M45 Plejaderna - Gunnar Wilhelmsson

Bilder från galleriet
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

M45 Plejaderna - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 8stx5min ISO800
Fotograf: Gunnar Wilhelmsson
Teleskop: Skywatcher 190MN Astrograph
Kamera: Canon 500D(omoddad)
Kommentar: Startar om min tråd här och nu för jag klantade till det och lyckades med konststycket att radera plejad-bilden i galleriet när jag skulle lägga upp en nyare version av den..

Hej. I går kväll begav jag mig för första gången ut till observatoriet vid Sandvreten för att kolla läget. Med mig i bagaget hade jag teleskopet. Här skulle fotas trots stormiga vindbyar. Lasse H som fanns på plats föreslog att jag skulle göra ett försök på Plejaderna och här komer det första resultatet efter många frustrerande nybörjardrag i spakarna på photoshop. Jag fick äntligen prova min nyinförskaffade guidekamera för första gången. Nu är det bara att vänta på en natt med mindre blåst. Av 24 bilder blåste 16 sönder, så det blev bara 8 halvdana kvar att göra nåt med.

Skratta åt mina stapplande steg i astrofotografering och bildbehandling här på astronet...Fortsättning lär följa. :geek:

Hälsningar
Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gunnar

Re: M45 Plejaderna - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ja här kommer bilden på plejaderna i ny version. Fick fram mycket mer struktur men jag tycker då att bakgrunden blev något för ljus i stället.

Hur fixar man till sådant i photoshop, (balansgången mörka ner bakgrunden men behålla ljusare strukturer) är det något jag missar i bildbehandlingen eller är det helt enkelt mina bilddata som ej räcker till :?: Jag har mest använt curves och levels när jag jobbat med bilden.

"Nybörjare på photoshop."

Hälsningar
Gunnar
Frazze

Post by Frazze »

För att mörka ner bakgrunden kan du i curves sätta kontrollpunkter där du vill låsa intensiteten och sedan justera ned det mörka.

Ungefär som den bifogade bilden
Curve
Curve
curve.jpg (34.72 KiB) Viewed 7846 times
Mvh
Daniel
glappkaeft

Post by glappkaeft »

För att kunna hitta en vettig "nollpunkt" så brukar jag försöka hitta en del av bakgrunden som helt saknar nebulositet och sedan se till att hålla pixlarna på den biten av bilden mellan 10-25 (samma värde på alla färgkanaler) beroende på vad jag vill uppnå samt tycke/smak. Ett högre värde brukar lyfta fram svagare strukturer. På detta sätt så får man också till en hyfsad färgbalanseringen av de mörkare delarna av bilden. Just i det här fallet är det nog svårt att hitta en sådan punkt på hela bilden nog har någon mån av nebulositet.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
gunnar

Post by gunnar »

Hej. Jag sitter och funderar på formen på dom ljusstarkare stjärnorna i min bild. Vad beror dom kilformiga utsrålningarna från stjärnorna på. Speciellt dom ljusstarkaste i övre tredjedelen av bilden. Kan jag ha för hårt åtsatta kollimeringsskruvar? Om man studerar det så sitter utstrålningarna likt tårtbitar ganska lika symetriskt placerade så som skruvarna är placerade. Är det någon som känner igen fenomenet?

Gunnar
Yayks

Post by Yayks »

Jupp känner igen tre kanterna, jag har samma på mitt ny inskaffade newton tub och sitter också och funderar.
Ganska troligt i mitt fall att kollimineringen inte är perfekt.
men det kan ju vara så att primärspegeln är stressad, i mittfall fick jag använda mutter tång för att få loss koliminerings skruvana ifrån fabrik och hårt ispända speglar kan få en del defekter har jag läst någonstans.
någon som har annan teori eller erfarenhet kring detta ?

MVH

Michael
Jonas

Post by Jonas »

Jag tror som ni att det är hårt stressad spegel som gett upphov till detta fenomen.
Men du har väl ingen belastning från kollimeringsskruvarna direkt på primären, eller hur? Jag brukar använda mig av regeln att primären ska ligga i sin cell med ett glapp som kan anas när men rör den men inte synas visuellt. (Det är "hårklyveri")-

Har du kollat sekundären? Samma sak gäller för denna. Den får inte vara stressad.

Hälsningar

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
gunnar

Post by gunnar »

Jag ska ta och kolla sekundärskruvarna också.
Yayks

Post by Yayks »

Jonas wrote:Jag tror som ni att det är hårt stressad spegel som gett upphov till detta fenomen.
Men du har väl ingen belastning från kollimeringsskruvarna direkt på primären, eller hur? Jag brukar använda mig av regeln att primären ska ligga i sin cell med ett glapp som kan anas när men rör den men inte synas visuellt. (Det är "hårklyveri")-

Har du kollat sekundären? Samma sak gäller för denna. Den får inte vara stressad.
Helt rätt kollimineringsskruvarna håller ju "cellen" enbart, fel av mig där.
Så det återstår själva hållarna och frågan är om detta rättar till sig om man låssar på dem eller om spegeln mins detta för all framtid.
Ett litet exempel bara för att kolla om vi snackar om samma fenomen, stjärnan är något ofokuserad.
Image
Freddan

Post by Freddan »

Släpp lite på låsskruvarna till kollimeringen. Jag drog mina lite för hårt här om dagen och fick hjärtformade stjärnor
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Du har ett bra utgångsläge för en riktigt fin bild här, lite justeringar behövs.

Du behöver justera färgbalansen, använd levels i Photoshop och justera kanal för kanal, lägg början på histogram kurvan på samma ställe för röd, grön, och blå. börja med detta.

M45 brukar må bra av DDP, vilket program stackar du med? Jag föreslår att du tankar ner en testversion (eller köp den, kostar inte en förmögenhet) av Nebulosity, detta program har bra DDP samt en bra funktion för färgbalans i bakgrunden. Du kan sedan växla mellan Neb och Photoshop under bildbehandlingens gång. Använder Neb väldigt mycket i kombination med Photoshop.

Jag tror det är lite dålig fokus i bilden från början, spikarna ser lite luddiga ut, inte mycket att göra något åt nu tyvärr.

Testa ovanstående och lägg upp bilden på nytt så vi kan titta på den igen.

/LG
gunnar

Post by gunnar »

Hej. Ahh.. :S går det att justera färgkanalerna var för sig!!!

Så jag övade lite mer med Photoshop men det är ganska svårt att få till bilden ändå tycker jag. Har i alla fall lagt upp en ny sista version av min bild på plejaderna. Den blev nog inte så mycket bättre. Men nu lämnar jag bilden åt sitt öde.

Lars-Gunnar! Jag sätter ihop stacken med Deep Sky Stacker. Jag laddade ner Nebulosity men har inte provat ut det ännu. Vad gör DDP funktionen för något?

Skratta gärna åt mina stapplande steg i astrofotografering och bildbehandling här på astronet...Fortsättning följer. :geek:

Gunnar
gunnar

Post by gunnar »

Hej,
En lite förbättrad behandling i PS av min blåa bild på plejaderna här är är den nya mindre blå bilden. Kanske är den ändå för blå? Ja definitivt :S Näe grön?

Gunnar

Return to “Bilder”