Jag håller på att testa Maxim DL och har tagit lite bilder med min EOS550D. Mina flats tar jag med hjälp av en hemmasnickrad light box där jag har testat lite olika lamp-alternativ. Resultaten ser ut så här, första bilden visar en monokrom bild av min masterflat (50 bilder medianstackade), innan color conversion. Histogrammet visar upp tre prydliga pucklar.

Nästa bild visar min masterflat efter color conversion, även här tre pucklar i R, G och B.

De olika lampalternativen som testats ger ungefär likadana histogram med tre pucklar, förskjutna från varandra.
När jag tidigare använt iris för bildbehandling splittar jag masterflat i R, G och B-kanal och normaliserar ADU-värdet för respektive kanal till 5000. Därefter slår jag ihop kanalerna igen och vips så har jag ett ”enpuckels-histogram” med max kring ADU 5000. Detta verkar vara ett vedertaget sätt att hantera ”puckelförskjutningsproblemet”. Grejen är att jag egentligen inte fattar jag gör när jag utför denna åtgärd, vilket känns lite störande...
Nu till mina funderingar:

Med vänlig hälsning,
Tomas Wikander