Äntligen kom jag igång lite för sässongen.
Var klart 2 timmar i måndags kväll så då plockade jag ut mina saker i trädgården med lite hjälp av min granne som också var nyfiken.
Målet var först och främst att prova FocusMax som är ett program för att fokusera.
Vi kopplade upp alla saker och ställde bara teleskopet hyfsat mot norr (såg polstjärnan genom polsökarhålet i monteringen)

Min granne fredrik fixade fram lite tee till oss så vi kunde sitta med varsin varm kopp te då vi provkörde.

FocusMax visade sig vara ett riktigt trevligt program för att styra min nu datorstyrda JMI NGF-s fokuserare. Först lärde den sig hur fokuseraren fungerade ihop med min optik och gjorde en profil. Detta tog kanske 10-15 minuter och första gången blev det naturligtvis fel pga en felinställning av programmet men efter 30 min så hadde vi en bra profil.
När man har en profil sedan var det bara att trycka på fokus och så tog det upp till 1 minut och så hadde ccd kameran bra fokus. Fokuseringen var bättre vid varje test vi gjorde än jag någon gång har lyckats med manuellt så detta skall förhoppningsvis leda till lite skarpare bilder i höst. Desutom kan man lätt fokusera om oftare om man vill nu tex efter byte av filter eller då temperaturen ändras.
Efter att vi hadde testat fokusering en del så funderade vi på om man skulle testfota något. Vi hadde dock inte polinställt teleskopet så max 10 sek exponering gick och moln var på ingång så vi struntade i polinställning och fotograferade bara några få korta 10s exponeringar på M27

Med så kort tid blev det ganska brusigt men nu är man i alla fall igpng för sässongen

Nästa gång blir det mer exponeringstid hoppas jag....
/Robert - Astroholic