Meade alive and kicking!

Allmän diskussion om teleskop.
skafar65

Meade alive and kicking!

Post by skafar65 »

Meades Instruments håller på att introducera ett teleskop som kommer att ge dom mest avancerade funktionerna i star gazing till oss amatörastronomer, allt i en tilltalande och lättanvänt "paket!

Ställa upp och kalibrera ETX-LS teleskop är så enkelt som att öppna en dörr, bokstavligt talat. Den inbyggda Integrated Sensor-modulnr (ISM), som innehåller GPS och Nivå norr Technology (LNT) sensorer och Eclips CCD-kamera (högupplöst kamera med lågt brus), ETX-LS anpassar sig för optimal visning och beräknar tid, datum och plats, utvärderat på två stjärnor. Efter det börja den att bygga en "realtid" karta över nattens himmel.

En videoutgång tillåter omedelbar visning och en inbyggd kamera fångar upp högupplösta bilder som sparas på SD-kort. Man behöver med andra ord ingen dator med sig ”ut i fält” och det är ju verkligen efterlängtat! Meade har även slängt i en guidad tur komplett med röst generering som berättar precis vad det är du kikar på och ger dig tips om vad som är på gång. Kopplar du en monitor till det hela kan du även se på videos knutna till objektet!

Optiken i denna lilla goding är av ACF kvallite dvs. runda fina stjärnor enda ut i kanterna.

Jag har alltid skojat om att man skulle vilja få en paketlösning som fungerar ”ut ur lådan” så att säga. Nu finns den och det är inte på skoj :) Det kommer däremot att bli väldigt skoj för oss amatörastronomer framöver.

Med detta teleskop visar också Meade att dom fortfarande är med i leken! Något som jag tror gynnar alla amatörastronomer över hela världen!

Image

Mvh //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: Meade alive and kicking!

Post by Robert »

Det verkar vara en söt liten astronomileksak som säkert kan hjälpa många nybörjare att komma igång

Stjärnhoppning i alla ära men många nybörjare kan ju inte namnet på en enda stjärna och då är det svårt att synca teleskopet...

Hoppas Meade har lyckats bättre med kvallitetskontrollen på denna än de tidiga RCX teleskopen :D
Meade behöver nog verkligen lyckas med denna med tanke på deras ekonomi nu.
Bengt

Post by Bengt »

Ännu en pryl som verkar ha god chans kunna bli nästa ebay och Lidl klassiker :D

Bengt
GAIS

Post by GAIS »

Ärligt talat

Visst är storsäljande billiga teleskop typ Meade etx och celestrons små mak/cassar vad bolagen lever på (inte våra nördprylar)
Men efter att läst om detta teleskop på nätet blir man fundersam:

"Will take incredable pictures of any deepsky object..." (dock ingen info om kameran alls)
"The only telescope you will ever need..."
"Increadible high zoom possibilities..." (zoom?)
etc... Alltså precis de argument som alla böcker i ämnet ger ett varnande finger.
Har dom ingen PRavdelning?

Hoppas dom lever upp till det dom lovar (ingen blir gladare än jag).
Optiskt sett är det dock säkert bra, och kanske också kvaliteten.

Själv blir jag skeptisk när jag hör snack som detta när teleskopet inte ens har en wedge.

Jag kan jag inte heller förstå vad som är enklare än t.ex. Celestrons system. Peka på tre valfria stjärnor - klart.
Meades north tjohejsan och leveling har jag inte fattat riktigt. Deras nya system verkar dock inte så dumt, men stjärnorna måste väl ändå centreras, eller?

Hoppas det blir en kanongrej, men känns tveklöst lite Toys R Us.

Men ponera ett teleskop från t.ex William optics med matchad GEM och inbyggd bra kamera och guider i ett lätt, smidigt och integrerat paket...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
skafar65

Post by skafar65 »

Ja, ja :D Tänkte väl att Meade "lovers" inte skulle kunna hålla sig :D Kampen går vidare! Hektiska tider för GNOME.ar nu när det börjar närma sig Jul antar jag :D

Det som tydligen läckt ut från Meade är det jag hittat på andra forum. Meade ska tydligen presentera flera nyheter på någon mässa i December i USA. Vi får väl se vad som kan dyka upp. Att bli årets LIDL teleskop hade ju inte varit dumt ? Det är väl det teleskop som säljer mest här i Sverige :D

Mvh //Micke
bjorne

Post by bjorne »

Meade lovers ?
Når man kollar runt på forumet får man ibland känslan av att Meade är nåt som katten släpat in.
Är det verkligen så värdelöst ?
Jag har i egenskapen av nybörjare inbillat mig att det var ett hyfsat teleskop till en vettig penning och därmed införskaffat mig ett sådant.
Har dock inte hunnit testa det så mycket ännu men det lilla jag sett har inte gjort mig besviken.
Men som sagt, jag har ju inte haft något att jämföra med och om jag läst dessa negativa inlägg innan så vetet tusan om jag köpt det.
Vad föreslår då dessa "Meade Lovers" att jag som nybörjare borde köpt istället ?
:S
/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars L

Post by Lars L »

Det här såklart! http://www.questar-corp.com/questar.htm
7" i Titan "Då kan man tala om kvalité" H. Alfredsson. :green:
bjorne

Post by bjorne »

Lars L wrote:Det här såklart! http://www.questar-corp.com/questar.htm
7" i Titan "Då kan man tala om kvalité" H. Alfredsson. :green:
Hittar ingen i Titan på den länken ?
Och ingen prislapp heller.

/BF
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars L

Post by Lars L »

Kolla nya produkter 7" Titanium, priset är mycket blygsamt, det finns inga genvägar till det optimala teleskopet. ;)
bjorne

Post by bjorne »

Lars L wrote:Kolla nya produkter 7" Titanium, priset är mycket blygsamt, det finns inga genvägar till det optimala teleskopet. ;)
Ser ju rätt fräck ut och framför allt portabelt.
Blygsamt pris är ju rätt diffust, var kan man hitta återförsäljare och pris ?
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars L

Post by Lars L »

Grunpriset är 8599 dollar, men har du råd med ett Questar ska du naturligtvis ha primären gjord av Zerodur och broadband coating.

Finns säkert någon i Tyskland som kan sälja ett åt dig, gissningsvis för ca 100.000. svenska.
Det är farligt med ironi på nätet, jag ber om ursäkt för det!
bjorne

Post by bjorne »

Lars L wrote:Grunpriset är 8599 dollar, men har du råd med ett Questar ska du naturligtvis ha primären gjord av Zerodur och broadband coating.

Finns säkert någon i Tyskland som kan sälja ett åt dig, gissningsvis för ca 100.000. svenska.
Det är farligt med ironi på nätet, jag ber om ursäkt för det!
För ca 9000 USD tror jag nog jag att jag skulle satsa på ett sånt här: http://www.shopatron.com/products/produ ... .0.0?pp=8& 8)
— Sophocles, c. 420 BCE
Lars L

Post by Lars L »

Jo, det är nog mer känslan av att äga ett Questar-teleskop eller en Rolls, Rolex , etc.

Det här är ganska sjyssta teleskop http://www.officinastellare.com/products.php?idCat=15
Vill ha!
bjorne

Post by bjorne »

Lars L wrote:Jo, det är nog mer känslan av att äga ett Questar-teleskop eller en Rolls, Rolex , etc.

Det här är ganska sjyssta teleskop http://www.officinastellare.com/products.php?idCat=15
Vill ha!
Ser väldigt imponerande ut, låter Italienskt, förhoppningsvis med bättre kvalitet än de har på sina bilar och motorcyklar, min dröm är ett litet observatorium med ett 20" Max Mount 8)
— Sophocles, c. 420 BCE
Jonas

Post by Jonas »

bjorne wrote:Meade lovers ?
Når man kollar runt på forumet får man ibland känslan av att Meade är nåt som katten släpat in.
Är det verkligen så värdelöst ?
Jag har i egenskapen av nybörjare inbillat mig att det var ett hyfsat teleskop till en vettig penning och därmed införskaffat mig ett sådant.
Har dock inte hunnit testa det så mycket ännu men det lilla jag sett har inte gjort mig besviken.
Men som sagt, jag har ju inte haft något att jämföra med och om jag läst dessa negativa inlägg innan så vetet tusan om jag köpt det.
Vad föreslår då dessa "Meade Lovers" att jag som nybörjare borde köpt istället ?
:S
/B
Som upphovsman till uttrycket "GNOME", känner jag att du kanske borde få ett vettigt svar snarare än "smarta" tips på vad du borde köpt istället.
Egentligen är det väl inte något fel på Meades produkter men det är inte "high end" - som de själva gärna vill påskina. Meade tillverkar OK produkter till OK priser men läser på och letar man lite, kan man få mer för pengarna. Det är väl i grunden vad det hela handlar om.
Lycka till med din Meade, jag vet att många är glada för sina!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt