göteborg) och kunde därför i början av 1980-talet följa Robert Malmströms artiklar. Han skrev ofta och avancerat om amatörastronomi i tidningen. Det kunde vara sökarkartor för kometer typ IRAS-Araki-Alcock (jag kan minnas fel, men jag tror det var den kometen) och asteroider komplett med fototips osv. Det var en väldigt avancerad nivå på hans artiklar jämfört med vad som står om himmelsfenomen i dagens dagstidningar.

G-P tog förresten in en artikel jag skickade in på vinst och förlust om en månförmörkelse, kan ha varit 1982 eller nåt - de tryckte den rakt av och skickade pengar, jag var i sjunde himlen!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Ja, GP:s mycket goda astronomiska kvalitet på den tiden hade sin främsta orsak i två personer: Robert Malmström (bosatt i Tyskland sedan länge, ni möter honom ofta på Astronomiguiden) och Allan Fredriksson. Robert var och är aktiv amatörastronom och då frilansare på tidningen, och Allan (signatur Alfred) var den mycket astronomiskt intresserade vetenskaplige redaktören. Samarbetet mellan GAK och Allan var rätt intensivt, jag minns inte om han formellt var medlem av GAK men han fick förstås alltid månadstidskriften Aurora och hämtade ofta inspiration från den när han skrev sina artiklar. ibland kunde därför innehållet i Aurora få en långt större spridning än vi hade kunnat förutse. Jag minns speciellt när jag hade skrivit om månregnbågar i Aurora, och en vecka senare fick hem en jättepack med brev som Allan hade fått från läsekretsen i detta ämne! Vid några tillfällen gjorde jag också sökkartor för kometer som sedan kom in i tidningen, och det var kul att få betalt för saker som man annars gjorde helt ideellt.

Från Roberts verksamhet på GP kommer jag särskilt ihåg ett helt uppslag om Perseiderna där våra planerade observationsstationer fanns prydligt utprickade på en karta, där projektet beskrevs ingående, inklusive bilder där bl.a. Ivar Hamberg och jag poserade med en kamera med roterande slutare som skulle användas. Man fick onekligen intrycket av en påkostad vetenskaplig expedition! Vi har i dags- eller kvällspressen sedan dess inte sett något som kommer i närheten av den seriösa astronomiska bevakning som GP då hade ...

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes

Post by Timaoes »

Ah, det här var ju en tråd helt i min smak :-). Det är ju synd och skam bara att jag inte har något amatörnostalgi att bidra med. Jag tog mina första stapplande steg in amatörastronomin för ganska precis tre år sedan, och det duger kanske inte riktigt i sammanhanget. Fast när jag tänker efter har nog bakgrunden till mitt första teleskop, en EQ-moterad 4,5" SW, ett visst skimmer över sig, så jag bidrar med den.

Jag har varit astronomiintresserad så länge jag kan minnas, men det var först för tre år sedan som jag tittade igenom ett teleskop. Och allting började med att jag skulle visa månen för min dotter som då var fem år. Jag hade en gammal fältkikare liggande och vi spanade ut genom vardagsrumsfönstret. Nu visade det sig tämligen omgående att tösen inte orkade hålla kikaren stilla, så hon såg ju knappt någon måne. Hon tjurade lite över detta, varmed jag på stående fot lovande henne ett teleskop. Sagt och gjort så gick vi över till datorn och Googlade snart fram Rymdbutiken. Fem minuter senare hade vi hittad vad vi sökte. När väl teleskopet avhämtats så fick ju förstås dottern titta på månen (och Plejaderna vill jag minnas). Att jag själv skulle trilla dit så duktigt var liksom inte planerat. Köpte mitt andra teleskop två månader senare, och mitt tredje på årsdagen av det första. :-)

Och med denna historia vill jag bara säga att jag är grymt intresserad av era berättelser, både yrkesmässigt och som amatör, så fortsätt posta.

/Johan
Kroppefjäll

Post by Kroppefjäll »

Bengt wrote:Minns när man i början av på 80 talet ringde SAAF telefonsvarare som pratade upp månadens händelser.Man satt med penna och papper i högsta hugg med luren i örat, minns ni det?
Man satt och drömde och bläddrade i teleskop kataloger med snygga tjejor i alla vinklar i från tex celestron.
Marknadsföringen har minst sagt ändrats inom branschen.Kanske är inte dagens amatörer lika lättlurade. :D
Hobbex teleskopen blev för många första "riktiga" teleskopet. 0.96 okular var det man letade efter att köpa:-) ofta såg man inte ett smack genom de eftersom bilden såg ut som att titta igenom ett kalejdoskop:-) Man hade noll koll på förstoring och brännvidd :D
Det har blivit enklare med internet bedriva denna hobby.

Bengt
Visst minns man denna telefonsvarare! Kul tråd! Om jag inte helt missminner mig så kom det även information i A4-format (från någon sektion i SAAF, var det månne "Deep sky"?), ihopvikt till A6, allt nedknackat på en hederlig skrivmaskin. "TeleMed" är ett namn som dyker upp i sammanhanget men ej helt klar över om detta kanske var något annat som möjligen någon teleskopförsäljare erbjöd i nyhetsbrev... det är lite luddigt så långt tillbaka. Clas Ohlssons utbud på teleskop som nämns i annat inlägg i samma tråd är dock väldigt klart! Startade också lätt med deras 5 cm refraktor, men suktade snart efter den andra modellen de hade... kan det ha varit en 4,5" reflektor på ekvatoriellt stativ? Ett telskop med 20 cm apertur var dock drömmen strax innan tonåren i början på 80-talet, kommer ihåg jag hade gjort och klippt ut en enkel pappersmall på denna spegel eller lins - inspirerad av SAAFs teleskopbyggarsektion. Kan kan ledaren för denna avdelning ha hetat Nils-Olof Carlin? Namnet är fastetsat i minnet i något SAAF sammanhang!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Post by Kroppefjäll »

Hans Bengtsson wrote: Emellanåt kom det ljusa kometer, det känns som om det hände betydligt oftare då än nu. I början fanns då enbart banelementen, inga förutsagda positioner. Men jag hade skrivit ett basic-program som beräknade positionerna utifrån banelementen, så därför kunde jag fixa bra positionsdata redan innan sådana blev mera allmänt tillgängliga.

Minns även att tidningen ASTRO ("Telescopium" idag) publicerade olika basic-program man själv kunde knacka in om man nu var en lycklig datorägare. Det var man ju inte, men den totala glädjen infann sig när klasskamratens mor skaffat honom en dator (runt 1984 +/- något år) och vi försökte frenetiskt att lägga in ett av dessa program som skulle beräkna solens upp- och nedgång. Det sket sig totalt. Förmodligen på grund av att den inte ens accepterade Basic kan man tänka nu i efterhand. Sinclair 48 hette den i alla fall, och fram till dags dato har jag inte en aning om vad det var för datortyp.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Robert var och är aktiv amatörastronom
Jag minns honom från min förra period som amatörastronom (första hälften av 1980-talet) som grymt kunnig i fototekniska sammanhang. Han skrev oerhört initierat och lärorikt om den fotografiska processen i artikelformat (Scanam bör det väl ha varit) och i bokform, jag har fortfarande någonstans hans lärobok i astrofoto. Dessutom gjorde han coola obsar, till exempel objektivprismespektroskopi och hade den där do it yourself-attityden som är så sympatisk i amatörsammanhang (tänker tex på hans kameravridare, ett snyggt exempel på good enough engineering). En detalj i sammanhanget är att jag minns att han hade stora delar av Hasselblads objektivserie i sin arsenal, bland annat deras 30mm och 500mm.

Och apropå er meteorexpedition: den eller någon liknande sponsrades med Tri-X av Kodak har jag sett någonstans.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

wilt

Post by wilt »

Kroppefjäll wrote: inspirerad av SAAFs teleskopbyggarsektion. Kan kan ledaren för denna avdelning ha hetat Nils-Olof Carlin? Namnet är fastetsat i minnet i något SAAF sammanhang!
Sven O Rehnlund var teleskopsektionens ledare, jag minns hans medlemsblad om spegelslipning, beräkning av refraktorobjektiv, hjälp med anskaffning av glasämnen osv.

Bland annat hade han en snygg lösning på vad man skulle kunna kalla okularproblemet. Det här var ju en tid då okularmarknaden såg helt annorlunda ut än idag, och vidvinkliga okular var svåra att få tag på i Sverige. (Man skulle kunna skriva okularens teknikhistoria ...) Hans idé var helt enkelt att man slaktade en fältkikare och använde kikarens bägge objektiv i en okularkonstruktion.

/Gustav

Kroppefjäll

Post by Kroppefjäll »

wilt wrote:
Kroppefjäll wrote: inspirerad av SAAFs teleskopbyggarsektion. Kan kan ledaren för denna avdelning ha hetat Nils-Olof Carlin? Namnet är fastetsat i minnet i något SAAF sammanhang!
Sven O Rehnlund var teleskopsektionens ledare, jag minns hans medlemsblad om spegelslipning, beräkning av refraktorobjektiv, hjälp med anskaffning av glasämnen osv.

Bland annat hade han en snygg lösning på vad man skulle kunna kalla okularproblemet. Det här var ju en tid då okularmarknaden såg helt annorlunda ut än idag, och vidvinkliga okular var svåra att få tag på i Sverige. (Man skulle kunna skriva okularens teknikhistoria ...) Hans idé var helt enkelt att man slaktade en fältkikare och använde kikarens bägge objektiv i en okularkonstruktion.

/Gustav
Stämmer Rehnlund var det!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Post by timokarhula »

Jag läste med stor spänning i Sky&Telescopes augustinummer 1982 om den nyupptäckta kometen Austin (1982g). Den hade "nyligen" (2 månader innan) upptäckts från Nya Zeeland och var på väg norr om solen, och därmed bli väl synlig från norra Europa. Kometens koordinater var bara ungefärliga (flera grader fel) men redan samma kväll den 15 augusti fann jag komet Austin med 7x50-kikare lågt över norra horisonten. Skickade in min observation till S&T (med snigelpost förstås) och döm om min förvåning när jag sedan läste om min kometobservation i novembernumret! Jag hade tydligen gjort den tredje tidigaste observationen av kometen från norra hemisfären, efter John E. Bortle och Dennis Cassia som hade obsat komet Austin från Stellafane konferensen i Springfield, Vermont, tidigare samma dygn. S&T hade benämnt mig som "V. Karhula". De måste ha missförstått mig och trott att jag hette Virsbo i förnamn! Rolig och spännande läsning för en 17-åring.

Hans Bengtssons telefonsvarare minns jag mycket väl. Min första intalade observation gällde komet Skorichenko-George (1989e1) från mars 1990. Existensen av supernovan 1993J i M81 fick jag först veta i telefonsvararen och det meddelandet hade Erik Andersson i GAK läst in.

/Timo K
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Kometer, mitt eget astronomiintresse kan ha triggats av att en äldre farbror i granngården i slutet på sextiotalet berättade om Halleys komet, jag minns inte exakt men förmodligen hade han sett passagen 1910 och han beklagade att han inte skulle kunna se nästa passage 1986. Väntade gjorde jag och när väl den hypade passagen kom 1986 hade grannen hade mycket riktigt lämnat jordelivet. Själv så kan jag inte minnas att jag såg kometen över huvud taget, men astronomi var heller inget stort intresse för mig vid den tiden.

När det gäller teleskopen på Clas Ohlsson så dreglade jag över refraktorn och 4,5" newton teleskopet men ekonomin tillät aldrig dessa inveteringar, jag tror att dessa eller liknande teleskop senare såldes av Expert foto under namnet Lotus. Hans Bengtssons beskrivning av mitt lilla 50mm teleskop med 10mm okular på tre små kromade ben är helt enligt mina minnesbilder.

God Jul
Anders